
Czternaście kolejnych obwodnic o łącznej długości ponad 70 kilometrów powstanie w najbliższych latach wokół miast i miejscowości naszego regionu. Dzięki porozumieniom z samorządami lokalnymi, urzędnicy mogli zlecić już prace nad projektami tych tras. Zabezpieczono również środki na finansowanie pierwszych zadań. Realizacja inwestycji pochłonie blisko miliard złotych.
- Budowa obwodnic jest niezbędnym krokiem do dokończenia naszego programu modernizacji sieci dróg wojewódzkich. W wielu miastach po prostu musimy ominąć ściśle zabudowane centra by poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, ograniczyć hałas i upłynnić ruch. Na ten cel chcemy kierować fundusze europejskie. Równocześnie, dzięki bardzo dobrze przygotowanym wnioskom, udało się nam zdobyć środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na pierwsze inwestycje. Tak więc na kujawsko-pomorskich drogach zarówno w przyszłym roku, jak i następnych latach bardzo dużo będzie się działo – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Poza zleconą już do budowy obwodnicą Lubrańca w powiecie włocławskim na różnym etapie zaawansowania jest 13 innych zadań związanych z wyprowadzaniem tranzytu z kujawsko-pomorskich miast. Realizację trzech z nich samorząd województwa zgłosił do rządowych programów związanych z rozbudową infrastruktury. Pozostałe inwestycje planuje się sfinansować z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz budżetu województwa i budżetów samorządów lokalnych.
Wysokie dofinansowanie z rządowego funduszu
Budowa obwodnic Tucholi, Brodnicy i Rypina według wstępnych szacunków pochłonie około 300 mln złotych. Na realizację tych zadań Urząd Marszałkowski pozyskał prawie 170 mln zł dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).
Zaawansowane prace projektowe
W połowie przyszłego roku rozpoczną się prace przy budowie obwodnicy Lubrańca (powiat włocławski), która powstaje w trybie „zaprojektuj i wybuduj” w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miasta. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i realizowana we współpracy z lokalnymi samorządami. Łączny koszt zadania to 48 mln złotych.
Koncepcja powstaje dla 6-kilometrowej obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Nowa droga ominie od zachodu, zarówno miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Wykonawca dokumentacji wystąpił z wnioskiem o wydanie przez gminę decyzji środowiskowej.
UM współpracuje również z samorządem Mogilna, który opracował już dokumentację niezbędną do budowy drugiego etapu obwodnicy. Gmina pracuje obecnie nad jej aktualizacją. Trasa o długości około 1,5 km od strony południowo-wschodniej będzie przedłużeniem istniejącego już obejścia.
Dodatkowo wraz z planowaną dalszą przebudową trasy wojewódzkiej nr 255 Pakość-Strzelno powstać ma obwodnica Trląga (powiat inowrocławski), która została zgłoszona przez samorząd województwa do zadań finansowanych z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polskiego Ładu. Na to zadanie UM posiada już zezwolenie na realizację.
Intensywna współpraca z gminami i powiatami
Urząd Marszałkowski podpisał porozumienia z samorządami lokalnymi na budowę kolejnych obwodnic. Określają one między innymi współpracę finansową oraz współdziałanie przy uzyskiwaniu decyzji środowiskowej.
W oparciu o taką współpracę Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy podpisał umowę z wykonawcą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na obwodnicę Golubia-Dobrzynia. Projektant analizować będzie różne warianty obejścia historycznego miasta, w którym krzyżuje się kilka wojewódzkich tras (534 , 554 i 569). Obejście może liczyć nawet 7,5 kilometra i będzie wiązać się z budową nowego mostu przez Drwęcę. W kosztach opracowania dokumentacji projektowej solidarnie będą partycypowały samorząd województwa kujawsko-pomorskiego i samorządy lokalne powiatu, gminy i miasta Golub-Dobrzyń.
Dziewięć kilometrów będzie liczyła trasa, która od północy ominie Chełmżę (powiat toruński) i zapewni miastu dobrą komunikację z innymi drogami. Dzięki inwestycji samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta. Przy inwestycji współpracują cztery samorządy (województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, miasto Chełmża i gmina Chełmża), które równo podzielą między siebie koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji.
Wspólnie z powiatem toruńskim i gminą Łysomice UM chce zbudować nowy układ komunikacyjny na północ od Torunia. Zgodnie ze wstępnymi założeniami nowa trasa ma między innymi poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane solidarnie przez trzy samorządy.
Z samorządami gminy i miasta Radzyń Chełmiński oraz powiatu grudziądzkiego UM przygotowuje się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi nr 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego. Porozumienie określające sposób finansowania podpisane zostało w październiku.
Z gminą Lisewo i powiatem chełmińskim UM pracuje nad aktualizacją dokumentacji niezbędnej do budowy obwodnicy tej miejscowości, która uzupełni trwającą gruntowną rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej Stolno z Wąbrzeźnem. Trasa ominie Lisewo od północy i będzie miała długość około 2,7 km.
W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego UM porozumiał się z samorządami powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno Krajeńskie w sprawie opracowania dokumentacji niezbędnej do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego. Bez tego łącznika część samochodów ciężarowych poruszających się drogą nr 241 nadal musiałyby korzystać z ulic prowadzących przez centrum miasta.
W oparciu o wcześniej podpisane porozumienie o współpracy z gminą Białe Błota, powiatem bydgoskim i miastem Bydgoszcz analizowane będą różne warianty upłynnienia ruchu lub rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z węzłem na trasie ekspresowej S5.
Inwestycje zakończone
W okresie programowania środków unijnych z RPO na lata 2007-2013 powstało 7 obwodnic o łącznej długości około 21 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 200 mln złotych. W 2019 roku w ramach kolejnej unijnej perspektywy wraz ze zmodernizowaną drogą nr 240 powstała też obwodnica Płazowa w powiecie tucholskim.
Powstały obwodnice następujących miejscowości:
Fot. Pixabay
Partnerem modułu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Brawo a w Lubiczu pan marszałek nie widzi potrzeby działania. Ale w Łysomicach tak, przypadek? To ja widzę potrzebę odpowiedniego głosowania.
popieram Lubicz to masakra
Lubicz, Grębocin
A gdzie Lubicz??? Tam jest tragedia nic dodać nic ująć.
Marszałek nie jeździ przez Lubicz pewnie to nie wie, ale potwierdzam codziennie jeżdżę do i z Torunia i na te korki tracę około 1,5h dziennie w przeliczeniu na rok wychodzi okolo 400godzi razy wszystkie auta które codziennie tam stoją i wychodzi masakra i to się nazywa ekologia.Tak krzyczą o ekologię a głupiej obwodnicy nie potrafią ogarnąć ŻENADA!!!
To chyba żart....... Lubicz powinien być na 1 miejscu!!!!
Zobacz w Kowalewo pomorskie jak tam się dzieje korki