Reklama

Za nami ostatnia w tym roku sesja sejmiku województwa

21/12/2020 15:00

Podczas dzisiejszego (21 grudnia) posiedzenia sejmik przyjął budżet województwa na przyszły rok i wieloletnią prognozę finansową na lata 2021–2039. Artur Janas, wieloletni dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy, który przechodzi na zasłużoną emeryturę, odebrał Odznakę Honorową za Zasługi dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Zakończyła się debata na temat nowych umów dotyczących pasażerskich przewozów kolejowych w Kujawsko-Pomorskiem i nowej siatki połączeń. Głos zabrali radni Wojciech Jaranowski, Jarosław Katulski, Stanisław Pawlak, Małgorzata Taranowicz, Michał Krzemkowski, Jerzy Gawęda, Roman Jasiakiewicz, Marek Witkowski i Jacek Chmarzyński oraz wiceprzewodnicząca sejmiku Agnieszka Kłopotek i członek zarządu województwa Sławomir Kopyść.

Marszałek Piotr Całbecki przypomniał, że Polregio i Arriva, działający od wielu lat w naszym regionie przewoźnicy kolejowi, zaproponowały w negocjacjach wyższe stawki niż te objęte poprzednimi kontraktami wieloletnimi (Polregio niemal dwukrotnie). Podkreślił, że finansowanie pasażerskich przewozów kolejowych w przyszłym roku jest porównywalne z tegorocznym. Z analiz wynika, że średnia dopłata do jednego biletu kolejowego wynosi w naszym regionie 16 złotych, ale na niektórych liniach nawet 46 złotych.

Gospodarz województwa zapowiedział, że od 3 stycznia uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza obsługująca wszystkie zawieszone (zgodnie z nowym rozkładem jazdy) połączenia kolejowe, a od 18 stycznia, jeśli zostaną zniesione niektóre obostrzenia przeciwepidemiczne i młodzież wróci do szkół, zostaną przywrócone połączenia Laskowice-Czersk i Chełmża-Bydgoszcz. Zapowiedziane zostały renegocjacje umów z Polregio i Arrivą oraz aneksy do obu umów. W Urzędzie Marszałkowskim powstanie zespół analizujący koszty publicznego transportu pasażerskiego.

Budżet województwa 2021 zamyka się kwotami 1,2 miliarda złotych po stronie dochodów i 1,28 mld po stronie wydatków, planowany deficyt wyniesie 74 miliony złotych. 23 proc. wpływów to udział w podatkach (16 proc., 200 mln zł, z podatku od firm), 45,5 proc. środki z Unii Europejskiej. Zakłada się, że najwięcej wydamy na transport (35 proc.), edukację (11 proc.), kulturę i dziedzictwo narodowe (10 proc.) i zdrowie (9 proc.). Sejmik przyjął oba dokumenty w wersjach zaproponowanych przez zarząd województwa.

Strategia Przyspieszenia 2030+, nowa wersja naszego najważniejszego dokumentu programowego, która będzie m.in. podstawą do opracowania regionalnego programu operacyjnego nowej perspektywy, zakłada powołanie pięciu miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF), obejmujących największe miasta regionu – Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz, Inowrocław - i ciążące do nich gminy, które, w ramach dedykowanych im budżetów, będą realizować wspólne, ważne lokalne projekty, zaplanowane przez lokalne samorządy. Bydgoski MOF – (19 miast i gmin, 600 tysięcy mieszkańców, powiaty ziemskie bydgoski i nakielski) jest zgodny ze zgłoszonymi podczas konsultacji społecznych  postulatami lokalnych środowisk. Stołeczny obszar rozwoju (SOR), zarządzany przez marszałka województwa, z własnym pakietem projektów, dotyczy najważniejszych z punktu widzenia całego regionu usług publicznych i społecznych – w tym kultury, służby zdrowia, edukacji.

Partnerem modułu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do