
Przedstawiciele krakowskiej firmy chcieli zmusić panią Lucynę do uregulowania nienależnej wpłaty w ramach programu „Czyste Powietrze”. Na szczęście w porę zareagowali pracownicy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu. Dzięki temu mieszkanka naszego regionu uniknęła poważnych problemów.
Program „Czyste Powietrze” to największy w Polsce projekt wspierający właścicieli domów jednorodzinnych w modernizacji źródeł ogrzewania i poprawie efektywności energetycznej budynków. Jego głównym celem jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a tym samym poprawa jakości powietrza i ochrona klimatu.
Projekt przewiduje wsparcie finansowe na wymianę starych i nieefektywnych kotłów na nowoczesne urządzenia grzewcze, takie jak pompy ciepła, kotły gazowe czy instalacje wykorzystujące odnawialne źródła energii. Oprócz tego możliwe jest uzyskanie dotacji na prace związane z termomodernizacją - ociepleniem ścian, wymianą okien i drzwi czy montażem wentylacji z odzyskiem ciepła.
Niestety, beneficjenci programu muszą uważać na nieuczciwe firmy. W połowie lipca pani Lucyna przybyła do Działu Operatorów Programu „Czyste Powietrze” w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu wraz z pełnomocnikiem z ramienia jednej z krakowskich spółek działających w branży OZE. Mieszkanka naszego regionu chciała złożyć wniosek o dofinansowanie z prefinansowaniem na montaż instalacji CWU (ciepłej wody użytkowej).
Zgodnie z zapisami programu w takich przypadkach część dofinansowania w formie zaliczki trafia na konto wykonawcy jeszcze przed rozpoczęciem prac. Warunkiem przyznania dotacji jest przedłożenie umowy z wykonawcą. W przypadku pani Lucyny została ona zawarta pod koniec maja tego roku.
Nie wiadomo, jaki by był finał tej sprawy, gdyby nie przedstawiciele WFOŚiGW, którzy zachowali należytą czujność. Kierując się doświadczeniem i sygnałami o nieuczciwej działalności firmy, które mieli od beneficjentów oraz gmin biorących udział w programie postanowili dokładnie przeanalizować umowę oraz porozmawiać z panią Lucyną.
Pozwoliło to ustalić, że pomimo otrzymania płatności spółka, w ramach podpisanej umowy, oczekiwała od wnioskodawczyni ponownej wpłaty wkładu własnego w terminie 30 dni od przekazania zaliczki przez WFOŚiGW na konto wykonawcy.
- Okazało się, że we wrześniu ubiegłego roku podpisała ona ze spółką z Krakowa umowę na montaż CWU, na podstawie której zamontowano zbiornik ciepłej wody użytkowej wraz z grzałką 2,5 kW za cenę 24 000 zł brutto. Zakup został uregulowany przelewem na konto spółki ze środków pochodzących z kredytu udzielonego przez Credit Agricole Bank Polska S.A., na podstawie umowy sporządzonej przez krakowską firmę działającą jako pośrednik kredytowy banku. Zgodnie z zapewnieniami przedstawiciela spółki poniesiony koszt miał stanowić wkład własny na poczet planowanej inwestycji, która miała być sfinansowana z dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”. Natomiast z przedłożonej przez pełnomocnika umowy wynika, że pani Lucyna zobowiązana jest do uregulowania wkładu własnego w wysokości blisko 22 tysięcy złotych w terminie od przekazania zaliczki przez WFOŚiGW na konto wykonawcy - informuje Dorota Sopyła, kierownik Działu Operatorów w WFOŚiGW w Toruniu.
Sprawa trafiła na policję
Działanie krakowskiej spółki zostało zgłoszone przez pracowników WFOŚiGW na policję, ponieważ wyczerpuje znamiona przestępstwa z art. 286 § 1 Kodeksu karnego. Zdaniem WFOŚiGW firma swoim zamierzonym postępowaniem, nakierowanym na osiągnięcie nienależnych korzyści majątkowych, doprowadziła panią Lucynę do niekorzystnego rozporządzenia własnym majątkiem, wykorzystując jej brak należytej świadomości co do podejmowanych działań.
Dzięki czujności przedstawicieli WFOŚiGW transakcję udało się wstrzymać, dzięki czemu nie doszło do wypłaty dotacji.
Funkcja operatora stanowi nowość w aktualnej odsłonie Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Operator prowadzi beneficjenta "za rękę" przez całą ścieżkę udziału w programie. Ich rola polega na bezpłatnym, kompleksowym wsparciu w uzyskaniu dotacji - od momentu podjęcia decyzji o przystąpieniu do programu i złożenia wniosku, przez cały proces realizacji przedsięwzięcia, aż do rozliczenia umowy o dofinansowanie.
Współpraca z operatorem jest obowiązkowa przy ubieganiu się o prefinansowanie (czyli wypłatę części środków przed rozpoczęciem prac) oraz o najwyższy poziom dofinansowania.
Do obowiązków operatora należą m.in.: informowanie o warunkach programu oraz obowiązku korzystania z listy zielonych urządzeń i materiałów, wstępna ocena poziomu dofinansowania możliwego do uzyskania, pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosku, przekazanie i wyjaśnienie warunków umowy, pomoc we wnioskowaniu o dotację i w realizacji umowy, wsparcie w zbieraniu dokumentów, aktualizacji audytów energetycznych, przygotowaniu wniosku o płatność i w rozliczeniu końcowym projektu, a także pomoc w skompletowaniu pełnej dokumentacji przedsięwzięcia.
Co istotne, operatorami w pierwszej kolejności są gminy, które zgłosiły się do pełnienia tej roli w programie. W województwie kujawsko-pomorskim 91 gmin podpisało porozumienia operatorskie i pełni tę funkcję. Natomiast dla mieszkańców pozostałych gmin zadania operatora realizuje WFOŚiGW w Toruniu. Pełna lista i dodatkowe informacje są dostępne TUTAJ. Rezerwacji wizyty można dokonać TUTAJ.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie