
Spółka PKP PLK potwierdza nasze informacje dotyczące utworzenia nowego przystanku Toruń Jar na trasie linii kolejowej 207 oraz raportuje aktualny stan prac. Sprawdzamy, co słychać na budowie.
Trwa projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża”. Inwestycja jest warta prawie 145 mln zł netto. W związku z tym, tak jak już wcześniej informowaliśmy, w naszym mieście pojawi się nowy przystanek.
- Lepszy dostęp do kolei na modernizowanej trasie w kierunku Chełmży i Grudziądza zapewni nowy przystanek Toruń Jar w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego, zakładów pracy i drogi krajowej nr 91 - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na jakim etapie są prace, które firma PORR S.A rozpoczęła w czerwcu 2021 roku. - Rewitalizacja linii kolejowej między Toruniem a Chełmżą przekroczyła półmetek - odpowiada Przemysław Zieliński. Obecnie na całym niemal 20 km odcinku trasy położono już nowy tor. Zabudowano też 10 z 11 rozjazdów, które pojawią się między Toruniem a Chełmżą w ramach realizacji projektu.
Przygotowywane jest odwodnienie linii i infrastruktura teletechniczna. Ważnym elementem będzie też nowy system sterowania ruchem kolejowy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy wymiana urządzeń oraz nawierzchni na 14 przejazdach oraz przejściach dla pieszych.
Dotychczasowe prace wiązały się przede wszystkim z dużymi utrudnieniami dla kierowców. Mowa o zamykaniu przejazdów. Dalsze prace będą miały już inny charakter. - W kolejnej fazie prac wykonawca skoncentruje prace na budowie obiektów inżynieryjnych, nowych peronów i przebudowie przejazdów kolejowo – drogowych - wyjaśnia Zieliński.
Poza wspomnianym nowym przystankiem Toruń Jar sporo zmieni się też w gminie Łysomice. Około 700 metrów bliżej centrum miejscowości przeniesiony zostanie przystanek Ostaszewo Toruńskie. Z kolei przystanki w Łysomiach i Grzywnie (gmina Chełmża) zyskają nowe wiaty, ławki oraz jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie. To ma przełożyć się na wzrost komfortu obsługi podróżnych. Orientację ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy pociągów. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki pochylniom zyskają wygodny dostęp do pociągów.
Do zrobienia jest też jeszcze nowa mijanka w Łysomicach. Natomiast przed stacją Toruń Wschód będzie funkcjonował dodatkowy tor. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 km/h (obecnie 40 km/h). Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2022 r.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest współfinansowana ze środków unijnych RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
(Arkadiusz Kobyliński)
Fot. główne: Iwona Zyblewska/PKP PLK, zdjęcia w galerii: Oto Toruń
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl lub zadzwoń - tel. 531 515 707.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Poproszę o podanie do wiadomości jak planowane jest rozwiązanie przejścia przez zakorkowaną i bardzo ruchliwą ulicę. Wiele osób będzie tam przechodzić do pracy np do NEUCA. Przystanków w Toruniu powinno być więcej by stworzyć kilka linii kolei miejskiej.
dobre pytanie, do tego tam powinno być rondo, bo się nie da wyjechać z Jaru, ale znając włodarzy, będą myśleć później
Od początku lat 90-tych PKP konsekwentnie realizowała politykę wygaszania połączeń i odcinania poszczególnych miejscowości od transportu kolejowego. Powstaje osiedle i zaraz koniecznie trzeba wybudować przystanek… z którego pewnie i tak mało kto będzie korzystał. Tutaj chyba ścierają się jakieś tajemnicze interesy lokalnych towarzyszy.
Czekamy aż na Jarze będzie lotnisko!
a jeszcze nie ma?
Po co i dla kogo?Przecież logiczne wydaje się, że przystanek powinien być wcześniej, w rejonie Kociewskiej,po pierwsze dużo hurtowni czyli miejsca pracy,mleczarnia,urząd skarbowy, urząd pracy no i komunikacji miejska.Wszystko na ten JAR.Wrzosy tyle lat tramwaju się nie doczekały a JAR proszę bardzo,nie marząc już o tramwaju za Wisłę, to teraz jeszcze pociąg!
Co do wyboru położenia przystanku PKP w pobliżu ulicy Grudziądzkiej czy Kociewskiej należało podjąć decyzję. Ulica Kociewska to też dobre położenie jak wyżej wskazano, jednak na Jarze też budowane są nowe zakłady i nowe osiedle mieszkaniowe. Z nowego przystanku Toruń Jar do 2. Urzędu Skarbowego jest ok. kilometra czyli ok 10 min spacerem. Jednocześnie takie usytuowanie przystanku PKP pozwoli na rozwiązanie problemu przejścia i przejazdu rowerowego na trasie Toruń - Kamionki. Dobrym rozwiązaniem było przesunięcie przystanku w Ostaszewie, dzięki czemu łatwiej będzie dojeżdżać do zakładów w Strefie Ekonomicznej. Powyżej wskazano na kilka problemów i uwag technicznych, myślę że Urząd Miasta i Marszałek Województwa rozwiążą ten problem (przejście przez Grudziądzką). Inne przystanki kolejowe powstaną może z rewitalizacją linii kolejowej Toruń - Sierpc (ma tam znów wrócić pociąg osobowy) , np. przystanek Toruń Elana. Jeżeli na terenach Elany nadal będą lokować się nowe firmy, to dojazd pociągiem np. z Chełmży to ok 20 min, czy Lipna 40 min (po rewitalizacji to może być odpowiednio 15 i 30 min) będzie opłacalny. Ponadto na terenach Elany mógłby działać autobus (elektryczny) rozwożący ludzi do pracy (jak w innych dużych zakładach Stocznia Gdańska, PKN Orlen w Płocku). Daje to możliwość znalezienia pracy w rozwijających się zakładach w Toruniu oraz nabycie pracowników z okolicznych miejscowości. Można żyć w małym mieście lub wiosce i nadal pracować w Toruniu z dobrym dojazdem. Dodatkowo z dojazdów korzysta młodzież ucząca się i studenci. Ponadto praca zdalna zwiększyła takie możliwości (np. 2-3 dni pracy w biurze i reszta home office) – oczywiście dla pracowników biurowych. Praca przy produkcji nadal musi być na miejscu.
Co tam pociąg czy tramwaj. Na JAR trzeba zbudować linię metra. Albo i dwie.