
Od najbliższego wtorku szykujcie się na duże zmiany na pl. Hoffmanna w Toruniu. Powstało tam drugie w mieście rondo turbinowe.
Plac Hoffmanna to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc na drogowej mapie Torunia. Często dochodzi tam do kolizji i stłuczek. Jak zapowiadają drogowcy, to się ma zmienić. A to za sprawą nowej organizacji ruchu. Od jutra wprowadzone zostanie tam tak zwane rondo turbinowe.
Dla kierowców to żadna nowość. Takie komunikacyjne rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już na pl. Chrapka. - Jest to rodzaj ronda zaprojektowany w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego na rondzie nie przecinają się - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Organizacja ruchu na takim skrzyżowaniu wymaga od kierującego przed wjazdem na rondo wyboru odpowiedniego pasa ruchu. Jest to szczególnie ważne, ponieważ podczas jazdy na samym rondzie nie ma możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny i odwrotnie.
Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są bezkolizyjnie kierowane do odpowiedniego wylotu. Zgodnie z zasadami ruchu drogowego na tego typu skrzyżowaniach tramwaj znajdujący się na rondzie, który z niego zjeżdża ma bezwzględnie pierwszeństwo przed pojazdami. Jeżeli tramwaj włącza się do ruchu na rondo, a pojazd znajduje się już na skrzyżowaniu ustąpić pierwszeństwa musi tramwaj.
- W naszej ocenie wprowadzone na placu Hoffmanna rozwiązania będą bardziej czytelne dla kierowców, a brak możliwości zmiany pasa na rondzie zlikwiduje potencjalne miejsca kolizji - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu. - Należy jednak pamiętać, że kierowcy znajdujący się na rondzie muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe. Zmiana organizacji ruchu ma za zadanie także zwiększenie bezpieczeństwa dla niechronionych uczestników ruchu.
Warto dodać, że w zeszłym roku przejścia dla pieszych znajdujące się w rejonie placu Hoffmanna zostały doświetlone.
Jak poruszać się po rondzie turbinowym? Oto wskazówki wraz z mapkami dla kierowców.
Wlot od ul. Bema (od strony Bydgoszczy):
Aby jechać w kierunku ulicy Kraszewskiego, najlepiej skorzystać z bypassa, przed skrzyżowaniem zajmując prawy pas jezdni. Ponadto jest możliwy przejazd przez jezdnię ronda (zajmując przed skrzyżowaniem pas lewy). Lewy pas jezdni na wlocie obsługuje pozostałe relacje: wyjazd w kierunku ul. Bema, ul. Fałata oraz zawracanie (objeżdżając rondo zewnętrznym pasem).
Wlot od ul. Fałata:
Wjazd na Plac Hoffmanna z ul. Fałata odbywać się będzie jednym pasem. Aby skręcić w ul. Bema w prawo (w stronę Bydgoszczy) na rondzie można zając pas zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Żeby wyjechać w kierunku pozostałych ulic (ul. Kraszewskiego, ul. Bema w kierunku Areny Toruń i zawracanie w Fałata) wjeżdżając na rondo należy zająć pas wewnętrzny. W celu poprawy bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów znajdujących się na wylocie w ul. Bema w kierunku Bydgoszczy zamknięty zostanie bypass z ul. Fałata.
Wlot od ul. Bema (od strony Areny Toruń):
Aby jechać w kierunku ul. Fałata przed wjazdem na Plac Hoffmanna należy zająć pas prawy. Aby wyjechać w kierunku Bydgoszczy w ul. Bema można skorzystać z pasa prawego oraz pasa lewego (następnie z obu pasów na rondzie). W celu jazdy w kierunku ul. Kraszewskiego przed wjazdem na rondo należy zająć pas lewy i po rondzie poruszać się pasem wewnętrznym (nie ma możliwości kontynuowania jazdy po rondzie pasem zewnętrznym). To samo dotyczy zawracania.
Wlot od ul. Kraszewskiego:
Aby skręcić w ul. Bema w kierunku Areny Toruń najlepiej skorzystać z prawoskrętu prowadzącego w bypass omijający ruch okrężny. Aby jechać w kierunku ul. Fałata przed wjazdem na Plac Hoffmanna należy zająć pas prawy. Aby wyjechać w kierunku Bydgoszczy w ul. Bema można skorzystać z pasa prawego oraz pasa lewego (następnie z obu pasów na rondzie). W celu zawrócenia w kierunku ul. Kraszewskiego przed wjazdem na rondo należy zająć pas lewy i po rondzie poruszać się pasem wewnętrznym (nie ma możliwości kontynuowania jazdy po rondzie pasem zewnętrznym).
(Redakcja)
fot. Małgorzata Litwin
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
To rondo to porażka. Źle oznakowane, farba starta. Po kolizji nie z mojej winy interweniowalem w mzd to laskawie po fakcie postawili slupki pionowe zagradzajace wjazd na niedozwolony pas. Ktoś popowinien za ten bubel ponieść surowe konsekwencje.
I jeszcze jedno: po zmianach na rondzie jest bardziej niebezpiecznie niż przed ich wprowadzeniem.