Reklama

Toruński deweloper wprowadza nowe standardy. Takie są oczekiwania rynku

Oczekiwania inwestorów i klientów, a także nowe regulacje powodują zmiany w działalności deweloperów. Precyzyjne zidentyfikowane potrzeby i właściwie opracowane strategie z zakresu ESG będa kluczowe dla odpowiedniego współdziałania całej branży w obszarach: środowiskowym, społecznym i zarządzania. Wkrótce inkluzywne, przyjazne inwestycje będą standardem - taka konkluzja wynika kolejnego badania rynku, przeprowadzonego przez toruńskiego dewelopera Inside Park. - Deweloperów do podejmowania działań w tym zakresie obligują nie tylko wytyczne unijne, ale również oczekiwania inwestorów i klientów - komentuje prezes spółki Tomasz Laskowski.

ESG - nowe standardy raportowania. Szczególne znaczenie dla deweloperów

Pod koniec 2023 roku oficjalnie zostały przyjęte unijne regulacje w zakresie raportowania ESG. Mowa o wejściu w życie dyrektywy o Europejskich Standardach Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). To będzie rewolucja w zakresie niefinansowego dokumentowania prowadzonej działalności. Raportowanie tego typu przedsięwzięć pozwala na ocenę przedsiębiorstw i kreowanie ich wizerunku u odbiorców, na podstawie nie tylko ich ekonomicznych wyników, ale też z uwzględnieniem wpływu na otoczenie społeczne i środowisko.

Kwestia dotyczy nie tylko struktur organizacyjnych, ale też właściwego wdrożenia zadań obejmujących standardy środowiskowe, społeczne i dotyczące ładu zarządczego (E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny). W ten sposób firmy dostarczać będą zainteresowanym - główne inwestorom i zewnętrznym interesariuszom - porównywalnych i wiarygodnych informacji na temat działań związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Nowe przepisy wskazują pewne obszary i rozwiązania w nich zalecane, ale nie ma konkretnych wytycznych, co do sposobów działań. Na ten moment instytucje podlegające regulacjom muszą dostosować swoje wewnętrzne procedury do wprowadzonych wymogów. Dużą korzyścią jest jednak fakt, że wszyscy, którzy nie są bezpośrednio zaangażowani w daną działalność, otrzymają zestaw informacji, pozwalający w szerszy sposób analizować kondycję firmy.

Do tego, w związku z tym, że biznes funkcjonuje w określonym systemie środowiskowo-społecznym, niezwykle istotna jest identyfikacja najistotniejszych kwestii z zakresu ESG w danym otoczeniu. Dlatego toruńska firma Inside Park w kolejnym badaniu ze swojego cyklu analiz postanowiła sprawdzić to, jakie oczekiwania wobec deweloperów mogą wysuwać potencjalni odbiorcy.

- Branża nieruchomościowa ma świadomość, że działania zgodne z ESG to przyszłość. Deweloperów do podejmowania działań w tym zakresie obligują nie tylko wytyczne unijne, ale również oczekiwania inwestorów i klientów. Świadome społeczeństwa wybierają zielone, przyjazne, inkluzywne inwestycje, a deweloperzy uczą się odpowiadać na te potrzeby – tłumaczy Tomasz Laskowski, prezes Inside Park.

j

Badanie Inside Park - obszary

Badanie Inside Park, które przeprowadzono przy wykorzystaniu kwestionariusza ankiety zostało podzielone na trzy obszary wynikające wprost z ESG. Pierwsza część to ZADANIA W OBSZARZE ŚRODOWISKOWYM, druga - ZADANIA W OBSZARZE SPOŁECZNYM i trzecia: ZADANIA W OBSZARZE ZARZĄDZANIA. Jakie są rezultaty? Sprawdzamy.

OBSZAR ŚRODOWISKOWY

W pierwszej części badania ankietowani byli dość zgodni. Prawie 70 proc. z nich zdecydowało, że najważniejszym zadaniem, jakie w zakresie zrównoważonych inwestycji powinni realizować deweloperzy, jest korzystanie z odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna lub wiatrowa. Niemal po równo rozłożyły się głosy, w których wskazywano wykorzystanie energooszczędnych technologii, takich jak instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła lub inteligentne systemy zarządzania energią oraz stosowanie materiałów budowlanych o niskiej emisji CO2, takie jak drewno lub prefabrykaty betonowe.

Dalsza część tego obszaru to dwa pytania sprowadzone do konkretnego wymiaru troski o środowisko naturalne: gospodarowanie wodą i ochrona bioróżnorodności.

W pierwszym przypadku liczba odpowiedzi rozłożyła się niemal dokładnie w takich samych proporcjach na wszystkie trzy warianty, z delikatnym zaledwie wskazaniem na „retencjonowanie wody deszczowej w przystosowanych do tego zbiornikach”. Nieznacznie mniej osób wskazało jako najważniejsze magazynowanie wody przez wykorzystanie zielonych ścian na budynkach i ograniczanie zużycia wody na cele gospodarcze oraz uzdatnianie jej i wykorzystanie w "drugim obiegu".

Warto zauważyć, że gospodarowanie tym zasobem tworzy pewnego rodzaju system wzajemnie uzupełniających się działań, stąd trudno przygotować pytania zgodnie z zasadą rozłączności. Niemniej wydaje się to właśnie siłą ekonomicznego wykorzystania wody - można ją pozyskać z różnych źródeł i użyć przy wielu niezależnych czynnościach.

Z kolei bioróżnorodność według badanych chronić należy: poprzez sadzenie nowych drzew i krzewów na swoich budowach, a także utrzymanie i ochrona istniejącego na terenie inwestycji drzewostanu - 34 proc., stosownie roślin miododajnych umożliwiających pszczołom zapylanie - 26 proc., wykorzystywanie gatunków drzew i krzewów odpornych na suszę do nasadzeń przy projektowych osiedlach - 24 proc. i tworzenie miejsca dla zwierząt np. budki lęgowe oraz budowanie karmników - 16 proc. odpowiedzi.

OBSZAR SPOŁECZNY

W tej części ankiety pada istotne pytanie, o to czy w ogóle deweloperzy powinni przygotowywać cykliczny raport ze swoich działań w obszarze społecznym. To dla przykładu współpraca z lokalną społecznością przy projektowaniu inwestycji, a także wszelkie działania integrujące mieszkańców, które - jak wiadomo - obowiązkowe nie są, ale pozwalają na budowę niepowtarzalnej więzi i zaangażowanie.

Odpowiedź nie pozostawia złudzeń. Ponad 90 proc. ankietowanych wskazało na „TAK”. A więc jakich działań w obszarze społecznym oczekują badani?

Przede wszystkim chodzi o współpracę z lokalną społecznością - konsultowanie z mieszkańcami planowanych inwestycji i rozwiązań budowlanych, Organizowanie integracyjnych spotkań i wydarzeń oraz wspieranie podejmowanych przez mieszkańców inicjatyw, akcji charytatywnych i innych tego typu przedsięwzięć.

Ciekawe wnioski płyną z odpowiedzi udzielonych na pytanie: które z działań powinni podejmować deweloperzy, aby realizacja zadań w obszarze społecznym była najskuteczniejsza. I tak po prawie 35 proc. głosów zebrało: prowadzenie i współfinansowanie kampanii informacyjnych na temat zrównoważonego rozwoju oraz współpraca z organizacjami społecznymi. Trzecie miejsce przypadło likwidacji barier architektonicznych i oferowanie niższej ceny nieruchomości osobom z niepełnosprawnościami. Tę opcję wybrało blisko 30 proc. ankietowanych.

Obszar społeczny to wyjątkowa część działalności pozafinansowej przedsiębiorstwa. Z jednej strony mocno wpływa na wizerunek firmy, ale też pozwala na kreowanie wartości symbolicznej, w sposób oryginalny, nietypowy i kreatywny. Nie wymaga wcale budowania fundamentów biznesu od nowa, a raczej daje przestrzeń do wykorzystania posiadanych zasobów w taki sposób, żeby rozłożyć osiągane pozytywne efekty na szersze grono osób w organizacji oraz wokół niej.

- To naturalne, że inwestycje w nieruchomości wzbudzają zainteresowanie okolicznych mieszkańców. Czasem zapewne bywają dla nich utrudnieniem. Dlatego realizując dane przedsięwzięcie, chcemy mieć dobre relacje z jej sąsiadami, z lokalną społecznością. Jako przykład dobrych praktyk w tym zakresie mogę podać otwarcie prywatnego akademika przy ul. Mickiewicza 124 w Toruniu, które odbyło się we wrześniu ubiegłego roku. W uroczystości udział wzięły władze miasta, społecznicy, radni okręgowi i przedstawiciele społeczności akademickiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Spotkanie zakończyło się potańcówką prowadzoną przez toruńskiego artystę Tomasza Cebo. Innym przykładem działań Inside Parku dla lokalnej społeczności była impreza Sylwester z Biedronką, zorganizowana w Łubiance na otwarcie wybudowanej przez nas Biedronki. Wyjątkowe menu na tego wyjątkowego sylwestra przygotowały panie z kół gospodyń wiejskich z terenu gminy, o muzykę zadbała kapela ludowa Łubianioki, a „oświetlenie” i bezpieczeństwo zapewnili strażacy z ochotniczej straży pożarnej w Łubiance. Te działania to przykłady praktycznego stosowania ESG w odniesieniu do szacunku do społeczeństw - podkreśla Tomasz Laskowski.

OBSZAR ZARZĄDZANIA

Ostatnim zagadnieniem w ramach ankiety toruńskiego dewelopera był tzw. ład korporacyjny, co sprowadzone do konkretów oznacza sposób zarządzania organizacją, jej relacje z otoczeniem biznesowym oraz strategie funkcjonowania na rynku.

Odpowiedzi na pytanie kierunek zmian w zarządzaniu projektami zdominowało wskazanie wykorzystania technologii przyjaznych środowisku w realizacji inwestycji - to najistotniejsze działanie w tym obszarze dla prawie 75 proc. ankietowanych. Daleko w tyle zostało wspieranie innych firm w działalność ESG.

Komplementarne z powyższym zagadnieniem, jest pytanie o cele, do których powinny prowadzić zmiany w obszarze zarządzania. Tutaj wskazano zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w naszym w całkowitym zużyciu energii, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w perspektywie najbliższych lat.

A jakie korzyści mogą zdaniem badanych przynieść działania w zakresie ESG samym deweloperom? Przede wszystkim kreowanie wizerunku społecznie odpowiedzialnej firmy wśród klientów i partnerów biznesowych - 55 proc. odpowiedzi. Drugie miejsce dla „Zwiększenie zaangażowania pracowników w realizowane projekty” - 25 proc. oraz - z 20 proc. odpowiedzi - rozdzielenie działań finansowych i pozafinansowych, pozwalające odpowiednio zarządzać realizowanymi przedsięwzięciami.

- Ankieta pokazała, że kupujący mieszkania oczekują inwestycji proekologicznych i prospołecznych. ESG to zatem kierunek działania, od którego – na szczęście – nie ma odwrotu. Mówię „na szczęście”, ponieważ zielone, przyjazne inwestycje są nam wszystkim potrzebne. Co ciekawe, klienci są w stanie zapłacić więcej za to, aby mieszkać w miejscach, w których komfortowo się żyje i funkcjonuje. Myślę, że wkrótce inkluzywne, przyjazne inwestycje będą standardem - podsumowuje prezes Inside Park.

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Inside Park - https://insidepark.pl/
Reklama

Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do