
Obok Szkoły Podstawowej nr 26 przy ul. Fałata w Toruniu powstała ścieżka sensoryczna. Złożona jest z kilku sektorów wyposażonych w różne sprzęty i przedmioty oddziałujące na poszczególne zmysły.
Ścieżka sensoryczna to pewnego rodzaju tor przeszkód dla dziecka, którego funkcją jest stymulowanie zmysłu dotyku. Nie bez powodu powstała przy Szkole Podstawowej nr 26. To placówka, która jest dostosowana dla osób niepełnosprawnych. Ścieżka sensoryczna będzie pomocą dydaktyczną uwzględniającą potrzeby i możliwości poznawcze osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Tor przeszkód przy SP 26 składa się z kilku sektorów wyposażonych w różne sprzęty i przedmioty oddziałujące na poszczególne zmysły. Każdy z nich wyposażony jest w tablicę informacyjną. I tak w sektorze dźwiękowym znalazł się telegraf akustyczny, w sektorze wodnym - ścieżka z bali układanych poprzecznie, a w sektorze smaków i zapachów – pergola, kolorowy ogród, krzewy.
Bogato wyposażony został sektor iluzji optycznych. Są tam: wędrujące koło (kontrastowe odcienie bieli i czerni powodują, że podczas szybkiego obracania tarczy, biały kolor zmienia się w szary, poprzez zlewanie się z czarnym), małe-duże soczewki Fresnela (dzięki umieszczeniu soczewek powiększających i pomniejszających w skrzyni, do której wkładamy ręce, użytkownik ma możliwość obserwowania zmian, jakie zachodzą pod ich wpływem), lustro walcowate (tafla nietłukącego się tworzywa odpowiednio uformowana, pokazuje różnorodne zniekształcenia własnego odbicia), kolorowy krater (zawiera plamy barwne, które poprzez konkretne ich wyprofilowanie, stwarzają złudzenie, że obiekt jest trójwymiarowy), magiczna studnia.
Z kolei sektor doznań równoważnych to inaczej plac zabaw wyposażony w tyrolkę, równoważnię, zjeżdżalnię, drabinki z linami do wspinaczki, różnego typu huśtawki, trampolinę naziemną, bocianie gniazdo, piaskownicę, pojazd na torach, ściankę-przytulankę. Przy SP 26 znalazł się też sektor orientacji przestrzennej. W nim znalazła się ścieżka fakturowa - podczas poruszania się po jej urozmaiconym podłożu, w różnych kierunkach osoby niepełnosprawne będą kształciły i utrwalały elementarne umiejętności matematyczne (m.in. ilościowe, wielkościowe) oraz orientacje w przestrzeni.
(AM)
fot. Adam Zakrzewski/UM Toruń
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie