
Blisko 4-kilometrowy odcinek drogi Toruń-Łysomice będzie rozbudowany. Trwają prace projektowe, a Stowarzyszenie Rowerowy Toruń ponawia apel o przygotowanie bezpiecznego przejazdu dla cyklistów w ramach tej inwestycji.
Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrada przygotowuje się do dużego zadania, jakim jest rozbudowa drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń - Łysomice.
Jak podaje GDDKiA, ta inwestycja w najbliższych latach jest niezbędna, ponieważ wzdłuż trasy i w jej okolicy nastąpiło zwiększenie liczby zabudowań jednorodzinnych. W efekcie ruch lokalny miesza się z tranzytowym. Ta często zakorkowana droga wymaga nie tylko nowej nawierzchni, ale również odpowiednich rozwiązań zwiększających płynność ruchu.
Dlatego plany zakładają poszerzenie jezdni do dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, a także budowę koniecznych skrzyżowań/węzłów, rozwiązanie powiązania układu drogowego i kolejowego, budowę elementów uspokojenia ruchu, chodników, zatok autobusowych, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. Planowane lata realizacji inwestycji to 2026 i 2027 rok. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Zajmuje się tym od sierpnia zeszłego roku warszawska firma Multiconsult Polska.
Jeszcze w październiku 2022 roku Stowarzyszenie Rowerowy Toruń w piśmie do GDDKiA postulowało trzy rozwiązania. Po pierwsze uwzględnienie w przedmiotowym projekcie dwukierunkowej drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej i szerokości minimum 2,5 m. po stronie zachodniej trasy na całym odcinku. Zaprojektowanie takiej ścieżki rowerowej umożliwi bezpośrednie włączenie się do systemu dróg rowerowych znajdujących się na terenie Torunia na wysokości ul. Fortecznej.
Po drugie - uwzględnienie połączenia postulowanej drogi rowerowej z celami podroży znajdującymi się po wschodniej stronie DK 91 na wysokości ul. Leśnej w Papowie Toruńskim–Osieki najlepiej w formie bezkolizyjnej. I po trzecie - uwzględnienie infrastruktury rowerowej i pieszej w odpowiednio wysokim standardzie technicznym w obrębie skrzyżowania DK 91 i DW 552 w Łysomicach na wszystkich relacjach.
W krótkiej odpowiedzi Przemysław Antoniak, zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji bydgoskiego oddziału GDDKiA, napisał, że propozycje dotyczące infrastruktury rowerowej zostaną przeanalizowane w prowadzonych pracach projektowych.
Kilka tygodni temu przedstawiciele Stowarzyszenie wrócili do tematu, wnioskując o informacje dotyczące dotychczasowego przebiegu prac, ich przyszłego harmonogramu, a także prosząc o przesłanie opracowanych do tej pory rysunków przedstawiających planowany przebieg drogi.
Przypominają jednocześnie, że przyjęcie odpowiednich rozwiązań projektowych pozwoli na bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów, a także użytkowników urządzeń transportu osobistego na omawianym fragmencie DK 91. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki do transportu rowerowego, a mieszkańcy Gminy Łysomice i okolic zyskają nowe możliwości ekologicznego i ekonomicznego przemieszczania się. Dodatkowo droga rowerowa pomiędzy Toruniem a Łysomicami wpisze się w układ istniejących tras rowerowych.
- Nieuwzględnienie infrastruktury dla rowerzystów na przedmiotowym fragmencie spowoduje, że jazda rowerem wzdłuż DK91 przy przekroju 2x2 może stać się niemożliwa, a do dyspozycji rowerzystów pozostanie jedynie ścieżka w lesie. Spowoduje to znaczne pogorszenie się warunków do codziennego poruszania się rowerem pomiędzy Łysomicami a Toruniem. Obecnie na tym odcinku DK 91 spory ruch rowerowy odbywa się po szerokim, obustronnym poboczu - podkreśla Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.
Przypomnijmy, wartość kontraktu zawartego między GDDKiA a Multiconsult Polska wynosi 3,6 mln zł, a dokładna długość trasy przeznaczonej do przebudowy to 3,8 km - od 180,3 km do 183,84 kilometra drogi krajowej nr 91.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Rowery niech znikną z chodników, rano uskoczyłem przed psią kupą i walnął we mnie szalony cyklista. Mam biodro do wymiany.
A piesi ze sciezek
a psia kupa posprzątana? chodnik jest dla pieszych, nie psiego srania !!!
Może w firmie multiconsult POLSKA.... są wolne etaty chętnie coś skonsultuję za drobną opłatą
Napisz do niech a nie na forum OTO TORUŃ, chyba że to już za cieżko.
niech sobie na stacjonarnych w domu jeźdza
Bo?
Super Jak najwięcej takich ścieżek Super plan Brawo !!!!!
Wszystkie skrzyżowania na drogach głównych powinny być piętrowe i tylko prawoskręty tak autostradach i drogach typu S. Wtedy będzie bezpiecznie !!!
Wszystkie skrzyżowania na drogach głównych powinny być piętrowe i tylko prawoskręty tak autostradach i drogach typu S. Wtedy będzie bezpiecznie !!!
Łysomice przyłączyć do Torunia. To będzie jedna z dzielnic .