Reklama

Wielkie plany MZK. Toruń zyska nowoczesne autobusy i tramwaje

Ekologiczny i innowacyjny - taki ma być tabor toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji. Nowe tramwaje oraz autobusy na torach i drogach pojawiają się regularnie, ale nie brakuje planów i pomysłów na kolejne inwestycje. Sprawdzamy, co już teraz udało się zrobić w ramach tej transportowej rewolucji oraz czego - jako mieszkańcy Torunia - możemy spodziewać się w przyszłości.

W 2022 r. pożegnaliśmy ostatnie Jelcze z floty MZK. To był symboliczny moment z jednej strony podsumowujący trwające we wcześniejszych latach inwestycje w zasoby transportowe Torunia, które za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji prowadzi Miasto, a z drugiej eksponujący kierunek rozwoju taboru przewoźnika.

Miasto zamierza kupić 20 tramwajów, które pojadą po zmodernizowanych torowiskach

Zaczniemy od tramwajów, bo to o tej formie przewozów w ostatnich miesiącach mówiło się najwięcej, głównie za sprawą budowy nowej linii oraz pętli przy ul. Heweliusza. Niedawno na ototorun.pl pisaliśmy o inwestycjach w infrastrukturę, czyli modernizacji torowisk. Teraz więcej miejsca poświęcimy maszynom, którymi będziemy podróżować w przyszłości. Jest bowiem duża szansa, że dzięki zakupom w ramach realizacji projektów unijnych za kilka lat po „toruńskich szynach” będą kursować tylko nowoczesne niskopodłogowe tramwaje.

Toruń dysponuje obecnie 61 wagonami tramwajowymi. Są to 22 tramwaje PESA Swing (w tym 11 pięcioczłonowych, 6 trójczłonowych i 5 dwukierunkowych) oraz 39 pociągów typu Konstal 805 Na, w tym 18 wagonów zmodernizowanych, ponadto posiada 1 tramwaj turystyczny i 2 wozy techniczne.

Pięć ostatnich nowoczesnych Swingów dotarło do Torunia na przełomie 2021 i 2022 r. Zakupiono je w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Są to tramwaje 30-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, biletomaty, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków, monitory reklamowe.

Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwalają na oszczędzanie energii, z możliwością oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej. Istotną kwestią wartą zaznaczenia jest wysoki poziom bezpieczeństwa nowego taboru. Dzięki nowym tramwajom najstarsze pojazdy są sukcesywnie wycofywane z eksploatacji.

W 2024 r. miasto planuje pozyskanie środków i ogłoszenie przetargu na zakup 20 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Zakupy będą realizowane w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko” oraz z Krajowego Planu Odbudowy. Zamawiane tramwaje będą wykonane jako pięcioczłonowe, wyposażone w podobne udogodnienia jak w wersji z ostatniej dostawy.

Nowością dla planowanego zakupu tramwajów będzie wyposażenie ich w zasobniki energii elektrycznej odzyskiwanej podczas hamowania. Pojazdy będą przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.

Rewolucja autobusowa - ekologiczne, wygodne i bezpieczne pojazdy w taborze MZK

A co z autobusami? Wspomniane na początku Jelcze to już historia. Teraz zostały tylko dwa tego typu zabytkowe pojazdy spośród 150 autobusów, którymi dysponuje miejski przewodnik. 10 z nich to autobusy zeroemisyjne (elektryczne), a 15 to autobusy hybrydowe. O tych kluczowych inwestycjach z punktu widzenia transformacji zasobów MZK, więcej napiszemy w dalszej części tekstu, a teraz warto zwrócić uwagę na standard autobusów, które obecnie kursują po Toruniu.

Wszystkie wyposażone są w elektroniczne tablice informacyjne i monitoring. Ponad 80 proc. z nich posiada automat biletowy i - co zasługuje na szczególną uwagę - każdy pojazd obsługujący linie publicznego transportu dostosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych, tj. są to w 100% autobusy niskopodłogowe.

Inwestycje w tabor spółki komunikacyjnej, która realizuje publiczny transport zbiorowy w naszym mieście, podejmowane i realizowane są z dużą dbałością o ekologię i środowisko naturalne. Każdy zakupiony w ostatnich latach autobus o napędzie spalinowym musi spełniać aktualnie najsurowsze normy dotyczące emisji spalin, w tym zwłaszcza dotyczące redukcji emisji cząstek stałych czy tlenków azotu. Obecnie 55 proc. toruńskiego taboru zasilanego olejem napędowym wyposażonych jest w silniki z najwyższą normą emisji spalin Euro 6.

Hybrydy, elektryki, ładowarki - tak zmienia się komunikacja autobusowa w Toruniu

Od kilkunastu lat Miasto pozyskuje środki zewnętrzne na zakup nowego taboru. Ekologia, nowoczesne rozwiązania, wygoda i bezpieczeństwo - to cztery najważniejsze elementy, które stanowią istotny aspekt w przygotowaniach do przetargów. Każdy kupowany pojazd jest wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów.

W historii tych przemian ważny był rok 2018. Wtedy dostarczone zostało 14 hybrydowych autobusów (MAN) zakupionych w ramach wspomnianego wyżej projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki zastosowaniu układu hybrydowego, który jest zdolny odzyskać energię podczas hamowania, autobus zużywa nawet o 20 proc. mniej paliwa od autobusu z klasycznym napędem Diesla.

Drugim krokiem milowym, który mamy jeszcze świeżo w pamięci był zakup autobusów elektrycznych. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania (trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II) pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. Również w tym przypadku mowa o projekcie BiT-City II.

Autobusy elektryczne są droższe niż te napędzane olejem. W ramach wyżej wspomnianego kontraktu jeden „elektryk” kosztował ponad 2,7 mln zł brutto (cena z umowy podpisanej we wrześniu 2020 roku), a kupiony niemal w tym samym czasie (również wrzesień 2020 r) autobus zasilany olejem napędowym – 1,3 mln zł brutto. Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia – autobusy elektryczne nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się niezwykle cicho.

Cztery kolejne „elektryki” i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt zakupu to ponad 11,7 mln zł brutto.

Na tym nie koniec. Miasto za pośrednictwem MZK planuje w najbliższym czasie zakupić cztery autobusy hybrydowe, a kolejnym krokiem jest zakup elektrobusów, które są w planach Miasta w trwającej obecnie perspektywie unijnej na lata 2021-2027. Będą to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne,

Realizacja zamierzeń w zakresie zakupu elektrycznych autobusów przyczyni się do osiągnięcia poziomu elektryfikacji taboru autobusowego, o którym mowa w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych już na przełomie lat 2025/2026. Oczywiście w ślad za zwiększaniem liczby pojazdów elektrycznych realizowane będą dostawy ładowarek, które zapewnią sprawne przemieszczanie się zeroemisyjnych pojazdów po mieście.

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu - https://mzk-torun.pl/ Aktualizacja: 16/03/2024 09:59
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gosc - niezalogowany 2024-03-16 11:57:06

    A kiedy rozkład jazdy MZK wróci do pierwotnego stanu z przed pandemii ? Zamiast przechwalać się statystykami, tak właśnie robili komunisci przywróciliby MZK mieszkańcom miasta.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Er - niezalogowany 2024-03-16 12:50:35

    Oby wzięli pod uwagę halasliwowc tramwajów przy przetargu pod uwagę.W okolicach skrzyżowania tramwajowo-kolejowego przy rozjazdach te ciężkie swingi walą o tory niemiłosiernie...To lżejsze staruszki konstale są już mniej uciążliwe.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Lol - niezalogowany 2024-03-16 20:48:03

    Akurat żaden autobus w Toruniu nie należy do komfortu tylko o zgrozo tłok, ścisk. Jeżeli są linie którymi podróżuje dużo osób to powinny one być przegubowe albo 15 metrowe, ale trzeba mieć jakąś wizję i wiedzę jak wygląda komunikacja a nie gadać lub pisać jak to pięknie jest a g...no prawda tłok to domena tej wiejskiej komunikacji w Toruniu a rozkład to już lepiej tego nie poruszać bo beton tego miasta i tak tego nie zrozumie, żaden kandydat na prezydenta nie ma w swoim programie poprawy tego co obecnie nazywa się komunikacją miasta Torunia, bo chyba nie wierzycie że na drugą stronę Wisły w ciągu 4 lat wybudują Wam tramwaj, przypomnę obecnie dwie nowe linie budowali do uniwersytetu z opóźnieniem jeżeli się nie mylę półtorarocznym, a na Jar 3 letnim. Nie wspomnę o trasie nowomostowej gdzie utknęła na wschodniej

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Gosc - niezalogowany 2024-03-17 18:54:51

    Oni mają inwestycje rozłożone na długie lata, podobnie jak budowniczowie piramid.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Normalny - niezalogowany 2024-03-16 23:00:10

    ...I te prawie 3 mln będą jeździły co godzinę???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    abc - niezalogowany 2024-04-10 11:10:57

    Zostawić stare Konstale! Są lżejsze i cichsze na Legionów nie hałasują jak nowe Pesy na zwrotnicach przy Aldi i na przejeździe przez tory kolejowe

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do