
Tramwaje mogą powrócić na toruńskie lewobrzeże. Obecnie trwają prace koncepcyjne związane z budową linii po zachodniej stronie Wisły. Powołano też specjalny zespół.
Jak już pisaliśmy pod koniec 2024 roku na ototorun.pl, w Urzędzie Miasta od początku kadencji nowego prezydenta trwają prace dot. budowy mostu drogowego z uwzględnieniem linii tramwajowej. Na ten moment projekt jest na etapie prac koncepcyjnych. Możliwy jest wariant zakładający powstanie niezależnej linii tramwajowa na lewobrzeżu, która w przyszłości zostałaby połączona z istniejącym układem. Dokładny przebieg linii tramwajowej na lewobrzeżu nie jest jeszcze znany.
- Opracowujemy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla mostu zachodniego. Jednak ta lokalizacja zdaje się z punktu widzenia napełnień potoków najmniej atrakcyjna z uwagi na to, że jest to most bardziej tranzytowy. Będziemy szukać rozwiązań. Nie ograniczamy się na razie do tego, żeby usilnie w pierwszym etapie realizować połączenie między prawym a lewym brzegiem. Być może zaczniemy od analiz możliwości zlokalizowania linii tylko i wyłącznie na lewobrzeżu, a potem z połączeniem do brzegu prawego. To wykażą analizy. Oczywiście najlepiej byłoby lokalizować takie przejście przez Wisłę gdzieś w okolicy centrum obu brzegów - powiedział prezydent Paweł Gulewski.
Pod koniec marca Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu rozstrzygnął postępowanie na przygotowanie koncepcji tras i linii tramwajowych. Istotnym elementem dokumentu jest możliwości zlokalizowania ewentualnego przebiegu linii tramwajowych na lewobrzeżu.
Analiza ma uwzględniać m.in. możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej, możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej, możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę, jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego.
Dokument obejmuje też np. możliwości połączenia tramwajowego osiedla JAR, przez osiedla Wrzosy i Koniuchy wzdłuż ul. Szosa Chełmińska do ul. Długiej, możliwości połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Elana, a pętlą Olimpijska w śladzie ulic Skłodowskiej-Curie i Olimpijska oraz możliwości połączenia tramwajowego osiedla Chełmińskie Przedmieście w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. od skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z Trasą Prezydenta Władysława Raczkiewicza do pętli tramwajowej na osiedlu Bielany.
Koncepcja ma być przedstawiona do sierpnia tego roku.
2 kwietnia prezydent Paweł Gulewski powołał 11-osobowy zespół ds. przygotowania koncepcji przebiegu nowej linii tramwajowej na lewobrzeże miasta Torunia wraz ze zmianą układu drogowego. Na czele zespołu stanie wiceprezydent Rafał Pietrucień. W skład tego grona weszli m.in. prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki, Główny Architekt Miasta Maciej Kuras, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Marcin Kowallek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Stasiak oraz dyrektor Wydziału Środowiska i Ekologii Marcin Urbański.
Do zadań zespołu ma należeć opiniowanie rozwiązań koncepcyjnych, wspomaganie działań związanych z przygotowaniem zadania, kontrola postępu prac związanych z terminową realizacją zadania i przeciwdziałanie ewentualnym opóźnieniom w realizacji zadania oraz ostateczne zatwierdzenie przygotowanej koncepcji.
Tramwaje do Dworca Głównego kursowały w latach 1934-1939 oraz 1950-1984.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
A po co komu pomniki? Wystarczy mieć rozum, żeby wiedzieć kto z kogo robi debila. Był prezydent, jest sołtys, a za chwilę będzie powiatowy nic nie znaczący Toruń pełny dogorywających z głodowych emerytur starców. Ale oczywiście będzie w uj koncepcji, dialogów, bazarów i smart-shit-city. To jest tak absurdalne i żałosne, że brak słów.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Przecież to są bujdy na resorach - to miasto nie ma się czym wysrać za przeproszeniem,nie ma pieniędzy choćby na przebudowę Olsztyńskiej,nie ma pieniędzy żeby kupić nowe tramwaje ale w ilości odpowiedniej a nie po 2 raz na pięć lat,a oni chcą budować linię z pełną infrastrukturą tramwajową na lewobrzeżu? I co ten tramwaj przypuśćmy dowiezie mieszkańców z Czerniewic na Dworzec Główny i przesiadka na autobusy? I dalej stanie w korku na moście...Przecież to absurd i nic nie zmieni...Ja myślę że sołtys w kampanii przedwyborczej naobiecywał cuda na kiju i teraz mota się jak ryba w sieci...Pieniądze pójdą na opracowania,konsultacje a wynik będzie z dużym prawdopodobieństwem taki że się nie opłaca,nie ma sensu,itp.Ale nikt nie zarzuci że nie próbował.
To są gorzej niż bujdy na resorach. To jest traktowanie ludzi jak absolutnie skończonych debili, którzy nie mają pojęcia jak działają tramwaje. No ale z drugiej strony ktoś do cholery na sołtysa głosował pomimo że gadał różne bzdury przez całą kampanię.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Oczywiscie my toruńscy zjebo-lewacy nie wyobrażamy sobie aby w dyskusji o koncepcji przebiegu linii, ochrony sredniowiecznych artefaktów w postaci odkrytych przez koparki pobitych kufli i piecowych kafli nie brał udziału slynny magik i odkrywca, polityczny strateg, znawca światowych rozwiązań komunikacyjnych, dendrolog z zamilowania, wynalazca miejskich sławojek, wybiny znawca i specjalista samorządowych budżetów, tepiciel synekur i załatwiania etatów po znajomosci, referent "pieseła", modniś w obwislych gaciach w rozchełstanej koszuli- Bartosz Szymański!!!!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.