
Czy w Toruniu powstanie kolejny most? Miałaby być to przeprawa, przez którą będzie przejeżdżać tramwaj. Wstępnie szacuje się, że koszt jego budowy to kilkaset milionów złotych.
Już za kilka lat sieć tramwajowa w Toruniu może dotrzeć na lewobrzeże. Kandydat na prezydenta Torunia Paweł Gulewski zapowiedział wybudowanie mostu śródmiejskiego w naszym mieście. Przez przeprawę miałyby przejeżdżać między innymi tramwaje.
– Jedyną alternatywą dla rozwinięcia sieci tramwaju na lewobrzeżu jest most śródmiejski. Takie zapytanie od naszego urzędu, jeżeli na jego czele będzie stać Paweł Gulewski, będzie. Analizujemy potoki, uzasadnienie realizacji mostu i jego potencjalne lokalizacje - mówi Paweł Gulewski.
Z planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że na wysokości ronda placu Pokoju Toruńskiego jest zabezpieczony korytarz i dojazd od strony północnej, a z południowej od ul. Łódzkiej. To właśnie w tej lokalizacji powinien, zdaniem Gulewskiego, powstać nowy most.
– Jako prezydent miasta zleciłbym specjalistom opracowania funkcjonalne i dynamiczne, żeby tę lokalizację potwierdzić i zacząć działać. W mojej opinii jest to jedyna możliwość, by skomunikować prawobrzeże z lewobrzeżem infrastrukturą tramwajową, bardziej ekologiczną od drogowej - dodaje Gulewski.
Most miałby być drogą jednojezdniową, ale z dużym pasem rozdziału z dwoma torami tramwajowymi. Ponadto powstałyby na nim również ścieżki pieszo-rowerowe. Kandydat na prezydenta szacuje się, że most miałby kosztować „630 mln zł w górę”.
Wielokrotnie informowaliśmy na „ototorun.pl”, że miasto planuje już most drogowy, który połączy Szosę Okrężną z drogą wojewódzką nr 273 w Małej Nieszawce oraz drogą krajową nr 15. Gulewski zaznacza jednak, że jeżeli zostałby prezydentem, chciałby wspólnie z mieszkańcami podjąć decyzję, który most powinien być zrealizowany w pierwszej kolejności.
– Przeczuwam, że na początek mógłby być zrealizowany most śródmiejski, bo lewobrzeże ma gigantyczny potencjał. Tam powstają nowe osiedla, powstaje szkoła. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy tego obszaru nie „podlinkowali” tramwajem - mówi dla „ototorun.pl” Paweł Gulewski.
Autor: Filip Sobczak
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
W jaki sposób ten most miałby odciążyć stary i nowy most drogowy oraz ułatwić dostęp do tych obecnie istniejących? Problem jest trochę gdzieś indziej. Planowany most nie powinien mieć zadania wyłącznie poprawiającego komunikację "wewnątrz" miasta i służyć wyłącznie mieszkańcom. Powinien, moim zdaniem, wyrzucić część ruchu samochodowego poza centrum miasta. Kierowcy jadący od strony Bydgoszczy, chcący przedostać się za Wisłę, pchają się do centrum lub jadą aż na Rubinkowo. Most drogowy w przedłużeniu Okrężnej jest lepszą alternatywą, wyrzucającą ruch samochodowy z dala od centrum i przenoszący część tego ciężaru z zakorkowanych dróg. Lokalizacja kolejnego mostu w pobliżu centrum nie rozładuje ruchu i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych w żaden sposób, przynajmniej obecnie.
Ten most ma na celu skomunikowanie Osiedla JAR z lewobrzeżem , czyli z A1 i w przyszłości z CPK, a na razie z lotniskiem Bydgoszcz.
Nie rozumiem po co łączyć JAR z lewobrzeżem? A1 twierdzisz? Najbliższy wjazd/zjazd pod Ciechocinkiem lub w Lubiczu, więc most Zawackiej jest zdecydowanie lepszą alternatywą. Nie potrzeba kolejnego mostu, żeby garstka potrzebujących miała bliżej na Łódzką. Bo analogicznie patrząc toruńska sypialnia (czyt. Rubinkowo i Skarpa) powinny mieć więcej połączeń autobusowych, które raczej są obecnie likwidowane (np. linia 22 na dworzec główny PKP). Ale tu nie o to chodzi. Uważam, że potrzebujemy mostu, który zrzuci z centrum ruch, który idzie na DK10 lub do Inowrocławia (lub pochodzi stamtąd i kieruje na Bydgoszcz). Spora część aut dzięki temu odpadłaby pewnie ze starego mostu odciążając go - wtedy może i tu tramwaj by miał rację bytu. Ale nasze gdybania sensu nie mają, bo nie mamy żadnych analiz. A każdy patrzy w swoją stronę i na własną wygodę ;).
Ma pan rację
Tramwaj z Jaru na Dworzec Główny to konieczność. Chcesz głosów z dużego osiedla ? Zaplanuj to .
Fantasta. Ale ciemny lud kupuje takie bajeczki. Przecież z tego i tak nic nie będzie. Przedstawiłby jakiś plan dla lokalnego biznesu, albo ściągnął do miasta jakiegoś inwestora z polskim kapitałem, który dałby zatrudnienie.
P O.....socjalizm i propaganda
ja proponuje od razu zbudowac metro pod Wisłą do Dworca Głownego
Moim zdaniem metro nie przejdzie a powód jest oczywisty,. Obecnie turyści i przyjezdni ciągną z walizami przez most, podziwiając piękno panoramy naszego miasta, no czasem też bogato zaopatrzone śmietniki z których dobro aż się wylewa przez kilka dni w tygodniu. Niestety ale mamy decydentów oderwanych od komunikacji zbiorowej, pieszej i rowerowej.
"Jako prezydent miasta zleciłbym specjalistom opracowania" - czy Pan Gulewski zapominał że od 2020 ro był prezydentem 9Vice) miasta? Co robił przez ten czas na stanowisku decyzyjnym poza odbieraniem uposażenia?
No jak to co ? Pobierał uposażenie a na koniec po swojej rezygnacji jego spoko szef pan Zaleski stwierdził, że był niepotrzebny.
Jak to, CO ROBIŁ? Siedział, tył, dłubał w nosie i tworzył, tworzył i tworzył "zieloną konstytucję", tylko urzędnicza obstrukcja nie pozwoliła mu dokończyć. Gdyby taki leń miał zostać /tfu!/ prezydentem, to dopiero byłby śmiech na puszczy. Startuje, bo mu "wodzowie" kazali, a fotelik wice... w Ratuszu już czeka, jak łysy wygra!
Ok przyda się ale jeszcze byśmy potrzebowali portu morskiego oraz lotniska międzynarodowego! Idą wybory to może ktoś obieca?:)
Przejazd tramwajów mógłby odbywać się po "starym" moście. Do tego celu wystarczył by jeden tor na środkowym pasie, który wtedy pełniłby rolę miejsca przejazdu służb. Most Piłsudskiego ma kilometr, więc tramwaje mogłyby się poruszać wahadłowo. Niestety, nie pomyślało o tym trakcie remontu, a tego typu rozwiązanie integrowało by linię na lewobrzeże z węzłem Rapackiego i byłoby tańsze niż budowa kolejnej przeprawy. Co do ruchu samochodowego, to proponowany most śródmiejski go nie rozładuje, gdyż do tej pory nie rozwiązano potencjału mostu Zawackiej. Przede wszystkim należałoby przełożyć na niego część linii MZK, bo to odciążyło by starą przeprawę.
A kosmodrom na lewobrzeże też będzie? No bo do tej szkoły co powstaje to ja sobie nie wyobrażam, żeby nie można było dolecieć rakietą :D A te 630 mln w górę pan kadydat wyciągnie ze skarpety :D Nie wiem, czy ci ludzie nie rozumieją, że się ośmieszają czy to ośmieszanie się to część ich pracy?
Widać, że w sprawie wypowiadają się mieszkańcy prawobrzeża i poruszający się własnymi samochodami. Tramwaj na lewobrzeże jest niezbędny! Podgórz, Stawki, Glinki to dzielnice rozwijające się jeszcze szybciej niż Jar z ogromnym potencjałem. Połączenie Dworca Głównego z Centrum za pomocą tramwaju może wpłynąć na zwiększenie ruchu turystycznego ale również zmniejszy ruch samochodowy. Podstawą dobrze funkcjonującego miasta jest rozbudowa komunikacji miejskiej.Ale nie mogą być to autobusy, które stoją w korkach. Po drugie tych autobusów jest jak na lekarstwo...
Tramwaj z JAR na Dworzec Główny musi być bo autobus stoi w korkach i kiedyś się spóźniłem na pociąg.
Obiecuje 2 mosty , metro -2 linie , kosmodrom i 10 wieżowców po 150 pięter --tylko mnie wybierzcie na prezydenta!!!! Inaczej Łysy sprowadzi miasto do rangi Rypina( bo Radom to juz metropolia a i Inowrocław nas przegonił)
Jesteśmy lepsi od Inowrocławia i Grudziądza górujemy nad tymi miastami, które też mają ponad 100tyś mieszkańców.
Kiedyś byliśmy lepsi ale dziś już NIE!!Łysy zabetonował to miasto, nikt tu nie przychodzi z biznesem - Toruń to drogie mieszkania, duże bezrobocie i beznadziejne pensje-- teraz ogromny powrót śmieciówek i stawki po 6zł wróciły....jakiś kiepski uniwerek przyciaga troche matołów którzy nic we łbie nie maja i tworza rzesze niepotrzebnych pseudozawodów śmieciowych... Inowrocław chociaż uzdrowisko rozbudował a w Toruniu wielkie G!
Paweł, ale weź przestań xD
Kiełbasa wyborcza, gdyby ktoś faktycznie chciał kiedyś puścić tramwaj na lewy brzeg to niech dogada się z pkp i po stronie toru od strony mostu Piłsudzkiego puści go. Zjazd od strony ronda pokoju toruńskiego, jest przesmyk, a wcześniej od strony nowego sądu szerokim pasem trawy. Po drugiej stronie do dworca głównego prosta droga bez problemu dojedzie. Nowe osiedla od ul. Andersa które powstaje trochę gorzej, ale sądzę że wiadukt nad torami pkp jest tańszy niż most nad rzeką. Może nowy prezydent naszego miasta będzie chciał, obecny "musi odejść" za bałagan na ulicach i nie kończące się remonty a kandydaci nowi to jak hieny tylko na kasę i wpływy lecą. Nie widać dobrej woli znikąd.
A tam - tramwaj. Zupełnie bez ambicji ci urzędnicy... Metro zróbcie! Żadnych korków, wszystko zejdzie do podziemia, ruch na ulicach mniejszy, powietrze czystsze, więcej zieleni. W końcu parkingi P&R będą miały sens. Ja mam już nawet od dawna projekt uwzględniający możliwości rozwoju miasta, by w końcu ludzie zamiast uciekać z Torunia, przyjeżdżali tu osiedlać się i pracować. Poniżej wycinek, do konsultacji oczywiście. ;)
Już najwyższy czas łysego wysłać do rydzyka niech robi za woźnego, niech sprząta teren który wybudował temu złodziejowi.
Tramwaj na lewobrzeże, ekologiczny oraz szybki środek transportu, to dobry pomysł pana Gulewskiego. Trzeba by wybudować taki most, aby np. po lewej stronie biegły dwie linie tramwajowe a po prawej dwupasmowa jezdnia (podobny most jest w Płocku - po lewej stronie tory pkp a po prawej jezdnia samochodowa itp.). Tylko czy wówczas zamkniemy się w 600 milionach złotych? Ze starymi mostami w Toruniu nic się nie da zrobić z wielu powodów. To mosty zabytkowe i nie wolno do nich nic dobudowywać. Ponadto, jak wszystkie mosty, bazują na ustalonych obliczeniach statycznych uwzględniających ciężar oraz wibracje; co innego dobudowa bocznych kładek rowerowych! W Międzywojniu, o ile się nie mylę, próbowano już ruchu wahadłowego na moście kolejowym typu kolej - ruch samochodowy. Obecnie to jest zabronione przepisami (wyjątek stanowi przecięcie nowej linii tramwajowej z torami pkp w Toruniu, ale o prawie zerowym ruchu kolejowym, gdzie nie kursują szybkie koleje). Rozbudowa miasta wzdłuż Wisły jest i będzie niestety mostochłonna. Warto to robić, aby przyczyniać się do rozwoju Miasta. Trzeba postarać się o środki unijne na ekologiczny transport. Słowo ,,ekologiczny" działa na Unię pozytywnie! Potrzebna jest natomiast dogłębna analiza przepływów ruchu, aby można było podjąć właściwą decyzję! Popieram ideę pana Gulewskiego.
Ścieme czas zacząć opowiadać, tępy naród pewnie kupi. Skoro Tusk znowu rządzi
i po unesko bymy mieli coby nom to przyz szyroka puscili
Głupi pomysł nie poparty żadnymi analizami.
Odezwał się mieszkaniec prawobrzeża
Jeden debil ma czelność porównywać poprawnie 89 tys Grudziądz i 60 tys Inowrocław które są na upadku kulturalno gospodarczym a bezrobocie jest jedno z wyższych w Polsce. Podejrzewam że napisał to albo troll albo jakiś oszołom bez wykształcenia siedzący na socjalu
Mieszkam na Jakubskim lecz uważam że tramwaj na lewobrzeże by się zdecydowanie przydał mimo że nie korzystałbym z niego. Nie mniej jednak pozwolili by rozwinąć te lekko zacofana lecz topograficznie bliska centrum cześć miasta. Oczywiście ograniczając się do samego tramwaju ale czy to opłacalne budować most bez drogi dla samochodów ?. Natomiast co do budowy mostu drogowego, w pierwszej kolejności należy wybudować przeprawę przez zachodnią część miasta, aby odkorkować centrum i stary most. Nie wiem kto wpadł na chory pomysł kolejnego mostu między dwoma istniejącymi przy czym potencjał nowego jest nie wykorzystany. Kolejna sprawa to zwalenie natężenia ruchu z południa w sam środek miasta aby tylko przez nie przejechać jest absurdem. Sparaliżuje to centrum miasta. Chyba że byłby gotowy już most na zachodzie tzn przy szosie okrężnej aby jadący na Koniuchy i Wrzosy ominęli miasto
to zły pomysł, potoki pasażerskie będą realnie niewielkie, pamiętać należy że potoki te będą rozprowadzane z jednej trasy przebiegającej projektowanym mostem; to zły pomysł i wydawanie pieniędzy mocno na wyrost
Ale bzdety lud wypisuje! Aż strach się bać co to będzie z Toruniem. Mie ma planistów - urbanistów! To "kandydat na prezydenta Torunia" i zainspirowany przez niego lud tworzy "wizje" ale fajnie że również trochę satyry! Mieszkaniówka pęcznieje a życie miasta zamiera! Urzędnicy miejscy od 15-17 tworzą gigantyczne korki udając się na "zasłużony" odpoczynek do swoich podmiejskich rezydencji a fort św. Jakuba gnije!
A GONDOLE przez Wisłę też miały być:(