
Dobiega końca realizacja międzynarodowego projektu EMMA, którego efektem jest między innymi wspólne opracowanie przez samorząd województwa i władze Bydgoszczy Studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.
Celem realizowanego od 2016 roku międzynarodowego projektu EMMA było zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. Warte 4,4 miliona euro przedsięwzięcie jest współfinansowane w ramach transnarodowego programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Realizuje je 21 partnerów z Finlandii, Szwecji, Niemiec, Litwy i Polski oraz 43 partnerów stowarzyszonych z 6 krajów. W Kujawsko-Pomorskie projekt realizowały wspólnie władze Bydgoszczy oraz samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, którego budżet wyniósł 363 tysiące euro przy poziomie dofinansowania 85 procent.
- Budowa platformy multimodalnej, dobrze skomunikowanej z siecią drogową i kolejową oraz śródlądowymi drogami wodnymi, będzie niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla gospodarki regionu. Nasze centralnie w kraju położone województwo jest najlepszą lokalizacją dla takiej inwestycji. To szansa rozwojowa, której nie możemy stracić – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Efektem realizacji projektu w Kujawsko-Pomorskiem jest opracowanie studium lokalizacyjnego dla położonej na terenie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Studium wskazuje lokalizację platformy między 768 a 769 kilometrem lewego brzegu Wisły. Szacunkowa docelowa prognoza przeładowanych towarów to 2,9 miliona ton rocznie, a roczne przychody operacyjne projektu szacowane są na 15 milionów złotych w 2028 roku (23 mln zł w 2054 r.) przy kosztach eksploatacji i utrzymania projektu na poziomie 4,5 miliona złotych (6,8 mln zł w 2054 r.)
Częścią projektu EMMA był też współorganizowany przez samorząd województwa i miasto Bydgoszcz rejs promocyjno-badawczy, w ramach którego załadowana kontenerami barka pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy, odwiedzając po drodze między innymi Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń i Włocławek. Rejs miał pokazać, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym, którym popłyną towary z przeładowanych portów trójmiejskich.
Inne efekty realizacji projektu EMMA to między innymi identyfikacja „wąskich gardeł” na śródlądowych drogach wodnych, opracowanie dokumentu charakteryzującego towarowe jednostki pływające po polskich rzekach i kanałach, udział w przygotowaniu Planu Poprawy Konkurencyjności, czyli diagnozy stanu żeglugi śródlądowej w obrębie Bałtyku, a także identyfikacja przedsiębiorstw zainteresowanych korzystaniem z transportu wodnego i analiza potencjału nowych usług żeglugowych. Podjęto też prace dotyczące sporządzenia studium przebiegu drogi wodnej E70 na odcinku Odra-Wisła, a przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy powstało Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych.
Partnerem modułu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie