
W przyszłym roku ruszy budowa brakującego fragmentu Trasy Staromostowej od Dekerta do Alei 700-lecia. Droga będzie jednojezdniowa, do tego zaplanowano budowę ronda. Zdaniem eksperta wprowadzone zmiany mają służyć mieszkańcom.
Umowę na budowę Trasy Staromostowej od Szosy Chełmińskiej do Alei 700-lecia podpisano 17 kwietnia, a więc jeszcze za prezydentury Michała Zaleskiego. Ówczesny wariant zakładał budowę jezdni o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, obustronnych chodników i ścieżek rowerowych, dwóch przejść dla pieszych, kanalizacji deszczowej i oświetlenia oraz zagospodarowanie terenów zielonych.
Zgodnie z harmonogramem prace miały rozpocząć się w maju. Tak się nie stało, bo „stop” powiedział nowy prezydent Torunia Paweł Gulewski. Magistrat przeprowadził analizy i spotkanie informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami oraz kupcami z targowiska przy Szosie Chełmińskiej. Ci obawiali się o dalsze losy swoich interesów, jak i całego rynku. Miało to związek z brakiem wystarczającej ilości przejść dla pieszych, miejsc parkingowych oraz bram do dostaw.
Zmiany w projekcie Trasy Staromostowej zapowiedział 10 października prezydent Paweł Gulewski. - Umowa podpisana w kwietniu była w formule optymalizuj, projektuj i buduj. Dlatego przez ostatnie miesiące mogliśmy rozmawiać o zmianie w tym projekcie. W maju po wewnętrznych naradach i opiniach specjalistów podjąłem decyzję o tym, że nie realizujemy wariantu wyjściowego, a więc drogi dwa na dwa. A jednak przystępujemy do prac zmieniających projekt. Główną pobudką było to, że ten wariant nie przewidywał relacji, które odbywają się na co dzień z udziałem osób pracujących na targowisku, ich klientów oraz okolicznych mieszkańców - mówił Paweł Gulewski.
Jak będzie wyglądała Trasa Staromostowa na tym odcinku? Wiadomo, że droga zostanie ograniczona do jednej jezdni. Na tym fragmencie obowiązywać ma ograniczenie prędkości do 50 km/h.
W wyniku konsultacji zaplanowane zostały trzy przejścia dla pieszych - pierwsze od strony ulicy Sportowej, drugie nieopodal terenu za Uniwersamem, zaś trzecie w ciągu ulicy Gałczyńskiego. Chodniki i ścieżki rowerowe znajdą się po obu stronach trasy. Istotną zmianą jest powstanie ronda, które ma się znaleźć w rejonie drogi planowanej pomiędzy targowiskiem a terenem za Uniwersamem. Aktualny plan zakłada powstanie dróg serwisowych prowadzących do targowiska.
Długość odcinka to 480 metrów. Łącznie przewidziano 297 miejsc parkingowych. To mniej niż w pierwotnym wariancie zakładającym budowę 328 miejsc. Wzdłuż drogi znajdą się 74 miejsca, 70 miejsc dla pojazdów będzie dostępnych na gruncie przy Cinema City, 25 miejsc przy biurowcu przy Sportowej oraz 128 miejsc od strony Szosy Chełmińskiej.
W ramach inwestycji ma być wyciętych 115 drzew i 13 skupisk krzewów. Chociaż to może ulec zmianie. Zasadzonych będzie 130 drzew.
Miejski Zarząd Dróg poddał analizie zmiany w projekcie trasy tak, aby wszystko było zgodne z decyzją środowiskową dla inwestycji oraz zamówieniem publicznym. - Mamy pełną analizę prawną, że możemy takie korekty układu drogowego zrobić. Dla rzetelności poprosiliśmy profesora Jacka Chmielewskiego z Politechniki Krakowskiej o dokładne analizy ruchu, które potwierdzają zasadność takiego rozwiązania. Ku naszemu zaskoczeniu wyniki są bardzo korzystne - powiedział dyrektor MZD Ireneusz Makowski.
Badania ruchu na tym terenie przeprowadził zespół profesora Chmielewskiego. Jego zdaniem takie przeprojektowanie trasy to dobry ruch. - Powiem z radością, że to, co dziś słyszę jest bardzo pozytywne. Zaczynamy projektować ulicę dla mieszkańców, a nie dla samochodów. Zaczynamy patrzeć na mieszkańca, pieszego, rowerzystę, a nie na to, żeby każdy samochód miał miejsce do parkowania. To bardzo ważne. Patrzę na to, co się dzieje teraz w Krakowie. Wiele przekrojów dwujezdniowych jest redukowanych do przekrojów jednojezdniowych. Miasto nie jest autostradą, nie jest drogą ekspresową, po której mają się przemieszczać szybko kierowcy - mówił profesor Jacek Chmielewski z Politechniki Krakowskiej.
Prace projektowe potrwają do 30 stycznia 2025 roku. Balzola Polska przejmie plac budowy 10 stycznia 2025 roku. Tymczasowa organizacja ruchu będzie wprowadzona od 13 stycznia. Od tego momentu realizowane będą rozbiórki i prace przygotowawcze. Roboty ziemne mają ruszyć od 3 marca 2025. Na ten moment koniec prac planowany jest na koniec listopada 2025.
- Obecnie przechodzimy do projektowania poszczególnych elementów drogowych, jak i branżowych, ponieważ na tym odcinku są do przebudowania branże odwodnienia drogowego, przebudowa wodociągów, budowa oświetlenia i kanału technologicznego. Te wszystkie projekty wymagają teraz opracowania i uzgodnienia z odpowiednimi jednostkami miejskimi. Cały ten nowy układ i nowa mapa pozwoli nam niedługo rozpocząć prace. Chcemy prowadzić prace równolegle do uzgadniania kolejnych etapów dokumentacji projektowej. Zasadnicze prace ruszą wiosną. Wchodzimy w okres jesienny, gdzie na drzewach nie ma ptaków i można przeprowadzić niezbędne wycinki drzew kolidujących z układem drogowym - mówił Marek Kamiński z Balzola Polska.
W wyniku budowy fragmentu Trasy Staromostowej z targowiska przy Szosie Chełmińskiej przesunięta część stanowisk od strony ulicy Sportowej. Jedno z nich należy do pana Wiesława, który na rynku sprzedaje od 20 lat.
- Jedno z moich stanowisk będzie przesunięte. Na pewno o tyle szkoda, że klienci już byli przyzwyczajeni. Do nowego miejsca też pewnie kiedyś przywykną. Pewne rzeczy się zmieniają. Walczyliśmy o wjazd i przejścia dla pieszych, bo to wszystko miało być odcięte. Największy ruch odbywa się bramą od Sportowej - mówi nam pan Wiesław.
Zadanie jest połączone z rozbudową fragmentu ulicy Grudziądzkiej i budową ronda przy Strobanda. Inwestycje łącznie pochłoną 32,9 milionów złotych, z czego ponad 18 mln zł to powstanie fragmentu Trasy Staromostowej. Na ten cel miasto otrzymało 30 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
jednojezdniowa droga? piniendzy nie ma znów? przypadek? a na campus nienawisci trzaskowskiego ile poszło? rozwoj że żal
Ależ bzdura. Całe miasto przecięte jezdnia 2x2 a tu nagle wąskie gardlo. Wszyscy będziemy stać w korku żeby chińskie gacie zostały w centrum. Idąc za ciosem warto przebudować więc cała Chełmińska do jednej jezdni. Nie wszystkie projekty poprzedników sa warte porzucenia.
Na targowisku robi się zakupy. Łowiska promocji są w Biedronkach. Dla każdego coś miłego.
Nie będziemy stać w korku... za rok może dwa wprowadzą strefę czystego transportu i nie wjedziemy do centrum w ogóle :)
Prawdziwy Wójt Gminy Toruń, wszystko zmniejsza, zwęża, jedyne inwestycje to sadzenie drzewek i krzaczków. Jak powstaje biurowiec to dwu, trzy piętrowy, apartamentowiec to u nas trzy piętrowy, jak droga to jednojezdniowa ..... Bydgoszcz nam odjedzie.
Bardzo słabo, że Prezydent uległ presji kilku osobom z targu :( przez to korki przy cinema GWARANTOWANE :( Wielka szkoda dla tak ważnego projektu, po zwężeniu Chełmińskie, kiedy wprowadził się tam tramwaj...
A co z parkingiem dla kupujących i handlarzy z Targowiska, ma nadzieje że będzie mogło sporo aut pomieścić.
Miejsca będzie sporo przy kinie. Cinemacity kończy się dzierżawa i miasto Toruń część parkingu wydzieli na potrzeby klientów targu. Bynajmniej jeden pas drogowy to jakaś kpina :(
To ma być ulica dla mieszkańców a nie dla parkujących aut, czytaj przecież
Do Kompana: człowieku to nie jest uliczka. To jest droga na most.
Jeśli Toruń ma pozostać zadupiem to oczywiście ten pokręcony ulico-parking zamiast trasy staromostowej w zupełności starczy. Jeśli podstawą prognoz ruchu było targowisko, cmentarz i okoliczne bloki to jasne że wystarczy. Ale gdyby tam miało się coś poważnego zbudować, targ zniknąć, a Wrzosy i Chełmińskie mieć w końcu normalne połączenie z centrum - no to kretynizm na maksa.
Żenada, fundują wąskie gardło w centrum miasta, dwupasmówka przerwana kawałkiem zwężenia, absurd. Tak jakby przez 2+2 pasy przejścia dla pieszych nie można było zrobić, nawet z sygnalizacją. Przecież na reszcie odcinka aż do Wrzosów jakoś można było i piesi przechodzą. I jeszcze tramwaj jedzie środkiem i dają radę. A tu tramwaju nie będzie. Dziadki ze Sportowej po ziemniaki i cebulę nie przejdą? heheheh. Masakra. Targowisko należy przenieść na inny teren a tu w samym centrum miasta zrobić nowoczesną zabudowę handlowo biurowo usługowo rozrywkową. Dobrze, że rolnicy jak za dawnych lat nie przyjeżdżają furmankami i ciągnikami.
Targowisko to jedyne miejsce, gdzie można zrobić normalne zakupy. Bez apki, pokazywania uśmiechu, bez zdrapek, konkursów, naklejek, loterii i hurtowych zakupów masła.
Możesz zrobić takie zakupy na targowisku np na Mickiewicza, zatem to nie jedyne takie miejsce
Nie korzystam z tego bazaru z chińskim szitem i nie używam apki, uśmiechu, zdrapek, konkursów, naklejek, loterii i nie jem masła. A zakupy robię codziennie. Więc nie wiem o czym mówisz.
Mówię o tym , że idę do sklepu, a przy kasie pytają: czy ma pan aplikację ? Nie ma pan , to se pan założy. Naklejki pan zbiera ? Pan weźmie jeszcze pięć kostek masła, to jedną pan dostanie gratis...
I to taki problem? To powód żeby zamiast nowoczesnego centrum miasta mieć wiochę? Naprawdę nie móżna temu dać jakiejś nowoczsnej formy i nie utrudniać inwestycji obok poprzez kulawy układ drogowy?
Z targu nie korzystam, ale czas zmienić filozofię samochodziarzy. Brawo Paweł!!! Słuszna decyzja.
Samochodziarzy dowożących towar na targowisko? Tych przyjeżdżających na targowisko autem, chociaż w bramie zatrzymuje się tramwaj i autobus?
Targowisko to część miasta i dobrze, że będzie funkcjonować w niezmienionej formie. Żeby jeszcze zrobić ścieżki rowerowe prowadzące do owego miejsca - aż się prosi.
A niby była jakaś koncepcja że miało funkcjonować w innej formie?
Nie nie jest dobrze że będzie funkcjonować w niezmienionej formie. Powinna być nowoczesna hala targowa i normalna droga i poważne inwestycje dookoła. To co jest i nadal będzie to wiocha i zadupie, które nie zrobiłoby wrażenia nawet w Rypinie.
Ja tylko odnoszę się do bzdur o tym że budowa dwujezdniowej ulicy miała zmienić formę funkcjonowania targowiska
Kolejna słaba decyzja wąskie gardło na pewno spowoduje korki zwijanie miasta gulewski szybko pożegna się ze stołkiem
Obawiam się że może nie pożegnać się tak szybko ze stołkiem. On w sumie zapowiadał zwijanie miasta w kampanii a mimo to torunianie na niego głosowali. Więc może chcą zwinąć swoje miasto? A poza tym przez 5 lat zrobi takiego syfu, że naprawienie tego zajmie z 15. A jak po nim przyjdzie koleny partyjny cwaniaczek i nadal będzie robił rozpiździel, to wtedy będą to naprawiać wnuki dzisiejszych torunian. O ile wcześniej nie wyjadą z tej wsi w pizdu.
Czy Toruń jest skazany na głupców u władzy?
Chciałbyś pisiora - złodzieja, oszusta i krętacza. Żeby wraz z tobą wyprowadził nasz majątek i kasę na swoje ukryte konta. A my takich tu nie chcemy.
Mniej tvnu. widzę, że mocno ci szkodzi
Katastrofalna decyzja. Ruch wewnętrzny miała obsługiwać Szosa Chełmińska. Trasa Staromostowa ruch w kierunku północ-południe. Kiedyś po wypadku na Szosie Chełminskiej na wysokości Mercedesa na próbę zwężono drogę do jednego pasa gumowymi słupkami i po krótkim czasie wrócono do dwóch pasów bo powodowało to ogromne korki aż do ulicy kwiatowej. Tak samo będzie w tym przypadku tylko nie będzie już możliwości odwrócenia.
Korków paradoksalnie może nie być, bo ludzie mogą nadal pakować się w Bema i Legionów i tam będą stali. Dramat będzie jeśli kiedyś wybudują tam coś więcej niż targowisko i aktywne głównie po południu Cinema. To dlatego ta ulica miała kiedyś powstać w związku z galerią, której ostatecznie nie wybudowano. Jeśli pojawi się w okolicy kiedyś coś podobnego (handel, biura) to będzie bum. Ale to może nie być kadencja sołtysa, więc on ma to gdzieś.
Przynajmniej jest parking, który jest we wschodnim standardzie. Zobaczycie co się będzie działo jak zabraknie tego miejsca gdzie ludzie parkują obecnie samochody...
Jeśli będą tam darmowe miejsca to zobaczysz jak tam będą sępy krążyć byle czterech złotych za godzinę nie zapłacić
Unowocześnić Targowisko zrobić nowe wiaty to fajne wręcz kultowe miejsce zakupów Torunian.I jeszcze zrobić swobodny dojazd samochodów dostawczych przy okazji budowy drogi.
Wasze komentarze są opinią mieszkańców torunia to widze wasz spór jest nie do rozwiązania. Jedni chcą kupić świeże polskie owoce warzywa z polskiej ziemi zamiast chemi zgnilizny i smrodu z portugalskiej biedronki czy niemieckiego ludla aldiego etc A drugim zależy żeby mieli gdzie zaparkowac idac do rosmana czy skarbowki Raz na miesiąc. Gulewski musi to ubrac w zielony ład i służyć lewactwu któremu podlega. Ale z pominieciem terenu po uniwersamie który do miasta nie należy bo Zaleski komus tam sprzedał i teraz nie wiedzą co z tym zrobić. Korki będą coraz większe nic tego nie zmieni gdyż aut jest dużo za dużo. Problemy Parkingowe tez nie znikną bo wciąż nie ma nacisku mieszkańców na budowy wielo poziomowych i darmowych parkingów. Z uporem maniaka tkwimy w płaszczyźnie a miejsce jest ograniczone. Tworzą się korki i będzie tylko gorzej. bo gruby Janusz Kowalski 2 pięter nie da rady wejsc na nogach skoro wygodniej jest stać na przejściu czy chodniku bo ma bliżej. A i policja mandatu nie daje. Więc ścisk będzie gorszy. A ludzie nie chcą dodatkowo płacić za park&ride czy garnizonowy. To ma byc element nowoczesnej koncepcji i infrastruktury miasta aby miasto funkcjonowało. A nie skarbonką dla kilku cwaniaków i wyzyskiem jak parkometry pod Kauflandem czy lidlami
Inni chcą tam na targowisku kupić chemię z Niemiec
A jeszcze inni nic nie mogą na tarowisku kupić, bo jak wracają z pracy, to wszyscy z targowiska już się zwinęli.
Sołtys gulewski pokazał swoją bezradność przy drodze 480 metrów. Gdy trzeba będzie podjąć decyzję ws prawdziwej inwestycji, sołtys popuści z bezradnosci
Znam ludzi krótszy handlują super warzywkami na rynku. Skupują od rolnikow taniej to co nie kupiły marketu bo się nie nadaje hehe. Sam pracowałem w tym biznesie. Ciuchy z Chin a słodycze z przemytu. Odpowiedzcie sobie sami tępe głowy czy ryneczek to taki zdrowy
Pasy do tego bez sygnalizacji na nowej „przelotowce” jak na szosie lubickiej koło nestle. Ciekawe kiedy sołtys będzie się tłumaczył jak kogoś pierdolnie jakiś kierowca z innego miasta który nie przewidzi takiego nonsensy
Ja rozumiem argumenty "miasto dla ludzi" itp. Cenię wartość konsultacji społecznych. Sztuka rządzenia miastem wielkości Torunia polega jednak na podejmowaniu trudnych decyzji, które mają przynieść efekt na dekady. Decyzja, aby w centrum 180 tys. miasta było targowisko to jest porażka. Co będzie w centrum Torunia? Dziura po Uniwersamie, dziura po Camerimage. I targowisko. Litości...
Targowiska są w każdych dużych liczących się metropaliach Amsterdamie czy Tokio gdzie sprzedaje się ryby prosto z morza. O Toruńskie Targowisko trzeba zadbać i zrobić remont z nowymi wiatami i chodniczkami.
Naprawdę widziałeś w środku Amsterdamu obskurne blaszuny z szitem z Azji? To nie chodzi o to że targowiska nie ma być tylko nie taki syf i nie kosztem interesu całego miasta.
Na serio w Amsterdamie są też takie betonozy?
No, no, ta uliczka z w pip parkingów to w ogóle nie jest dla samochodów. Dla ufo qwa jego mać. A w ogóle tymi samochodami to duchy jeżdżą, ludzie wcale.
Co ten sołtys odpier...... w tym mieście. Za chwilę jak wyjdę na balkon to będę słyszał pianie koguta. Wieć nam robi - dość już tego. Teraz przegrałby z wielkim wstydem. Ta ulica i tak będzie miała 2 pasy jak nowy prawdziwy prezydent dużego miasta zauważy że całe centrum jest zakorkowane i zasmogowane.
Gulewskiemu już dziękujęmy. 1 kadencja to za dużo. Połowa by starczyła. Poznaliśmy wiejskie pomysły i złamane obietnice przedwyborcze. Czy wszyscy z PO muszą być takimi kłamcami ????
Koniecznie ścieżka rowerowa z chodnikiem dla pieszych mam nadzieję, że została uwzględniona w projekcie.
skoro sołtys gulewski nie ogarnia inwestycji w postaci kawałka jezdni 480 metrów, to co odwali, gdy trzeba będzie podjąć decyzję przy faktycznie dużej inwestycji? sfajda się w rajtuzy!
Już ty się o prezydenta nie martw. Na szczęście wyraża wolę większości mieszkańców i słucha ich głosu.
Grzesiu, gdzie kupiłeś te dopalacze? To trzeba pokazać dowód czy jak to się teraz kupuje?
Już widzę te korki, sołtys uległ handlarzom kosztem mieszkańców miasta.
Jednojezdniowa droga,w tak ważnym miejscu,bo zostawia się targowisko,które od wielu lat podupada-jest tam ruch tylko w piątki i wtorki Dlaczego nie przeniesiono targowiska w inne miejsce???Kiedy ono powstawało ,było na obrzeżach miasta,teraz,to prawie srodmiescie-czasy się zmieniły ,a upór starych pozostał -nie do wiary!!!
Jednojezdniowa droga,w tak ważnym miejscu,bo zostawia się targowisko,które od wielu lat podupada-jest tam ruch tylko w piątki i wtorki Dlaczego nie przeniesiono targowiska w inne miejsce???Kiedy ono powstawało ,było na obrzeżach miasta,teraz,to prawie srodmiescie-czasy się zmieniły ,a upór starych pozostał -nie do wiary!!!
Kolizja za kolizją tam będzie a wtedy gulewski wystąp i tłumacz się. Tablica zabrała ci połowę wyborców. Kolejni wyborcy odchodzą po odchudzeniu ecfc, a jeszcze inni po Bella. Nic nie robisz, nic poza dialogami i foto na insta. Moja ocena sytuacji
Kolejna tragiczna decyzja nowego prezydenta. :(( Mamy Aleję JPII dwupasmową, Chełmińską dwupasmową, to zróbmy na środku zwężenie, brawo. A może przesiądźmy się na wozy konne? A nieee, przepraszam, one CO2 produkują... Droba uwaga do handlujących, którzy mówią, że ludzie nie przychodzą na targowisko, obroty spadają itd. Jak wracam z pracy, to na targowisku już nikogo ze sprzedających nie ma, jak mam tam kupować?