
Rozbudowa pasów ruchu, ścieżki rowerowe, chodnik i przede wszystkim nowe rondo turbinowe. Balzola przejęła teren tej wyczekiwanej inwestycji w północnej części Torunia.
Niemal 7,2 miliony złotych ma kosztować przebudowa skrzyżowania ulic: Grudziądzkiej i Strobanda. Ta ważna inwestycja drogowa poprawi bezpieczeństwo i ułatwi włączanie się do ruchu kierowcom wyjeżdżającym na drogę krajową nr 91. W środę (15 maja) wykonawca, czyli wyłoniona w przetargu firma Balzola, przejął plac budowy, co formalnie oznacza początek realizacji tego przedsięwzięcia. Prace mają rozpocząć się w najbliższych dniach.
Od skrzyżowania Polna-Celnicza do skrzyżowania z ul. Strobanda powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu. Po stronie wschodniej wybudowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy, a po zachodniej wykonawca nawiąże się do istniejących odcinków dróg rowerowych.
Kluczowym elementem projektu jest przebudowa jednego z najważniejszych skrzyżowań w północnej części naszego miasta. Czekają na to zwłaszcza mieszkańcy Jaru, którzy z ul. Strobanda chcą wjechać na Grudziądzką. Zdecydowano, że w tym miejscu pojawi się kolejne rondo turbinowe w naszym mieście.
To rozwiązanie jest już doskonale znane w Toruniu. Przypomnijmy, że jest ono zaprojektowane w taki sposób, aby potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinały się, a ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo. Dodatkowo w żadnym punkcie - także przy zjazdach - nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
- Budowa ronda będzie dużym ułatwieniem szczególnie dla pojazdów wyjeżdżających od strony szybko rozwijających się terenów w północnej części Torunia tzw. osiedla JAR - podkreśla Ireneusz Makowski, dyrektor MZD.
Warto przypomnieć, że o potrzebie inwestycji w tej części Torunia głośno zrobiło się kilka miesięcy temu, kiedy to po uruchomieniu przystanku PKP Toruń Katarzynka, Arriva z obawy o życie i zdrowie pasażerów, po zaledwie miesiącu jego funkcjonowania zdecydowała, aby pociągi nie zatrzymywały się na tej stacji.
Przewoźnik uznał, że przy obecnym kształcie infrastruktury miejskiej w okolicy przystanku, korzystanie z niego wiąże się z ogromnym ryzykiem wystąpienia potrąceń czy wypadków z udziałem pieszych i pojazdów poruszających się po drodze krajowej nr 91.
- Niestety, z pełnym przekonaniem możemy założyć, że pasażer wysiadający na przystanku Toruń Katarzynka będzie dążył do maksymalnego skrócenia sobie drogi i zdecyduje się na pokonanie około 90 metrów, przechodząc przez drogę krajową DK91 na wysokości firmy Neuca, narażając się na duże niebezpieczeństwo, a nie skorzysta ze znacznie dłuższej drogi, by dojść do oddalonego o ponad 1,5 km przejścia dla pieszych - tłumaczyła motywacje Arrivy w rozmowie z naszą redakcją we wrześniu zeszłego roku rzeczniczka spółki Joanna Parzniewska – Marcinkowska.
Budowa nowego ronda turbinowego to jedna z dwóch inwestycji, na które Toruń pozyskał środki zewnętrzne z Rządowego Funduszu Polski Ład, druga to znacznie bardziej kosztowna budowa 500-metrowego fragmentu Trasy Staromostowej na odcinku od Placu Niepodległości do ulicy Dekerta. Oba przedsięwzięcia łącznie pochłoną 32,9 milionów złotych, a dofinansowanie ze środków rządowych wynosi równo 30 mln zł. Zgodnie z kontraktem wszystko ma zakończy się w listopadzie 2025 r.
Poza tym Obecnie na terenie miasta trwają m.in. rozbudowa Szosy Okrężnej, Łącznej, Olęderskiej, Pająkowskiego i Drogi Trzeposkiej, Platanowej oraz Hebanowej.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Skandal! Znowu Jar! Może tam jeszcze metro zrobić i kosmodrom???
Spoczko by było narazie metro i aquapark wystarczą
Rondo to jest ponad stan
gadzinowa gejzeta OTO Trń -wyborcza. przemilcza jutrzejszy MarSz Dla Życia I Rodziny w Toruniu 18 maja
bo nikogo nie interesują odklejone marsze
Słusznie bo nie informuje się o marszu tępej hołoty ze średniowiecza.
Za sprzedaz działek na jarze miasto zainkasowało kilkadziesiąt jeśli nie kilkaset milionów więc japa tam!
JAR to patola
Mierzysz wszystkich swoją miarą ????
SrajaSmrodek-mordowanie dzieci to takie nowoczesne.ty wyjdz spod kamienia ciemniaku.nie umiesz flaka zalozyc to tylkiem nie ruszaj
Inwestycja aż 7 mln.
Witam wszystkich. Jestem mieszkańcem Torunia od 2 lat. Czytam lokalne media i często zauważam swego typu atak na osiedle jar. Nie mogę zrozumieć trochę o co chodzi. Czy może ktoś mi to wytłumaczyć dlaczego jest taka nagonka na to osiedle?
Atak na Jar bo to elitarne osiedle dla elitarnych ludzi i więcej tu sie buduje niz gdzieś indziej (tramwaj,szkoły ,sklepy, place zabaw i rekreacji itd)i bidota z rubinkowa zazdrosci stąd te ataki! Powinni jeszcze zainestowac mnóstwo milionów --żeby cebulaków bardziej zabolało...Super że rondo powstaje- powinno byc dawno zrobione a co stacji Katarzynka to SKANDAL że pociągi sie nie zatrzymuja --co jakaś spółka niemiecka prywatna decyduje czy sie będzie zatrzymywac czy nie???Marszałek powinien NAKAZAĆ przywrócić ten przystanek pod groźbą odebrania całego województwa arrivie i dodatkowo nałożyc kary wielomilionowe!Dziadostwo z arrivy ma gdzieś pasażerów i zasłaniaja sie pseudobezpieczeństwem co jest oczywiscie bzdurą, ja chce jeździć do wnuka w Chełmży!