
Trwają przygotowania do projektowania IV etapu Trasy Średnicowej. Arteria ma przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie strefy inwestycyjnej Toruń Zachód. Zanim jednak inwestycja zostanie w pełni zrealizowana zaplanowano budowę fragmentu trasy.
Pierwszy odcinek Trasy Średnicowej Północnej od Szosy Chełmińskiej do Grudziądzkiej oddano do użytku 30 marca 2014 roku. Blisko półtora roku później wstęgę przecięto na fragmencie Średnicówki od Grudziądzkiej do Marii Skłodowskiej-Curie. I na tym na razie koniec, chociaż docelowo Trasa Prezydenta Władysława Raczkiewicza ma połączyć Szosę Bydgoską z Szosą Lubicką. Co od kilkunastu lat widnieje w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Na ten moment na półkę odłożono plany budowy III etapu Trasy Średnicowej. Wspomniany odcinek miał połączyć Szosę Chełmińską z Szosą Okrężną. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Magistrat szykuje się jednak do budowy IV etapu Średnicówki, który będzie poprowadzony od Szosy Okrężnej do drogi krajowej numer 80. Ten krok ma związek z planami miasta wobec terenów w rejonie Motoareny. Na gruntach m.in. dawnego Polchemu powstanie strefa inwestycyjna Toruń Zachód, w której mają działać np. branża kreatywna, sektor IT oraz przemysł wysokich technologii.
Istotną inwestycją na zachodzie Torunia będzie też budowa nowej bazy dla MZK oraz linii tramwajowej. O czym pisaliśmy TUTAJ. - Biorąc pod uwagę to, co będzie się działo na zachodzie miasta w najbliższych latach, to realizacja IV etapu Trasy Średnicowej jest bardziej priorytetowa niż budowa III etapu. Mamy tam do zaprojektowania ogromną strefę miejską i biznesową. Będziemy chcieli zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale żeby to uczynić, musimy mieć zapewniony dojazd drogowy - powiedział 20 marca prezydent Paweł Gulewski.
Miejski Zarząd Dróg oraz Miejskiego Zakład Komunikacji podzieliły się odpowiedzialnością za projektowane zakresy IV etapu Trasy Średnicowej.
- Musimy zaprojektować dojazdy drogowe, infrastrukturę drogową oraz szkielet dojazdu do nowej bazy tramwajowej, który będzie wiódł przez łącznik od ulicy Łukasiewicza do przyszłej zajezdni. Usprawni to nam wylot. Ta infrastruktura powstanie na terenach inwestycyjnych, które nie są połączone drogą - mówił 8 maja prezydent Paweł Gulewski.
Jednym z elementów zadania, które zakłada budowę nowej zajezdni i linii tramwajowej jest wykonanie drogi dojazdowej w ciągu ulicy Łukasiewicza i w korytarzu przyszłej Trasy Średnicowej. Odcinek ma mierzyć około 1,8 kilometra. - Część Trasy Średnicowej, a dokładniej jeden pas powstanie wcześniej, bo musimy zrobić dojazd do zajezdni tramwajowej. Padł taki pomysł, żeby fragment Trasy Średnicowej już wykonać - powiedział w rozmowie z ototorun.pl wiceprezes MZK Jarosław Więckowski.
Budowa nowej linii oraz zajezdni tramwajowej ma się rozpocząć na przełomie 2026 i 2027 roku. Prace powinny zostać zakończone do II kwartału 2029 roku. Dodatkowo zaplanowano także realizację drogi łączącej zajezdnię z Szosą Okrężną, która ma zostać poprowadzona za marketem budowlanym Castorama.
Prezydent Paweł Gulewski zapowiedział, że jeszcze w 2025 roku zostanie ogłoszony przetarg na zaprojektowanie Trasy Średnicowej w zakresie należącym do MZD. - W ciągu najbliższych miesięcy poznamy kosztorys. Jeszcze w tym roku będziemy chcieli zlecić poprzez MZD projektowanie tego zakresu, który leży w jego gestii - powiedział włodarz miasta.
28 grudnia 2008 roku Rada Miasta Torunia przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla trasy średnicowej na odcinku od Szosy Okrężnej do Szosy Bydgoskiej wraz z terenami przyległymi. Według zapisów MPZP, trasa na tym odcinku ma mieć charakter drogi o przyśpieszonym ruchu oraz po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, chodnik, ścieżkę rowerową i przystanki. Planowana szerokość w liniach rozgraniczających to 40 metrów. Fragment od Szosy Okrężnej do Szosy Bydgoskiej będzie miał około 4 kilometrów.
Skrzyżowanie z Szosą Okrężną zostało przewidziane nieopodal pętli Uniwersytet i ma mieć charakter jednopoziomowy. Z kolei skrzyżowanie Trasy Średnicowej z Szosą Bydgoską zaplanowano na granicy miasta z Gminą Zławieś Wielka w pobliżu Portu Drzewnego. Tu skrzyżowanie może być jedno- lub dwupoziomowe. Co ciekawe, MPZP dopuszcza możliwość budowy tunelu w rejonie lotniska Aeroklubu Pomorskiego, ale tylko w uzasadnionych przypadkach wynikających z rozbudowy infrastruktury lotniczej.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
To będzie trasa półśrednicowa, gdyż będzie miała dziurę w środku. Wstyd przed turystami, wstyd na całą Polskę. Brawo planiści i władze.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.