Reklama

Toruń zyska nowe połączenie z autostradą A1. Powstaną dwa nowe węzły

Zaawansowanie prac projektowych dla budowy toruńskiego odcinka drogi ekspresowej S10 przekroczyło już 90 proc. Blisko 12 kilometrów tej trasy w naszym mieście ma być gotowe na początku 2027 roku.

Droga ekspresowa S10 Toruń - Bydgoszcz

Budowa drogi ekspresowej S10 między Toruniem a Bydgoszczą to od lat jedna z najbardziej oczekiwanych przez kierowców inwestycji w naszym regionie. Dotychczasowa trasa na tym odcinku ze względu na liczne wypadki (także ze skutkiem śmiertelnym) nazywana jest "drogą śmierci". 

To zadanie zostało podzielone na cztery etapy: Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK 25, Emilianowo - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Łączna długość to 50 km S10 i 5 km DK25.

Jak już wiecie z ototorun.pl, wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel poinformował pod koniec października o podpisaniu zezwolenia na budowę pierwszego odcinka od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Emilianowo (obwodnica Brzozy) wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25. - Od tego momentu można zacząć prace budowlane, a koparki mogą pojawić się na placu budowy - powiedział Sztybel.

Toruński odcinek S10 - blisko 12 km, dwa nowe węzły

Start budowy tego odcinka, spowodował również wiele pytań o realizację „toruńskiej części” S10. To 11,9 km pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. 

Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej został złożony na początku kwietnia 2024 roku. Sześć miesięcy później wojewoda wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. W sumie inwestycja ma pochłonąć 340 mln zł. 

Prace obejmują przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów - Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Drugi z nich, który ma powstać mniej więcej na wysokości dojazdu do Strzelnicy Wojskowej Jawor.  Od niego będzie też prowadziła łącznica o długości ok. 1,5 km prowadzącej wiaduktem nad ul. Kolejową do skrzyżowania na drodze krajowej nr 91 (screen z mapy w galerii pod tytułem newsa).

W ramach tej części całego zadania powstanie łącznie 6 nowych obiektów, a 5 istniejących będzie wyremontowanych.  Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2x2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. GDDKiA cały czas utrzymuje, że trasą S10 Bydgoszcz - Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku. W przypadku odcinka toruńskiego mowa natomiast o I kwartale 2027 r.  

Przebudowa układu drogowego w lewobrzeżnej części Torunia - jedna oferta

Spore inwestycje drogowe na lewobrzeżu zapowiada również nasze miasto. Chodzi o przebudowę lokalnych ciągów, które umożliwią lepsze połączenie tej części Torunia z budowaną ekspresówką. Obejmują one:

- przebudowę ul. Andersa dostosowując drogę do przeniesienia zwiększonego ruchu na wjeżdżających do Torunia od strony węzła Toruń. Podgórz i wyprowadzając ten ruch na ul. Łódzką i dalej na most gen. Elżbiety Zawackiej.

- przebudowę skrzyżowania ulic Andersa i Drzymały ograniczając w ten sposób ruch przez Podgórz w kierunku mostu.

Dla tych dwóch zakresów został ogłoszony przetarg na opracowywanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Toruńscy drogowcy otworzyli oferty 5 listopada. Wpłynęła jedna, skalkulowana na kwotę 358.299,00 zł. Obecnie jest ona badana pod kątem formalno-prawnym. 

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Aktualizacja: 09/11/2024 15:06
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    AW - niezalogowany 2024-11-09 17:29:48

    Mnie zastanawia jakim cudem dojazd do prawobrzeża od autostrady został zaprojektowany w ten sposób by 3 razy przekraczać jedną linie kolejowa. Logika wskazuje by puścić to odraz do trasy wschodniej. Ale widać nie było woli w zbezpieczeniu terenu pod tak ważną inwestycje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kierowca - niezalogowany 2024-11-09 20:24:43

    Kiedy z południowego Torunia wjadę na A1.? Projektowe konowały! Pozdrawiam projektowych tumanów. Krzysztof

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • gupi - niezalogowany 2024-11-10 17:12:28

    a gdzie jest południowy Toruń?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    anonymus - niezalogowany 2024-11-10 09:24:01

    Usłyszałem, że zwłoka w połączeniu Bydgoszczy z A1 jest OK bo Toruniacy przez to nie mają i tak sensownego połączenia z tą drogą. No coś w tym jest oprócz głupoty i bezsensownego napinania relacji B-T. Podobno należałoby podziękować pewnej senator i dzikiemu zacietrzewieniu toruniaków zmianę przebiegu A1, która ominęła Bydgoszcz. To przykład jak woluntaryzm i nieodpowiedzialność niszczy rozumne planowanie i łamie wszelkie zasady obowiązujące w państwie prawa. I dopóki Wy sąsiedzi z Torunia nie przyjmiecie do wiadomości, że nie jesteście pępkiem świata ani nawet woj. Kujawsko Pomorskiego dopóty schadenfreude z powodu Waszego "sąsiedztwa z A1" będzie na porządku dziennym. Faktycznie, dostęp z Torunia do A1 to jakaś kpina ! Porównajcie do z dojazdem do obwodnicy S5 Bydgoszczy gdzie jest chyba z 10 węzłów dojazdowych ! Nawet Kutno ma lepszy dostęp do A1 niż Toruń ! I trzeba było kombinować ze zmianą przebiegu A1 ? Te dziesiątki ofiar śmiertelnych przez te > 20 lat też pisze się na Wasze konto...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2024-11-10 17:12:14

    Trudno komentować podobne bzdury. Od dawna wiadomo, że to wszystko nieprawda. Nawet dzisiaj gdy macie swoją darmową S5 do Gdańska.Widać mocno ci się to utrwaliło pod beretem.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ryszard - niezalogowany 2024-11-11 08:56:06

    Wszystko w zakresie połączenia Torunia z A1 i S10 zaczęło się w I kadencji prezydenta Zaleskiego! Dlaczego? Otóż nowy most przez Wisłę w osi ul. Waryńskiego jako najbardziej optymalne połączenie komunikacyjne z A1 i S10 łączyło istniejący układ komunikacyjny miasta w ciągu ul Grudziądzkiej z projektowanym węzłem na ul Łódzkiej i prosto dalej z planowanym węzłem na nowej dwujezdniowej S10 i węzłem autostradowym Czerniewice! Autorski pomysł Zaleskiego odrzucający gotową już koncepcję mostu w osi ul. Waryńskiego był początkiem zła! Nowy most zaprojektowano na łuku Wisły (wbrew zasadzie, że nie projektuje się mostu na łuku rzeki) i połączył on bardzo długą estakadą tylko 2 ulice: Szosę Lubicką i ul.Łódzką! Sam most jako konsrtukcję inżynierską projektanci zrobili jak lokalizacja pozwalała! No połączenie z Szosą Lubicką i tunelem z ul. Wschodnią są za „ciasne” tj zapewniają zbyt małą akumulację pojazdów w szczególności w kierunku wschodnim tj osiedli Rubinkowo i Na Skarpie oraz połączenia z A1 w Lubiczu!!! I wg opisanej koncepcji dalej Toruń brnie w jakieś zawijasy komunikacyjne co jest konsekwencją tego co opisałem i niekompetencji!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    abc - niezalogowany 2024-11-11 15:52:17

    Można było puścić łącznik przy domkach w zostawionym pustym korytarzu przez Piaski na długości ok 400 metrów (w granicach miasta) w wykopie/tunelu półotwartym, bezkolizyjnie pod rondem Lipnowska prosto z S10 na most wschodni. Do tego łącznice do ronda (jak na Wschodniej). Góra 2 domki jednorodzinne do wyburzenia na rogu Włocławskiej/Topazowej. A tak zamiast prosto bezkolizyjnie z S10 na most wschodni będziemy skakać jak pijany zając 3 razy przez te same tory i trzy ronda.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • abc - niezalogowany 2024-11-11 16:13:26

    Co więcej takie bezkolizyjne rozwiązanie z S10 prosto na most wschodni odciążyłoby możliwie maksymalnie z ruchu Andersa/Łódzką i stale blokujący się lewy pas na most. Zamiast zjeżdżać na węźle Podgórz i pchać się przez miasto Andersa i Łódzką w kierunku mostu wschodniego, znaczna większość pojazdów z zachodu (Byd/Poz) jechałaby na tym kierunku S10 przez węzeł Czerniewice prosto bezkolizyjnie tunelem na most po rondem Lipnowska.

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do