
Już w przyszłym roku na toruńskich ulicach pojawi się 35 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Wszystko to za sprawą podpisanej 24 lutego umowy. Zakup pojazdów to koszt rzędu 110 milionów złotych brutto.
Gmina Miasta Toruń sukcesywnie pozyskiwała dofinansowania na zakup kolejnych nowoczesnych autobusów elektrycznych - 31 października podpisano umowę o wsparciu ze środków Krajowego Planu Odbudowy zakupu 25 autobusów wraz z infrastrukturą do ładowania. Następnie 31 grudnia podpisano umowę o dofinansowaniu z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza. Tym razem na 10 autobusów oraz niezbędną infrastrukturę do ładowania.
W procedurze przetargowej wyłoniono już dostawcę nowych pojazdów, a jest to doskonale znana w Toruniu firma Solaris Bus & Coach. 24 lutego doszło do podpisania umowy na zakup 10 sztuk autobusów elektrycznych z opcją dostawy kolejnych 30 sztuk w tych samych parametrach.
Na ten moment wiadomo, że w ciągu najbliższego roku do Torunia trafi 35 autobusów elektrycznych. Dodatkowo miasto planuje pozyskać także środki na zakup 5 pojazdów, które są dostępne w ramach prawa opcji. Dofinansowanie ma pochodzić także z KPO. Wniosek został złożony i jest w trakcie oceny.
- MZK to niezwykle wydajna i efektywna spółka, która rzeczywiście patrzy bardzo odważnie w przyszłość. Poszukujemy pieniędzy na zewnątrz, a także nowoczesnych rozwiązań. I to jest bardzo ważne, bo na końcu jest przede wszystkim pasażer i o tym zawsze rozmawiamy - powiedział prezydent Torunia Paweł Gulewski.
Podpisana 24 lutego umowa jest największą w dziejach MZK. - Takiego kontraktu jeszcze w historii MZK nie było, zwłaszcza, że będą to na wskroś nowoczesne pojazdy. Autobusy zeroemisyjne, poruszające się cicho, nie emitujące żadnych zanieczyszczeń - powiedział prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki.
Solarisy, które pojawią się w naszym mieście mają mieć około 12 m długości całkowitej i będą niskopodłogowe. Pojazdy mają być wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów i obsługi karty miejskiej, WiFi, ładowarki USB oraz system detekcji pożarów, a także nowoczesne magazyny energii (typ ogniw: LTO (litowo-tytanowe), łączna pojemność magazynu energii: 152,3 kWh). Zgodnie z informacją przekazaną przez producenta pojemność autobusu to około 70 pasażerów.
Koszt dostawy 35 autobusów to 89 600 000 zł netto. Cena jednego pojazdu to 2 560 000 zł netto.
Obecnie MZK ma do dyspozycji 151 autobusów. Najliczniejsze w tym gronie są właśnie Solarisy. Na toruńskich ulicach kursuje 101 pojazdów tej marki. Wśród Solarisów znajdują nie tylko tradycyjne autobusy, ale też 10 „Elektryków”, 3 pojazdy na CNG i jedna hybryda. W Toruniu mamy także 44 MAN-y, z czego 14 to hybrydy.
Toruńskie MZK posiada w swoim taborze także 5 Ursusów, dwa zabytkowe Jelcze i autobus do nauki jazdy. W 2026 roku na toruńskich ulicach będziemy mieli przynajmniej 45 autobusów elektrycznych. Dodatkowo latem tego roku do Torunia przyjadą cztery hybrydy Solarisa. Co oznacza, że w taborze MZK będzie conajmniej 140 autobusów Solarisa.
Co ważne, w ramach odrębnej umowy zakupiona zostanie także infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych. Będzie to łącznie 36 punktów wolnego ładowania i pięć punktów szybkiego ładowania. Ładowarki zostaną ulokowane na terenie zajezdni MZK przy Legionów oraz przy pętlach na Wrzosach, Kolankowskiego i Olimpijskiej.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Doprawdy inne miasta to mają na większości liniach autobusy przegubowe by nie jechać jak sardynki, pojedź sobie do miast podobnych do Torunia tam mogą kupić większe autobusy, a nie te ciągłe zapchane po brzegi solarisy bez sensownego rozmieszczenia siedzeń.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Jeszcze ciche tramwaje by się przydały...Nowe torowisko przy Legionów, a swingi przejeżdzając przez rondo piszczą niemiłosiernie....Już torowisko do poprawy, czy to wina bydgoskich, ciężkich wynalazków? No i koniecznie do eliminacji rozjazdy zbudowane przez byłego wielkiego prezydenta na wysokości sklepu Aldi.
MZK pozyskał czyli rozumiem już je ma, a tu o dziwo będą, jeśli się nie opóźni w przyszłym roku. Propaganda, propaganda i lizanie władzy przez ototoruń.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
A kiedy szanowni włodarze kupią większą ilość nowych tramwajów bo te stare trupy to powinny już być dawno pocięte na żyletki.Nowe autobusy elektryczne jak najbardziej bo ekologia a stare tramwaje to ok? Kupcie większą ilość na raz jak w innych miastach i wymieńcie ten stary tabor a nie po 2 co kilka lat.Do roboty.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.