
Odnowione apartamenty w kamienicy, hotel, kwatera czy domek letniskowy? W swojej nowej, powakacyjnej ankiecie toruńska firma Inside Park sprawdza, jakie miejsca najczęściej wybierano podczas niedawnych letnich wyjazdów.
Wrześniowe badanie przeprowadzone przez toruńskiego dewelopera Inside Park nie skupia się tak jak dotychczas na śledzeniu ogólnych trendów zachodzących na rynku nieruchomości, a raczej koncentruje się na preferencjach „lokalowych” podczas wakacyjnych wyjazdów.
Najważniejszym celem przeprowadzonej ankiety, było sprawdzenie, w jakim stopniu apartamenty w zrewitalizowanych kamienicach stały się realną alternatywą dla bardziej tradycyjnych form letniego „zakwaterowania”. Z drugiej strony internetowe badanie pozwoliło wykazać, jaka jest opinia na temat inwestowania w apartamenty w zrewitalizowanych kamienicach jako formy atrakcyjnej lokaty kapitału w kontekście wyjazdów turystycznych.
W związku z tym na początku postawiono pytanie filtrujące o preferowaną formę zakwaterowania podczas podróży. Kierując się doborem wariantów odpowiedzi do pytania, sprawdzono dotychczas najchętniej wybierane obiekty w tego typu sytuacjach. Hotel lub hostel zazwyczaj dominował w różnego typu analizach i również ta opcja cieszyła się największą popularnością wśród ankietowanych badania w Inside Park (46 proc.)
Uwagę zwraca jednak spory udział osób, które wybrały inne opcje tj.: apartament w kamienicy, domek letniskowy, namiot, camping, nocowanie w schronisku. To pokazuje, że coraz większe znaczenie przy wyborze miejsca, gdzie decydujemy się spędzić wyjazd, ma pewne poczucie niezależności, związane z planowaniem posiłków, okresem i terminem zakwaterowania oraz organizowaniem atrakcji i czasu poświęconego na zwiedzanie bądź odpoczynek.
- Z przeprowadzonego badania wynika, że preferencje turystów w zakresie zakwaterowania ulegają istotnym transformacjom, co możemy interpretować, jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby i oczekiwania współczesnych podróżnych. Wzrost zainteresowania apartamentami w zrewitalizowanych kamienicach może świadczyć o rosnącej wartości, jaką turyści przypisują autentyczności i lokalnemu charakterowi miejsca, w którym spędzają czas. W przeciwieństwie do tradycyjnych form zakwaterowania, takie jak hotele czy hostele, które często są postrzegane jako bardziej standardowe, apartamenty oferują większą elastyczność oraz niezależność, co staje się kluczowym czynnikiem w dobie postpandemicznej. Z perspektywy rynku nieruchomości, wyniki badania sugerują, że inwestycje w apartamenty w rewitalizowanych obiektach mogą zyskać na znaczeniu jako atrakcyjna forma lokaty kapitału. Wzrost zainteresowania tego typu nieruchomościami może przyczynić się do wzrostu wartości takich inwestycji, co z kolei otwiera nowe możliwości dla deweloperów i inwestorów, którzy chcą dostosować swoją ofertę do zmieniających się preferencji konsumentów. Kluczowe będzie jednak monitorowanie tych trendów, aby efektywnie reagować na rosnące wymagania rynku - wyjaśnia Tomasz Laskowski, prezes zarządu Inside Park SA
Po wstępnym rozpoznaniu preferencji badanych skupiono się już na tym, co z perspektywy działalności toruńskiego dewelopera ma największe znaczenie, a więc stosunku do apartamentów w kamienicach i potrzeb osób, które decydują się na zamieszkanie w nich podczas wyjazdów.
Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że w czerwcu bieżącego roku Inside Park opublikował pierwszy w kraju raport dotyczący rynku kamienic. Jednym z jego najistotniejszych elementów było zbadanie cen transakcyjnych oraz ilości umów kupna - sprzedaży.
Ze względu na możliwość pozyskania wiarygodnych danych do analiz przyjęto lata 2020, 2021 i 2022. Badania oferty zamieszczone w popularnych serwisach ogłoszeniowych - Otodom i Morizon - przedstawiciele Inside Park doszli do wniosku, że mieszkania w kamienicach wybudowanych przed 1939 rokiem stanowią ok. 3,5-4 proc. wszystkich ogłoszeń. Poza tym wspomniany wolumen nie rozkłada się równomiernie w całym kraju. Mało tego spore różnice cenowe i ilościowe występują pomiędzy siedmioma analizowanymi ośrodkami (6 największych rynków kamienicznych w Polsce oraz Toruń, gdzie znajduje się siedziba Inside Park oraz znaczna część dotychczasowych inwestycji firmy).
W podsumowaniu Raportu znajdziemy jeszcze kilka ważnych informacji z punktu widzenia omawiania wyników ankiety. Jak czytamy, można założyć spadek liczby transakcji, ponieważ kamienic nie przybywa. Co prawda - o czym jest w raporcie - samorządy prowadzą różnego typu programy rewitalizacji budynków, ale w następstwie tego typu inwestycji lokale zwiększają gminne zasoby mieszkaniowe, a nie trafiają na rynek.
Ta ograniczona podaż wraz z zazwyczaj dobrą lokalizacją kamienic, ich bogatą historią i niebanalnym wzornictwem spowodowała, że mieszkania w zabytkowym budynku przestały być tańszą alternatywą i stały się atrakcyjne pod względem inwestycyjnym. Aby jednak dostosować obiekt do wymogów potencjalnych klientów, potrzebne są spore nakłady finansowe.
Po tych uwagach możemy wrócić do wyników powakacyjnej ankiety. Badani zostali poproszeni o podanie, w jakim stopniu zgadzają się ze stwierdzeniem: Biorąc pod uwagę moje dotychczasowe doświadczenia i preferencje estetyczne, wolałbym mieszkać w zrewitalizowanej kamienicy niż w nowym budownictwie.
Niespełna 35 proc. z nich uznało, że całkowicie się nie zgadza. Na przeciwnym biegunie było nieco ponad 53 proc. ankietowanych. Takie wyniki pozwalają postawić tezę, iż istotnie mamy do czynienia ze zmianą podejścia do mieszkania w kamienicach. Niemniej na ostateczne wnioski, co dokładnie na tę sytuację wpływa, trzeba jeszcze poczekać. Faktem jest natomiast, że blisko centów dużych miasta po prostu nie ma miejsca na nowe inwestycje deweloperskie. Brak ziemi rekompensuje się najczęściej budową „w górę”, tworząc „drapacze chmur wciśnięte w zabudowę. A to pogłębia problemy między innymi z miejscami parkingowymi.
W przebadanej grupie największą zgodność wystąpiła przy stwierdzeniu: Bardziej opłacalny jest zakup lokalu w zrewitalizowanej kamienicy i jego wynajem niż mieszkanie w nim na stałe. Całkowicie z takim ujęciem tematu zgodziło się ponad 70. respondentów.
W tym przypadku podkreślony został walor inwestycyjny. Nie ulega wątpliwości, o czym zresztą wspomniano wyżej, że najem indywidualny to spore poszerzenie bazy noclegowej, szczególnie dla tych zamożniejszych „podróżników”. Skupiając się jednak na ofercie turystycznej, trudno utrzymać odpowiedni dochód przez cały rok. Doświadczenie pokazuje, że mimo to, zyski z „sezonu wysokiego” pozwalają zarabiać na wynajmie, nawet przy rozliczeniu za cały roku.
Rozkład odpowiedzi odnoszący się do kolejnego stwierdzenia: Apartament w zrewitalizowanej kamienicy to najlepsza opcja na zakwaterowanie podczas wyjazdu turystycznego, potwierdza, wnioski z pierwszego pytania. Ta opcja to najlepszy wybór dla ponad 30 proc. badanych. Dla tych, którzy nie chcą spędzać pobytu w hotelu, lokal w zabytkowym budynku stanowi świetną bazę wypadową. Trudno o lepszy przykład niż krakowski Kazimierz i Stare Podgórze. Te dwie dzielnice połączone mostem Krakusa stały się miejscem gromadzącym turystów w ilości porównywalnej z Rynkiem dawnej stolicy Polski. Dzięki rewitalizacjom - zwłaszcza na Kazimierzu - dziś ta przed laty żydowska dzielnica stała się centrum aktywności. Mnóstwo knajp, lokali, kawiarni, niezwykła historia, dziedzictwo architektoniczne.
Nie mogło też zabraknąć pytania o to, czym kierują się osoby decydujące się na pobyt w apartamencie w kamienicy. Co ciekawe, zwłaszcza w porównaniu z typowymi badaniami rynku nieruchomości, cena i lokalizacji nie zdominowały odpowiedzi w aż takim stopniu, jak to bywa zazwyczaj. Lokalizacja zebrała 72 proc. głosów, cenę wybrało 67. proc. ankietowanych, standard wykończenia to 44 proc., historyczny charakter budynku prawie 35 proc. Można było zaznaczyć trzy odpowiedzi, więc oczywiście nie sumują się one do 100 proc.
- Przede wszystkim, inwestując w lokal w kamienicy, nabywamy przestrzeń, która opowiada historię. Elementy architektoniczne, takie jak wysokie sufity, oryginalne detale czy piękne fasady, nie tylko wpływają na estetykę, ale również tworzą niepowtarzalny klimat, który przyciąga zarówno turystów, jak i długoterminowych najemców. To poczucie wyjątkowości jest nie do przecenienia w czasach, gdy standardowe, nowe budownictwo nie oferuje już takiej różnorodności i charakteru. Dodatkowo, lokalizacja kamienic w centrach dużych miast, które często stają się miejscami turystycznych atrakcji, zapewnia doskonałą bazę dla wynajmu krótkoterminowego. Taki lokal nie tylko generuje atrakcyjne przychody, ale także daje możliwość czerpania z lokalnej kultury, co jest szczególnie ważne dla współczesnych podróżników. Nie możemy zapominać o walorach inwestycyjnych. Wartość lokali w kamienicach ma tendencję wzrostową, a także oferują one stabilność w kontekście zysków z najmu. Wybór kamienicy to także wybór zrównoważonego rozwoju. Rewitalizacja starych budynków przyczynia się do ochrony dziedzictwa kulturowego, co jest ważne zwłaszcza dla ludzi młodych, wśród których także są poważni inwestorzy. Lokal w kamienicy to inwestycja, która nie tylko przynosi korzyści finansowe, ale także społeczno-kulturowe. W dzisiejszych czasach to szczególnie cenna wartość - komentuje wyniki ankiety Tomasz Laskowski.
Badani mogli też określić największe plusy i minusy lokali w kamienicy. W tym pierwszym przypadku ankietowali uznali, że są to odpowiednio: położenie blisko centrum miasta, niespotykane w nowoczesnym budownictwie wzornictwo, wysokość lokali i ciekawa, oryginalna historia obiektu.
Specyficzny klimat starych budynków i ich okolic oraz bycie blisko toczącego się życia kulturalnego, m.in. restauracji, klubów, kawiarni, barów, teatrów czy kin to zatem kolejne potwierdzenie, że turystyczne zalety rewitalizacji kamienic są niewątpliwe. Ta moneta ma jednak swoją drugą stronę. Minusy to: brak miejsc parkingowych, hałas, wysokie koszty utrzymania i ograniczenia architektoniczne takie, jak brak windy i utrudniony dojazd dla wózków oraz rowerów.
Wśród osób, które zgodziły się wziąć udział w internetowej ankiecie, ponad 50 proc. stanowiły osoby z grupy wiekowej 31-40. To ważne zastrzeżenie, bowiem udział tej grupy jest nadreprezentowany w porównaniu z całą populacją. Niemniej jeżeli chodzi o mobilność i budowanie majątku, właśnie osoby w tym wieku działają najbardziej aktywnie. Zatem z perspektywy omawianego temu ich odpowiedzi są niezwykle wartościowe.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!