
Do 2027 roku prawie 90 proc. całej długości torowisk w naszym mieście będzie po modernizacji. Ewentualnych prac będzie wymagało zaledwie 13 proc., czyli ok. 8 tys. metrów pojedynczego toru (mpt).
W Toruniu eksploatowanych jest prawie 30 km tras tramwajowych. Większość z nich wyremontowano przy wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej w ostatniej dekadzie. Obecna perspektywa unijna 2021-2027 daje szansę na pozyskanie dofinansowania na kolejne gruntowne remonty zużytych już szyn tramwajowych.
Miejski Zakład Komunikacyjny ma w planach kolejne duże przedsięwzięcia. W efekcie tych działań i po ich zakończeniu do ewentualnej modernizacji zostanie już tylko ok. 13 proc. torowisk, które będą jeszcze wymagały remontu.
Fot. Zmodernizowane torowisko w ciągu ul. Bydgoskiej
W zaawansowanej fazie projektowej są: remont torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kościuszki - od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta oraz wielki projekt prac w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska.
W dalszych planach jest modernizacja dwóch kolejnych odcinków torowisk – w ciągu ul. Lubickiej (ok. 3 tys. mtp torowiska) oraz M. Skłodowskiej-Curie (ok. 3,2 tys. mtp. torowiska). Łącznie w ramach tych czterech zadań zmodernizowanych zostanie ponad 6 km tras tramwajowych.
MZK posiada dokumentację projektową na realizację zadania. Ogłoszenie przetargu na prace budowlane i rozpoczęcie robót zaplanowano na 2024 r. To oznacza, że ekipa remontowa jeszcze w tym roku może wrócić na trasę tramwajów nr 2, 4, i 7. Wrócić to uzasadnione określenie, bowiem nieco ponad rok temu zakończyły się prace na odcinku w ul. Warneńczyka, Gogi i niewielkiej części ul. Kościuszki.
Wtedy, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zmodernizowano ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym - skrzyżowanie przy nowym sądzie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe. Pojawiły się parkingi i ścieżki rowerowe.
W większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Porasta je rozchodnik – roślina ciepłolubna i odporna na suszę, co ma niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych. Wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola, a koszt wyniósł ponad 25 mln zł brutto.
Fot. Torowisko przy ul. Kościuszki po pierwszej części modernizacji
Teraz modernizacja torowiska wzdłuż ul. Kościuszki będzie kontynuowana i obejmie ok. 1,3 tys. metrów toru. Powstanie także nowe odwodnienie, przebudowane zostaną perony, wiaty, oświetlenie drogowe oraz sygnalizacje świetlne na wysokości skrzyżowań ulicy Kościuszki z Wojska Polskiego i Batorego.
Ma być zielono, bowiem MZK stawia już od dłuższego czasu na wykorzystanie roślinność praktycznie przy każdej większej inwestycji. Dzięki temu Toruń może chwalić się jednym z największych w Polsce odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do całości torowisk w mieście.
Środki na modernizację torowiska wzdłuż ul. Kościuszki mają być pozyskane z Programu Unijnego: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko.
Wizualizacja - torowisko w ciągu ul. Kościuszki po modernizacji
Umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie zezwoleń dla tego - jak zobaczymy w dalszej części tekstu - dużego przedsięwzięcia podpisano w ubiegłym roku. Wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma CONE AMG sp. z o.o. Jaki jest zakres inwestycji?
Planuje się, że w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja i pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej zmodernizowanych zostanie ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego torowiska wraz z odwodnieniem i siecią trakcyjną. Przebudowana będzie także niezbędna infrastruktura.
Tak jak na wszystkich modernizowanych w ostatnich latach torowiskach tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko ma zostać zaprojektowane w technologii zielonej. Ponadto perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Na pętli Olimpijska powstanie również kontenerowa podstacja trakcyjna zasilająca linię tramwajową od pl. Daszyńskiego do tej pętli włącznie oraz stanowisko do napiaszczania tramwajów.
Ogłoszenie przetargu na prace budowlane i rozpoczęcie robót również planowane jest w 2024 r. Zadanie zostanie dofinansowane ze środków UE. Miasto za pośrednictwem MZK będzie ubiegać się o pieniądze z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na realizację tej ważnej dla Torunia inwestycji. Konkurs jest już opublikowany, wnioski można składać do 9 sierpnia br. Na tym odcinku jeżdżą linie 1,5 i 6.
Kilka ostatnich lat to duże projekty związane z modernizacją torowisk. W tym aspekcie warto przypomnieć prace przy przebudowie układu torowo-drogowego z rejonie pl. Rapackiego, modernizację przeszły torowiska wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. Wybudowano także nowy odcinek torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości oraz nowoczesny węzeł przesiadkowy na al. św. Jana Pawła II.
Fot. Róże przy ul. Chopina
Inwestycyjnym krokiem milowym był natomiast wspomniany już projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Dzięki niemu zmodernizowano cztery odcinki torowisk (o dwóch pisaliśmy już powyżej):
- fragment w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego - ok. 3,4 tys. mtp. zmodernizowanego torowiska, w tym prawie 3 tys. mtp w technologii zielonego torowiska;
- od pl. Niepodległości, przez ul. Kraszewskiego, Broniewskiego do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska – ponad 2,5 tys. mtp. zmodernizowanego torowiska, w tym 1,5 tys. mtp zielonego torowiska (w tym od ul. Sienkiewicza do Reja torowisko z rozchodnikiem w międzytorzu);
- w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina – ok. 2,5 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym prawie 1,6 tys. mtp zielonego torowiska;
- w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej – ponad 1,1 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym ok. 720 mtp torowiska porośniętego rozchodnikiem.
Daje to prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego zmodernizowanych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk tylko w ramach jednego projektu. Nie można zapominać także o wybudowanych torach na północ Torunia – w roku 2023 oddano do użytku ponad 6,3 km nowej trasy tramwajowej.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Nowych? Przecież zostaną wyremontowane istniejące
"Nowych"... żeby liczba odsłon się zgadzała. Ot takie to dzisiejsze "dziennikarstwo" jest.
Podciągnąć do budowanej na Jarze hali sportowej na tysiąc widzów, no bo jak.
Na Jarze zbudowali tramwaj i jest to skandal a zbudowanie tramwaju na Gagarina nie było skandalem
podzielmy to na jeszcze kilka etapow. tak zeby co roku linie byly zamykane na kilka miesiecy. to skuteczniej zniecheci ludzi do komunikacji zbiorowej. przeciez ciag kosciuszki byl zamkniety w zeszlym roku, bo robili odcinek od warnenczyka. ni emogli wtedy zrobic calosci?
A po co w całości jak w etapach jest zapewne drożej. I przynajmniej pasażerowie się nie nudzą bo co chwilę jakieś zmiany w rozkładach można robić.
Przynajmniej tramwaje wtedy jeździły dzięki przewiązkom
Proponuje zaprojektowanie torów na wrzosy przez ulice Zbożową a na Jaskółczej pętlę ( 1823 metry więc może z pętą 2100m). 2 propozycja/ projekt z osiedla Na Skarpie/ Olimpijska pętla do dworca PKP Lubicz (2720 m plus tunel pod A1). Linia tramwajowa nr 2 od Wschodniej lub citomedu jest martwa proponuje na pętli Elana postawić supermarket i bloki w okolicy, koło petli już się buduje siedziba gminy Toruń, teren jest skomunikowany warto wykorzystać. Teren po Zomo jest stabilny pod bloki?
Czy kiedykolwiek ktoś naprawi błąd przy remoncie pętli Elana i zrobi tam dwa tory albo dwa perony odjazdowe? Jak będzie remont od ślaskiego do olimpijskiej to można byłoby zrobić pętlę krzyżową na szosie lubickiej i puścić tramwaje dwukierunkowe. No ale takich Zaleski kupił tylko 5 więc nie ma co na to liczyć. Więc nie będzie tramwaja na skarpę w tym czasie
Myślę, że warto byłoby przesunąć pętlę tramwajową od Elany do Agaty meble. Dużo osób na pewno byłoby zadowolonych.
POmydliliście oczy. Teraz czas na konkret. Gdzie nowe torowiska ??? Bo te, o których piszecie to istniejące remontowane. PO woli torunianie zaczynają chyba żałować wyboru nowego prezydenta. Zapowiada się 4 lata laby bez większych inwestycji.
Owe remonty torowisk zostały zaplanowane jeszcze przed zmianą władzy. Nie wszystko, co teraz się dzieje jest decyzją nowego prezydenta, a często kontynuacją decyzji władz poprzednich.
A ty byś pewnie chciała, żeby w ramach inwestycji wszędzie postawić pomniki wiadomego prezydenta i wszystkie ulice i place nazwać jego imieniem. Jak każdy pisior!
Kiedy tramwaj na Rudak,Stawki,Podgórz czy Czerniewice?
Nigdy
Prawie 30 km tyle to w sąsiednim mieście ma jedną linia tramwajowa