
Miasto i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe czekają na decyzję o unijnym dofinansowaniu dla ogromnych inwestycji w Toruniu. Jeżeli wniosek o finansowe wsparcie zyska pozytywną ocenę, czekają nas przedsięwzięcia warte niemal 686 mln zł brutto.
Kilkanaście dni temu Urząd Miasta opublikował pierwsze wizualizacje planowanej kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym w Toruniu. Wówczas na naszym portalu opublikowaliśmy obszerny tekst, opisujący cały pakiet prac, jakie mają zostać zrealizowane w najbliższych latach. Znajdziecie go TUTAJ.
Przypomnijmy, dla szerszego kontekstu, że w 2019 r. PLK SA wraz z PKP SA i Miastem Toruń podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. PKP SA zmodernizowały już budynek dworca Toruń Wschodni oraz kończą prace w budynku dworca Toruń Miasto.
Natomiast PLK SA oraz Miasto Toruń, na mocy podpisanego porozumienia, w styczniu bieżącego roku złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie prac budowlanych ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027. Wartość projektu szacowana jest na blisko 686 mln zł brutto (557 mln zł netto), w tym wkład Miasta Toruń na poziomie 10,1 mln zł brutto.
Szeregu inwestycji, które przewiduje to porozumienie, nie da się zrealizować bez zewnętrznych środków. Trwa więc odliczanie do momentu weryfikacji złożonego wniosku. W zasadzie wchodzimy w jego ostatni miesiąc. Ocena potrwa mniej więcej pół roku. Inwestor, czyli spółka PKP PLK, właśnie podał, kiedy możemy spodziewać się konkretnych - miejmy nadzieję dobrych - informacji.
- Przełomowa decyzja może zapaść już na początku lipca. Ocena wniosków potrwa do 29 czerwca, natomiast do 10 lipca CUPT ogłosi listę ocenionych projektów - przekazał nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po zapewnieniu środków finansowych, do rozpoczęcia prac będą jeszcze potrzebne niezbędne decyzje administracyjne i wyłonienie wykonawców. Wówczas prace będą mogły wystartować. A do zrobienia będzie naprawdę sporo.
Oprócz wspomnianej kładki, której budowę wycenia się obecnie na ponad 100 mln zł, PKP PLK ma w planach modernizację całej linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni.
Na dworcach Toruń Miasto i Toruń Wschodni perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawi się tam również system dynamicznej informacji pasażerskiej. To nie wszystko.
- Między stacjami wymienimy tory oraz sieć trakcyjną na łącznej długości 8,5 km, budując drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje „wąskie gardło” i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt również zabezpieczymy przed korozją - wymienia Przemysław Zieliński.
Po stronie Torunia jest przebudowa Garbatego Mostka łączącego ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebudowa ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.
- Dodatkowo, w związku z przejęciem przez PLK SA budowy kładki na moście przez Wisłę, Miasto Toruń zobowiązało się do realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo na styku infrastruktury drogowej i linii kolejowych: budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni, budowy bezkolizyjnego dojścia do przystanku Toruń Katarzynka (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) oraz aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Równinnej z linią kolejową nr 353 - dodaje Zieliński.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Jakby zaczęli jeszcze za pisu to już by był wyremontowany. Ale oni zawsze chcieli postawić tylko pełno pomników i nazwać wszystkie ulice i place imieniem imieniem byłego prezydenta RP. I zmarnowali czas.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.