
Temat budowy kładki pieszo-rowerowej na moście im. Ernesta Malinowskiego pojawia się od lat. Już niebawem mają zostać ogłoszone wyniki konkursu, z którego projekt może zostać dofinansowany. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, prace potrwają 30 miesięcy.
Pod koniec stycznia Gmina Miasta Torunia i PKP PLK wspólnie złożyły wniosek o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko na realizację wspólnego projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej nr 353. Całość zadań pochłonie 685 milionów złotych, a dotacja ma wynieść 70%.
Aplikacja o środki, to efekt porozumienia z PKP PLK, które zostało podpisane 28 stycznia 2025 roku. Ważną zmianą zawartą w styczniowym dokumencie jest podjęcie się przez PKP PLK budowy kładki pieszo-rowerowej na moście im. Ernesta Malinowskiego.
To inwestycja, o której mówi się od lat. Początkowo kładka miała być wydzieloną częścią mostu, a w porozumieniu z 2018 roku przedsięwzięcie znajdowało się w zakresie obowiązków Gminy Miasta Toruń. Ten wariant upadł, bowiem PKP PLK nie mogło się zgodzić na to rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa.
Teraz kładka ma zostać oparta o filary mostu kolejowego od strony Starówki i prawdopodobnie zostanie umieszczona nieco poniżej poziomu torowiska. Inwestycja będzie jednak dużo droższa. Pierwotne wyliczenia zakładały koszty na poziomie setek tysięcy złotych. Nowy wariant to 107 milionów złotych.
Obecnie magistrat i PKP PLK czekają na rozstrzygnięcie konkursu, co ma nastąpić w lipcu. Dziś (16 maja) prezydent Paweł Gulewski jako pierwszy zaprezentował w swoich mediach społecznościowych wizualizację kładki na moście im. Ernesta Malinowskiego.
- To przedsięwzięcie realnie zwiększy komfort poruszania się – zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Otworzy też nowe tereny rekreacyjne, uczyni nasze miasto jeszcze bardziej atrakcyjnym turystycznie, a przede wszystkim pozwoli spojrzeć na toruński zespół staromiejski z zupełnie nowej perspektywy - napisał na swoim profilu włodarz miasta.
Zgodnie z informacjami, które przekazało nam PKP PKP w lutym tego roku budowa może rozpocząć się na początku przyszłego roku i potrwa 30 miesięcy. - W przypadku otrzymania dofinansowania rozpoczęcie prac budowlanych planujemy w I kwartale 2026 r. Czas przewidziany na realizację zadania wynosi 30 miesięcy - zdradził nam wówczas rzecznik prasowy PKP PLK Przemysław Zieliński.
Kładka pieszo-rowerowa ma być także istotnym elementem pętli rekreacyjnej, która miałaby przebiegać przez most im. Józefa Piłsudskiego, Bulwar Filadelfijski, most im. Ernesta Malinowskiego oraz Kępę Bazarową. Przyszli użytkownicy szlaku będą mogli nie tylko podziwiać panoramę toruńskiej Starówki i korzystać z uroków nadwiślańskich terenów, ale także obcować z przyrodą w rezerwacie na Kępie Bazarowej.
- Bulwar jest dobrze skomunikowany. Trzeba zrobić odpowiednie wejścia na obydwa mosty., Zyskamy przestrzeń atrakcyjną dla mieszkańców i turystów. Myślę, że to znakomity projekt - mówił nam w listopadzie jeden z inicjatorów pętli oraz kładki radny Bartłomiej Jóźwiak.
Istotnym elementem pętli jest ciąg pieszo-rowerowy, który ma na lewobrzeżu połączyć most im. Piłsudskiego z mostem im. Malinowskiego. Inwestycja trafiła do budżetu Torunia na rok 2025. Ścieżka ma przebiegać wzdłuż placu Armii Krajowej, ul. Kujawskiej, ul. Dybowskiej, ul. Majdany i dalej przez Kępę Bazarową. Ścieżka zostanie też połączona z ulicą Rudacką.
Zgodnie z danymi zawartymi w budżecie miasta, w 2025 roku przygotowanie ciągu miałoby pochłonąć 1,35 miliona złotych. Łączny koszt to 2,36 miliona złotych. Zadanie może zostać dofinansowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w kwocie 2 milionów złotych. Obecnie trwa projektowanie ciągu. Wiadomo, że z uwagi na ochronę przyrody ścieżka na terenie Kępy Bazarowej nie będzie asfaltowa, a wykonana z nawierzchni mineralnej.
- W tej chwili projektowany jest odcinek pomiędzy mostami. Zamierzamy jeszcze w tym roku złożyć do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie, bo ta ścieżka jest elementem strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - powiedział wiceprezydent Rafał Pietrucień.
W styczniowym porozumieniu miasto zobowiązało się za remont ulicy Sowińskiego i rozbiórkę oraz budowę nowego „Garbatego Mostka”. PKP PLK zrealizuje m.in. remont tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego oraz linii kolejowej od Placu Pokoju Toruńskiego do dworca Toruń Wschodni.
Co ważne, w dokumencie z 28 stycznia Gmina Miasta Toruń zobowiązała się także do budowy wiaduktu nad linią kolejową 27 w ciągu ulicy Olsztyńskiej, budowy bezkolizyjnego dojścia do stacji Toruń Katarzynka oraz aktualizacji projektu budowy wiaduktu w ciągu Równinnej.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
skoro wydaja nie swoje to co sie beda przemeczac...ten tekst jasno pokazuje ze DEBILI CI U NAS DOSTATEK ;]
Sam jesteś głupszy niż myślałeś. Kilkaset tysięcy to miała kosztować dokumentacja. Ale faktem jest gdyby CPR był faktycznie w obrębie dotychczasowego mostu to pewnie w paru(nastu) milionach by się zmieścili. A że jest de facto nowa konstrukcja to cena leci w kosmos. Ładnie wygląda, więc zważywszy na koszty lepiej żeby nie okazała się marnotrawstwem.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.