
Ta inwestycja jest konieczna, aby uporać się z korkami na drodze krajowej numer 10 na wschód od Torunia. Most nad Drwęcą będzie rozbudowany, i właśnie wykonano duży krok w stronę realizacji tej inwestycji.
Pierwsze konkretne działania po wielkim porozumieniu samorządowców ws. przebudowy ważnych dróg krajowych do Torunia właśnie się zaczęły. Przypomnijmy, że 19 maja, w szkole w Lubiczu Dolnym, podpisane zostały historyczne porozumienia pomiędzy Urzędem Marszałkowskim, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządami: Powiatem Toruńskim, Miastem Toruń, gminami Lubicz, Obrowo i Czernikowo, a także gminą Łysomice, Miastem Chełmża i gminą Chełmża. Szczegółowo pisaliśmy na ten temat TUTAJ.
W tym tekście skupimy się na części obejmującej wschodnią część powiatu toruńskiego, a konkretnie przebudowie drogi krajowej nr 10 w Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym, a – jak wiadomo, od wspomnianego 19 maja – również na przebudowie mostu nad Drwęcą, co uznano za kluczowy, a wcześniej nieuwzględniany w planach, element tej inwestycji.
Od 2022 roku na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 10 z ul. Dworcową i Toruńską w Lubiczu Dolnym oraz ul. Nową i Lipnowską w Lubiczu Górnym mają powstać ronda turbinowe. Natomiast szczegóły przebudowy przeprawy nie są jeszcze znane. Jednak bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla zadania pn. „Poszerzenie istniejącego obiektu mostowego w miejscowości Lubicz, DK10, wraz z rozbudową dojazdów do obiektu”.
- Zadanie obejmować będzie opracowanie dokumentacji i nadzór nad późniejszą realizacją poszerzenia mostu na rz. Drwęca w ciągu ul. Warszawskiej do przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu), wraz z rozbudową dojazdów do mostu. Celem inwestycji jest poprawa przepustowości oraz zapewnienie ścieżki dla pieszych i rowerzystów, a w konsekwencji – spójnego układu drogowego z nowymi rondami, które planuje się wybudować po obu stronach mostu. Zakres obu zadań łączy się ze sobą, dzięki czemu w docelowym kształcie DK10 nie będzie miała „wąskich gardeł”, a ruch będzie płynny – podaje GDDKiA w swoim komunikacie.
Otwarcie nadesłanych ofert planowane jest na 24 lipca bieżącego roku, a przyszły wykonawca ma mieć 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy na przygotowanie dokumentacji. Pamiętając jednak problemy z realizacją tego typu zadania przy przebudowie skrzyżowań w Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym, można założyć, że potrwa to nieco dłużej.
Niemniej bez tego nie uda się ułatwić mieszkańcom gmin: Lubicz, Obrowo i Czernikowo dojazdu do naszego miasta drogą krajową nr 10. Szacunkowy koszt budowy rond na skrzyżowaniach w Lubiczu Dolnym – ul. Warszawskiej z ul. Dworcową – oraz w Lubiczu Górnym – ul. Warszawskiej z ul. Lipnowską/Nową – to ok. 85,7 mln zł. Natomiast poszerzenie istniejącego obiektu mostowego wraz z rozbudową dojazdów ma kosztować ok. 34 mln zł. Zgodnie z podpisanym w maju porozumieniem inwestycja ma być realizowana w latach 2028-2030.
o do samego mostu, warto przypomnieć, że obiekt został odbudowany po zniszczeniach II wojny światowej w roku 1949 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. W latach 1990 - 1991 dokonano remontu przeprawy polegającego na wykonaniu żelbetowej płyty jezdnej. W roku 2010 wykonano remont obiektu polegający na zmianie geometrii płyty pomostu oraz poprawie nośności obiektu ze względu na stale zwiększający się udział pojazdów ciężkich w charakterystyce ruchu DK 10.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.