
Układ drogowy w okolicach Torunia doczeka się rewolucji, dzięki współpracy samorządów oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kluczową inwestycją będzie między innymi przebudowa mostu nad Drwęcą i skrzyżowań w gminie Lubicz.
Takiego partnerstwa jeszcze nie było. W poniedziałek (19 maja) w Szkole Podstawowej w Lubiczu Dolnym podpisane zostały porozumienia pomiędzy Urzędem Marszałkowskim, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządami: Powiatem Toruńskim, Miastem Toruń, gminami Lubicz, Obrowo i Czernikowo, a także gminą Łysomice, Miastem Chełmża i gminą Chełmża.
W wydarzeniu wziął udział również Stanisław Bukowiec – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Umowy zakładają partycypację finansową w realizacji dwóch inwestycji drogowych w powiecie toruńskim. Wagę tego porozumienia podkreślił przedstawiciel resortu, który już na początku konferencji odniósł się do koszmaru stojących w korkach kierowców.
– Przez wiele lat tego typu problemy okazywały się niemożliwe do rozwiązania, nie wiedzieć czemu. A wystarczyła dobra wola, wystarczyła współpraca, której jesteśmy świadkami. Współpraca administracji państwowej, rządu, ministerstwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz współpraca samorządów. Często samorządów, których ten problem zakorkowanych dróg bezpośrednio nie dotyczy, ale dotyczy mieszkańców, którzy z tych dróg korzystają – mówi Bukowiec.
Mowa o rozbudowie drogi krajowej nr 10 w Lubiczu Dolnym i Lubiczu Górnym, wraz z poszerzeniem mostu nad Drwęcą oraz rozbudową dojazdów do obiektu, a także przebudowie drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń – Łysomice. Ten pakiet inwestycyjny ma kosztować łącznie 270 milionów złotych, a przygotowane warianty zostały ustalone w toku kilkumiesięcznych konsultacji – podobnie jak montaż finansowy, z zaangażowaniem samorządów, na których terenie inwestycje nie będą realizowane, ale udrożnienie głównych tras komunikacyjnych w powiecie toruńskim niewątpliwie leży w ich interesie.
W tym tekście opiszemy inwestycje w gminie Lubicz, natomiast Łysomicami zajmiemy się na ototorun.pl w najbliższych dniach.
Jak wiadomo, od 2022 roku na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 10 z ul. Dworcową i Toruńską w Lubiczu Dolnym oraz ul. Nową i Lipnowską w Lubiczu Górnym mają powstać ronda turbinowe. Według najnowszych badań ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 10 oscyluje już w okolicach 30 tys. pojazdów na dobę. Przebudowa jest po prostu konieczna.
W marcu informowaliśmy, że bydgoski oddział GDDKiA złożył do wojewody wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla tego przedsięwzięcia. Niemniej cały czas pojawiały się znaki zapytania dotyczące finansowania tego projektu oraz ostatecznego zakresu prac, które zostaną zrealizowane.
Poniedziałkowa konferencja rozwiewa te wątpliwości. Przede wszystkim oficjalnie ogłoszono, że poza przebudową skrzyżowań, poszerzenia doczeka się również most nad Drwęcą. To absolutnie kluczowy element całego przedsięwzięcia.
- Obiekt mostowy jest tu wąskim gardłem i zostanie przebudowany do układu dwujezdniowego. To jest kluczowa sprawa – powiedział dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Sebastian Borowiak.
Ten aspekt podkreśla także wójt gminy Lubicz Marek Nicewicz: – Myślę, że jaki jest ruch w Lubiczu, to każdy z mieszkańców, nie tylko mojej gminy, ale i gmin sąsiednich, doskonale sobie zdaje sprawę. To jest ogromny korek, który tworzy się praktycznie codziennie – rano w jedną stronę i popołudniami, kiedy mieszkańcy wracają do swoich miejsc zamieszkania. Cieszę się ogromnie, że wszyscy dzisiejsi sygnatariusze porozumienia dostrzegli potrzebę współfinansowania inwestycji. Zrozumieliśmy, że sama przebudowa – jak wielokrotnie o tym mówiłem – samych rond nie doprowadzi do poprawy sytuacji na DK10 - zaznaczył włodarz podtoruńskiego samorządu. - Sama przebudowa skrzyżowań w Lubiczu Górnym i Dolnym nie zmieni struktury ruchu i nie poprawi warunków. I z tym, na całe szczęście, zgodzili się wszyscy dzisiaj obecni. Jeżeli mamy coś robić w Lubiczu, to tylko łącznie z przebudową mostu. I ten mój głos wybrzmiał bardzo mocno na tych spotkaniach i został uwzględniony – dodał później w rozmowie z naszym portalem.
Szacunkowy koszt budowy rond na skrzyżowaniach w Lubiczu Dolnym – ul. Warszawskiej z ul. Dworcową – oraz w Lubiczu Górnym – ul. Warszawskiej z ul. Lipnowską/Nową – to ok. 85,7 mln zł. Natomiast poszerzenie istniejącego obiektu mostowego wraz z rozbudową dojazdów ma kosztować ok. 34 mln zł. Współpraca przy realizacji tego projektu została zawarta pomiędzy GDDKiA, a sześcioma samorządami: województwem kujawsko-pomorskim, powiatem toruńskim, Gminą Miasta Toruń, gminą Lubicz, gminą Obrowo i gminą Czernikowo.
Udział finansowy poszczególnych samorządów w realizacji projektu będzie uwarunkowany stosownymi uchwałami Rad Miast i Rad Gmin, zapewniającymi środki na dofinansowanie zadań w latach 2028–2030. Inwestycja ma być realizowana właśnie w tym okresie.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.