
Rekordowa liczba publikacji prasowych w mediach polskich i międzynarodowych oraz związany z nimi rekordowy ekwiwalent reklamowy dla marki Camerimage i Miasta Toruń to tylko niektóre dane, świadczące o sukcesie ubiegłorocznej edycji Festiwalu EnergaCAMERIMAGE, który po raz kolejny odbył się w Toruniu.
Koniec stycznia to już tradycyjnie czas podsumowań dla organizatorów Festiwalu EnergaCAMERIMAGE. W trakcie konferencji prasowej zorganizowanej w Sali Królewskiej Ratusza Staromiejskiego zaprezentowane zostały najważniejsze dane dotyczące 31. edycji wydarzenia, która odbyła się w Toruniu w dniach 11-18 listopada 2023 roku.
- To był trudny rok, byliśmy pierwszą imprezą filmową na świecie po strajku aktorów w Hollywood, co ogromnie utrudniało organizację tegorocznego wydarzenia, a mimo to udało się nam zakończyć ten Festiwal dużym sukcesem. Ekonomicznym, ale też artystycznym, bo filmy, które pokazywaliśmy otrzymały kilka miesięcy później ponad 70 nominacji do Oscara. – skomentował minioną edycję EnergaCAMERIMAGE Dyrektor Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE Kazimierz Suwała.
Podczas Festiwalu do naszego miasta po raz kolejny przyjechali goście z całego świata, reprezentujący 75 krajów z 6 kontynentów. 4300 osób korzystało z kart wstępu umożliwiających udział we wszystkich wydarzeniach Festiwalu, w tym między innymi projekcjach 252 filmów i 165 wydarzeniach specjalnych. Tak jak i w poprzednich latach wydarzenie nie pomieściło się w CKK Jordanki i korzystało z obiektów Cinema City, Teatru Wilama Horzycy, Muzeum Etnograficznego, Fundacji Tumult, a w tym roku także Muzeum Okręgowego w Toruniu. Przeciętnie uczestnik EnergaCAMERIMAGE spędził w Toruniu ponad 4 dni i zostawił w tym czasie w mieście ponad 1600 złotych. Łączne wydatki gości festiwalowych szacowane są na ponad 7 milionów złotych.
- Chciałbym podziękować całemu naszemu zespołowi, który przygotował to niezwykłe wydarzenie. Bez tych ludzi nie bylibyśmy w stanie przekonać ludzi z zagranicy by do Torunia przyjechali na Festiwal EnergaCAMERIMAGE. Naszym nadrzędnym celem jest dobro Torunia i polskiej kultury i jako prywatna instytucja staramy się do tego dokładać pozyskiwane przez nas środki finansowe. – mówił w trakcie konferencji prasowej Prezes Fundacji Tumult Marek Żydowicz.
Do historii przejdzie też ekspozycja słynnego obrazu Jana Matejki - Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem w Muzeum Okręgowym w Toruniu. W tym czasie chciał ją Watykan, ale trafiła do naszego miasta. Przez dwa tygodnie - od 12 do 26 listopada arcydzieło obejrzało zawrotne aż 12,5 tysięcy osób. Takich liczb nie robią wystawy, które trwają pół roku.
Budżet wydarzenia w 2023 roku zamknął się w kwocie 13 milionów złotych, na które składały się dotacje z miasta Toruń (3 miliony), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (3 miliony) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (1,4 miliona) pozostałą część budżetu, czyli ponad 5,5 miliona złotych zapewniła Fundacja Tumult.
W Toruniu organizatorzy wydali ponad 5 milionów złotych m.in. na usługi gastronomiczne, hotelowe, transportowe, co wraz z wydatkami gości festiwalowych daje łącznie kwotę ponad 12 milionów złotych, które pozostały w toruńskiej gospodarce wzmacniając ją w trudnym turystycznie miesiącu.
- Widziałem już od 2019 roku wielkie zadowolenie wśród tych, którzy świadczyli usługi na rzecz festiwalu. Poczynając od właścicieli hoteli, poprzez właścicieli restauracji, taksówek czy punktów z pamiątkami. I to w listopadzie, w mieście takim jak Toruń wyjątkowa wartość dodana. – odniósł się do prezentowanych wyników Prezydent miasta Torunia Michał Zaleski
Miniona edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem dziennikarzy z całego świata. Zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju, pojawiło się w mediach blisko 17 tysięcy publikacji związanych z marką „Camerimage", które wygenerowały rekordowy ekwiwalent reklamowy na poziomie niemalże 70 milionów złotych. Wszystkie festiwalowe działania promocyjne i wizerunkowe dla Miasta Toruń wycenione zostały przez firmę PSMM Monitoring & More, lidera na rynku analiz przekazów medialnych i reklamowych na 45 milionów złotych.
- Dla mnie najważniejszy jest jednak ekwiwalent zawarty w oczach, uszach i sercach osób, które były w Toruniu. Oni wywieźli Toruń z sobą. Będą o tym miejscu pamiętali, będą wracali do miejsc, które widzieli, będą wracali do wspomnień, będą wracali do smaków i spotkań toruńskich i to powoduje, że jest to wspaniała promocja naszego miasta. – dodał Prezydent Michał Zaleski
Kolejna edycja Festiwalu EnegaCAMERIMAGE odbędzie się w Toruniu w dniach 16-23 listopada 2024 roku. Pierwszą edycją wydarzenia, która w pełni ma odbyć się już w nowej infrastrukturze, którą zapewni siedziba Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE odbyć ma się w 2027 roku.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
I przyszedł rząd typka z Gdańska, zabierze dotacje i zaczną się schody.
Ekwiwalent reklamowy 70 milionów złotych ? Pieniądze , które byśmy wydali, gdybyśmy je mieli.
O. Dyrektor to Ekwiwalent Reklamowy za co najmniej 100 miliardów złotych i z 50 miliardów dolarów, bo Polonia Amerykańska go uwielbia.
A i tak ulice ciemne, wszędzie śmieci, drogi dziurawe...
Żydowicz niech buduje pałace za swoje ,a nie za nasze podatki utrzymywać będziemy tygodniowy festiwal.
ten ekwiwalent to takie mocno hipotetyczne pieniadze. 12 mln vs koszt budowy camerimage. ile to sie bedzie splacac?
mhmmm 70 mln zysk, ale dla kogo. Ludzie przestańcie takie bzdury pisać. Ok. może i 70 mln wygenerowane zostało z reklam, ale te pieniądze zostały w mediach, przedstawicie ile realnie żywej gotówki wpłynęło do kasy miasta, to potem możemy mówić o kwestiach zysków.