
– Wydaje mi się, że obecna koncepcja remontu mostu nie wnosi żadnej wartości dodanej dla infrastruktury komunikacyjnej, a jedynie odtwarza i konserwuje problemy z jakimi na co dzień mierzą się mieszkańcy lewobrzeża – pisze w liście do "Oto Toruń" nasz czytelnik.
Szanowni Państwo,
Postawmy nowy most zamiast remontować stary.
Stary most w Toruniu w czasie wojny był wysadzony a następnie pospiesznie odbudowany. Pierwotnie stał w Opaleniu koło Kwidzyna skąd został do Torunia przeniesiony w latach 30., w warunkach kryzysu gospodarczego. Po wojnie konstrukcja była przez wiele lat zaniedbana, a poważniejszy remont przeprowadzono dopiero w latach 80-tych, również w warunkach kryzysu.
Nie znam zakresu remontu i wyników ekspertyzy, ale na podstawie faktów z jego historii możemy spodziewać się wielu niespodzianek podczas rozpoczętego remontu. Nie jestem ekspertem, ale nie byłbym zdziwiony, gdyby w trakcie remontu okazało się, że wiele elementów konstrukcji wymaga wymiany a nie tylko konserwacji, a ich zaprojektowanie, zamówienie i wykonanie zajmie wiele tygodni o opóźni prace remontowe.
Chciałbym też zwrócić uwagę, że po zakończeniu remontu tak naprawdę dostaniemy stary most z jazdą na suwak, wąski i zakorkowany w szczycie, z doklejonymi po obu stronach szerszymi chodnikami i stalową kratownicą, która bardzo szybko stanie się galerią dla graffiti.
Dużo szybciej a także taniej przebiegłaby wymiana przęsła mostu. Dwie nowe jezdnie na istniejących podporach wykonane we współczesnej technologii miałyby sztywność która nie wymaga stalowych kratownic (łuków). Tak naprawdę demontaż kratownic przebiegłby o wiele szybciej niż ich konserwacja i malowanie na rusztowaniach.
Demontaż starej płyty przęsła i posadowienie na podporach dwóch nowych przęseł - z dwiema jezdniami i promenadami po obu stronach dla pieszych i rowerzystów – można wykonać bardzo szybko unikając niespodzianek w trudno dostępnych miejscach. Mielibyśmy też spokój na lata z remontem i konserwacją starzejącej się konstrukcji. Zlikwidowalibyśmy jazdę suwak, a most przestałby się korkować. Piesi i rowerzyści zyskaliby fantastyczny trakt do centrum. Szeroki i otwarty most byłby dużo bardziej funkcjonalny i estetyczny.
Pamiętamy z budowy mostu na Wschodniej, że Operacja ustawienia nowych przęseł na podporach jest przeprowadzana bardzo szybko, w ciągu kilku tygodni. Naprawdę, szybciej można zdemontować istniejącą konstrukcję niż ją przeglądać i konserwować. Jeśli chodzi o koszty to warto zauważyć, że starą konstrukcję mostową możemy wykorzystać w innym miejscu, po gruntownym przeglądzie i wymianie zużytych elementów.
O wiele łatwiej byłoby również wybudować wiadukt nad placem AK, łączący most z ulicą Podgórską nad torami kolejowymi, dzięki czemu piesi i rowerzyści nie musieliby się przedzierać przez tunel.
Wydaje mi się, że obecna koncepcja remontu mostu nie wnosi żadnej wartości dodanej dla infrastruktury komunikacyjnej, a jedynie odtwarza i konserwuje problemy z jakimi na co dzień mierzą się mieszkańcy lewobrzeża. Biorąc pod uwagę trudności i wyrzeczenia jakie ich czekają w najbliższych miesiącach zasługują aby po remoncie uzyskać nową jakość i większą wygodę, a tymczasem może się okazać, że prace remontowe będą się przedłużały z powodów, których rzekomo nie dało się przewidzieć a jedynym dostrzegalnym i namacalnym efektem zakończenia prac będzie samo ich zakończenie.
Warto robić z głową i na lata, a nie prowizorycznie i byle jak.
Z poważaniem,
Bartosz Dawidowicz, mieszkaniec Torunia.
(pisownia oryginalna)
fot. Błażej Antonowicz/UM Toruń
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Absurdalny pomysł drogi dojazdowe nie są w stanie przyjąć więcej pojazdów stary most tylko i wyłącznie jako lokalny potrzebny jest 3 most Podgórz-Nieszawka-Bydgoskie przedmieście
Zgadzam się z panem Bartoszem. Róbmy z głowa i na lata. Wyprzedzajmy potrzeby które mamy dziś bo aut z pewnością nie będzie ubywać s i turystów w szybkim tempie z roku na rok przybywa.
Zapytam, bo nie wiem ... na ile wyceniono remont starego mostu?
Głos rozsądku. Brawo panie Dawidzie.
Racja w 100%
Nie wiem kto wymyślił jazdę na suwak na starym moście. Moim zdaniem to prawdziwy niewypał. Była jeszcze inna koncepcja, a mianowicie zrobienia trzeciego pasa awaryjnego uruchamianego sygnalizacją świetlną w razie natężenia ruchu tj. Od strony podgorza rano a po południu od strony miasta na lewobrzeze, a na armii krajowej rozwiązać zjazd z dwóch pasów z mostu.
Chodzi o utopienie kasy. Wyjdzie drożej i gorzej. To samo zakładali na.moscie zawadzkie i co jeden prawo skręt na rubinkowo i rano korki aż do połowy mostu. Jeśli ci sami i dr.inz.mgr. nauk budowlanych ustala ten remont. To niech remontuje w Mozambiku. Już na tym etapie most pontonowy powinien być uruchomiony... Tego też nie przewidzieli??.
Problem polega na tym, że nowy most jest wybudowany w złym miejscu i nie rozwiązał żadnych problemów komunikacyjnych w Toruniu. Ciągle jest tak jakbyśmy mieli jeden most.
Aha czyli postawmy nowy most a stary niech bedzie w fatalnej kondycji? Co za głupota!!
Zamiast jakiegoś gownianego budynku camerimage na ktory miasto doklada 200mln lepiej byloby wybudowac za to most
Zbudujmy jeszcze jeden most i dopiero remontujmy "stary", a swoją drogą, skoro budowany i remontowany był w czasach kryzysu , to i tak nie jest z nim źle
Jeśli Toruń nie będzie remontować zabytków, to je utraci. Tego typu mosty są unikatowe na świecie i wpisywane do rejestrów zabytków. Wówczas nie ma mowy o wymianie przęsła. Trzeba budować nowy most. Istniejące mosty trzeba remontować.
Na czas tych wszystkich remontów powinni z powrotem otworzyć wjazd i wyjazd aut na obwodnicę od strony Łódzkiej i okolice Lubicza...Sporo samochodów by tam się poruszało i korków byłoby zdecydowanie mniej...
Ten most jest zabytkiem i musi być wyremontowany lecz też powinien powstać 3 most na wylocie na Bydgoszcz, dopiero Toruń zostanie odciążony
Toruń najbardziej zadluzone miasto w kraju postawi kolejny przybytek camerimage za 200 mln paranoja, ilu mieszkańców bedzie regularnie korzystać z camerimage?? A ilu z nowego mostu?? Te puste łby w tym magistracie powinni wam polac wodą z wisly moze by ktoś przejrzal.
Musi powstać 3 most ale w okolicach plazy bo w innym miejscu nie ma sensu
Czy ototorun moze sie zainteresowac znakami stop na przejezdzie kolejowym przy dworcu północ. Chelminska a Polna oraz Polna w kierunku Okreżnej. Pociag jezdzi tamtedy raz na tydzien wiec moze to niech pociag sie zatrzyma i sam zamknie przejazd, a nie zeby cale miasto stawało na prawie niedzialajacych torach.
Profesor! Masz profesor rację. Nowy most, a stary niech zostanie tylko dla pieszych, rowerów itp. Spacer na plażę, podziwianie starówki, kawiarenki letnie.