Reklama

W Toruniu powstanie nowa kładka pieszo-rowerowa. Będzie dużo droższa niż planowano

Toruń ma zyskać kładkę pieszo-rowerową, która połączy prawo- i lewobrzeże. Z uwagi na zmianę pierwotnej koncepcji inwestycja ma być dużo droższa, niż pierwotnie zakładano. Mówi się nawet o kilkunastu milionach złotych.

W Toruniu powstanie kładka pieszo-rowerowa

Już za kilka lat Toruń może posiadać nową atrakcję dla mieszkańców oraz turystów. Mowa tu o pętli, która ma przebiegać przez Most im. Józefa Piłsudskiego, Bulwar Filadelfijski, Most im. Ernesta Malinowskiego oraz Kępę Bazarową.

Najważniejszym, a zarazem najtrudniejszym elementem pętli jest budowa kładki pieszo-rowerowej wzdłuż mostu kolejowego. O to rozwiązanie od lat zabiegają m.in. radni Michał JakubaszekBartłomiej Jóźwiak. Zdaniem drugiego z rajców, to rozwiązanie może ułatwić mieszkańcom lewobrzeża codzienne przemieszczanie się.

- To ważna inwestycja nie tylko z punktu widzenia atrakcji, ale i komunikacji dla mieszkańców Rudaka i Stawek, którzy pieszo lub rowerem będą mogli wygodnie docierać na Starówkę, do pracy i szkoły. Przywrócimy funkcję, którą ten most kiedyś miał, bo był dostępny dla pieszych i warto do tego wrócić - mówi w rozmowie z ototorun.pl. Bartłomiej Jóźwiak.

Inwestycja droższa niż planowano

Plan budowy kładki nie jest niczym nowym. Umocowany jest m.in. w porozumieniu podpisanym przez trzy podmioty, a więc PKP PLK, PKP oraz Gmina Miasta Toruń. Dokument dotyczy realizacji zadania "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II". PKP PLK odpowiada za remonty dworców Toruń Miasto oraz Toruń Wschodni. Spółka PKP PLK przymierza się do modernizacji 6 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni. Wyremontowane mają zostać także perony na stacjach Toruń Miasto i Toruń Wschodni - to w gestii PKP.

W ramach inwestycji PKP PLK dokona również prac na moście kolejowym. Tam zostanie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Z kolei Gmina Miasta Toruń odpowiada za budowę kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym, gruntowny remont Garbatego Mostka, modernizację ulicy Sowińskiego oraz budowę węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni.

Pierwotne wyliczenia zakładały, że budowa kładki pochłonie kilkaset tysięcy złotych. Nie są już aktualne, bowiem PKP PLK nie zgodziło się na to, aby ciąg pieszo-rowerowy był wydzieloną częścią mostu. Kładka powstanie w oparciu o filary. Co sprawia, że inwestycja pochłonie nawet kilkanaście milionów złotych. Na ten moment nie ma konkretnej daty oddania kładki do użytku.

- Nikt nie potrafi powiedzieć, kiedy będzie gotowa cała pętla. Mamy tutaj newralgiczny element, a więc most kolejowy. Pierwotny pomysł był taki, że po prostu odseparujemy szlak. PKP PLK powiedziało nie. Obecnie realizujemy koncepcję kładki opartej o filary mostu. Co jest zadaniem droższym. Z setek tysięcy złotych przeszliśmy na miliony i musimy pozyskać te pieniądze, bo w budżecie miasta nie mamy własnych środków na realizację tego przedsięwzięcia. Musimy działać w ramach dużych projektów modernizacji kolei, czyli dworców i tunelu - przekazał naszemu dziennikarzowi Bartłomiej Jóźwiak.

Pierwszy krok coraz bliżej

Do budżetu Torunia na rok 2025 trafiła budowa ścieżki pieszo-rowerowej, która połączy Most im. Piłsudskiego z Mostem im. Malinowskiego na lewobrzeżu. Ma przebiegać wzdłuż placu Armii Krajowej, ul. Kujawskiej, ul. Dybowskiej, ul. Majdany i dalej przez Kępę Bazarową. Zostanie też połączona z ulicą Rudacką. Z uwagi na fakt, że w większości jest to teren rezerwatu przyrody ciąg ma być wykonany z nawierzchni mineralnej.

- Bulwar jest dobrze skomunikowany. Trzeba zrobić odpowiednie wejścia na obydwa mosty, jednak na Kępie Bazarowej musimy to zorganizować, żeby mieszkańcy i turyści mogli się tam wygodnie przemieszczać pieszo oraz rowerem, dzięki temu zyskamy wygodną przestrzeń dla mieszkańców oraz turystów - opowiada Bartłomiej Jóźwiak.

W 2025 roku przygotowanie ścieżki ma pochłonąć 1,35 miliona złotych. Łączny koszt to 2,36 miliona złotych. Zadanie ma zostać dofinansowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w kwocie 2 milionów złotych.

Autor: Bartosz Fryckowski 

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: informacja własna Aktualizacja: 23/11/2024 19:13
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Staś - niezalogowany 2024-11-23 14:03:42

    Za kilka lat… mhmmm… w Toruniu to oznzacza “nigdy” nie powstanie. Oni nie potrafią uporządkować stawu obok PKS - trwa to z ok. 10 lat, a gdzie tutaj kładka. Ha ha ha!!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    astair - niezalogowany 2024-11-23 17:14:41

    Cóż to jest przy 47 mln zł za łysy betonowy bulwar z rachitycznymi roślinami i tandetnymi pawilonami. Kładka będzie służyć komunikacji, przemieszczaniu, będzie łączyć jej rola jest nawet więcej warta.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Andrzej - niezalogowany 2024-11-25 07:20:39

    Bulwar Filadelfijski po przebudowie mi się podoba. Ścieżka pieszo-rowerowa i roślinność jest OK. W końcu ktoś zrobił połączenie od windy przy moście Piłsudskiego do ulicy (na razie tylko szutrowe). Zieleń jak zakwitła w lato to ładnie wyglądało. Mieszkam na lewobrzeżu i często jeżdżę rowerem przez most. Z góry widok na Bulwar jest ładny. Co do kładki na moście kolejowym to powinna powstać jak najszybciej. Ścieżka pieszo-rowerowa powinna być asfaltowa, aby turyści idąc do/z PKP ciągnęli swoje walizki po twardym a nie po szutrze, co na wiosnę, jesień i zimę będzie rozsiąkał.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kompan - niezalogowany 2024-11-23 18:01:13

    Wielka kładka za miliony

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wojciech - niezalogowany 2024-11-23 23:41:55

    Skoro można dać 12 mln na jacht i prawie 5 mln na dialog to chyba kładka powinna być tutaj ważniejsza. Znając włodarzy miasta i ich możliwości to nie zdążą w swojej kadencji nic zrobić.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mietek - niezalogowany 2024-11-24 03:24:26

    Wystarczy nie organizować idiotycznych imprez typu Sylwester z Polsatem z oklepanymi gwiazdkami i przeogromnym hałasem i bałaganem . Zamiast tego kilkugodzinnego badziewia które będzie kosztować miasto miliony zł, można by zrobić np. taką kładkę !

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Morfeusz - niezalogowany 2024-11-24 07:24:28

    Brawo Jak najwięcej takich ścieżek rowerowych Super Plan !!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Patriota - niezalogowany 2024-11-24 10:46:55

    Po poerwsze nie powstanie most kolejowy to most kolejowy a nie pieszy to jest sposob na kradziez pieniedzy do portfeli

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Lind - niezalogowany 2024-11-24 11:44:22

    Mamy zadłużony po dach szpital miejski, który powoli staje się ruiną budowlaną i pewnie czekamy na katastrofę budowlaną. W swojej słowiańskiej ułańskiej fantazji zastanawiamy się na jakie tego typu bzdety wydać pieniądze z kolejnych kredytów. Racjonaliści wymarli w tym mieście???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Alice - niezalogowany 2024-11-26 16:14:52

    To nie rozładuje korków jakie tworzą się na most od strony ulicy Poznańskiej. Córka uczy się w LO nr 1, czyli w samym centrum o na godzinę 8 do szkoły musi jechać autobusem o 7:10!!!!bo inaczej nie zdąży. Nad tym trzeba pomyśleć, jak rozładować te korki.... Nie wspominając już o tym co dzieje się po godzinie 15 w obu kierunkach starego mostu....kładka może i atrakcyjna, ale w zimę przez most spacery nie będą należały raczej do przyjemnych....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do