
Dwa toruńskie dworce - Toruń Wschodni oraz Toruń Miasto - zostaną zmodernizowane. W tym tygodniu prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA, PKP SA oraz wykonawcą projektu - spółką Transprojekt Gdański.
„Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” - tak dokładnie nazywa się dokument, dzięki któremu zmodernizowane zostaną dwa toruńskie dworce - Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Na razie jednak muszą powstać projekty.
Z pierwszych informacji wynika, że prace na dworcu Toruń Wschodni obejmą modernizację budynku oraz przebudowę i zagospodarowanie terenu przydworcowego. Miasto informuje, że z uwagi na duży potencjał komercyjny zrewitalizowany zostanie także budynek administracyjny znajdujący się obok dworca.
Na parterze dworca znajdą się hol główny poczekalni, kasy biletowe, toalety oraz pomieszczenia usługowe (kiosk, gastronomia). Przestrzeń na pierwszym piętrze zostanie wykorzystana na potrzeby obsługi dworca oraz na cele techniczne. Ponadto aż trzy perony na stacji Toruń Wschodni będą dłuższe i wyższe, co ułatwi korzystanie z pociągów. W koncepcji wykonawca ma uwzględnić budowę czwartego peronu.
Natomiast na stacji Toruń Miasto zmodernizowany zostanie cały kompleks budynków PKP: dworzec, „stara apteka” i tzw. „stare szalety”. Na parterze umiejscowione będą kasy, poczekalnia, toalety i przestrzeń dla najemców komercyjnych, na pierwszym piętrze zaś planowane jest urządzenie hostelu. Na tej stacji zmieni się także peron. Dokumentacja uwzględnia także przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego.
Ponadto toruński magistrat zdradza, że między dworcami pod Placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor o długości 400 m, który pozwoli na likwidację „wąskiego gardła” i zwiększenie przepustowości linii (nr 353). Zmodernizowane zostanie 6 km torów oraz sieć trakcyjna. Nowy system sterowania zwiększy bezpieczeństwo i sprawność prowadzenia ruchu kolejowego. Dokumentacja ma uwzględnić szybszy przejazd pociągów od 60 do 120 km/h, w miejscu obecnych 40-100 km/h. Nad Wisłą zaplanowano remont mostu kolejowego z 1873 r. oraz mostu nad Strugą Toruńską.
Na etapie projektowania Miasto przeznaczy na ten cel ok. 3,5 mln zł. Wartość całego zadania wynosi prawie 12 mln zł brutto. Dokumentacja powstanie do listopada 2021 r. Z odnowionych dworców pasażerowie skorzystają kilka miesięcy później.
(AM)
fot. Małgorzata Litwin/UMT
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dobrze by bylo zrobic kladke przez most dla. Ludzi i rowerow
Słabo widzę ten drugi tor pod bramą kolejową.
Jeśli chodzi o Wschodni, niech wezmą przykład z Iławy: wnętrze nieznacznie odświeżyć, schody naprawić, kosmetyka bez żadnej ingerencji w bryłę budynku, bo jest naprawdę uroczy.