
Ubiegłoroczna, 32. edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE znów z rekordami. Poznaliśmy najważniejsze dane podsumowujące wydarzenie, które odbyło się w Toruniu od 16 do 23 listopada 2024 roku i przez osiem dni przyciągało uwagę światowych mediów oraz całego środowiska filmowego.
Zorganizowana we wtorek (18 marca) w sali kinowej w siedzibie Fundacji Tumult na Rynku Nowomiejskim konferencja prasowa dotycząca podsumowania 32. edycji Festiwalu EnergaCAMERIMAGE zaczęła się od materiału wideo, który - jak podkreślali organizatorzy spotkania - miał przypomnieć atmosferę tego filmowego święta. Znajdziecie go pod tytułem tekstu.
Później było dużo liczb. Najważniejsze: Toruń ściągnął gości z całego świata, reprezentujących 75 krajów z 6 kontynentów. Kart wstępu wydano łącznie 4657. 2800 w ramach sprzedaży otwartej, 650 sprzedano w ramach kontraktów sponsorskich, 350 trafiło do ekip prezentowanych filmów, 200 do mediów, 50 dla fotoreporterów, 150 dla gości i 450 do członków obsługi wydarzenia. Wystawa Manifesto, czyli wydarzenie towarzyszące festiwalowi, zorganizowane w Centrum Sztuki Współczesnej od 17 listopada do 19 stycznia, przyciągnęła 3676 widzów. W ramach festiwalu zaprezentowano 210 filmy oraz zorganizowano 205 wydarzeń specjalnych.
Budżet ubiegłorocznego wydarzenia wyniósł 12,5 mln zł, w tym 3 mln zł dotacji celowej przekazała Gmina Miasta Toruń, 3 mln zł pochodziło z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 1,5 mln zł z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Fundacja Tumult zapewniła środki w wysokości 5 mln zł.
Organizatorzy ponieśli wydatki w kwocie 4 mln zł. W ich skład wchodziły koszty: najmu pomieszczeń (CKK Jordanki, Cinema City, Teatr Wilama Horzycy, Siedziba Fundacji Tumult, Centrum Sztuki Współczesnej i Muzeum Etnograficzne) transportu, usług gastronomicznych i wynagrodzeń.
Według „Badania uczestników festiwalu EnergaCAMERIMAGE 2024” zrealizowanego przez mgr Andrzeja Melera i prof. Michała Wróblewskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w trakcie festiwalu każdy uczestnik wydał średnio 2 648 zł (czyli o blisko tysiąc złotych więcej niż przed rokiem). Szacuje się więc, że goście wydarzenia podczas pobytu w naszym mieście "zostawili" w sumie ponad 12,3 mln zł.
Udział miasta w kosztach ubiegłorocznej edycji EnergaCAMERIMAGE wyniósł 3 mln zł, a środki pozostawione w Toruniu przez organizatorów i gości festiwalu ok. 16, mln zł. Oznacza to, że na każdą złotówkę wydaną przez miasto wróciło do niego ponad 5 zł.
Marek Żydowicz, Zbigniew Ostrowski, Adam Szponka i Kazimierz Suwała podczas konferencji w Fundacji Tumult, fot. Agnieszka Bielecka / UMT
Gośćmi konferencji byli: Wicemarszałek województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniew Ostrowski, Wiceprezydent Torunia Adam Szponka, twórca i dyrektor Festiwalu EnergaCamerimage Marek Żydowicz oraz dyrektor Europejskiego Centrum Camerimage Kazimierz Suwała.
- Dla województwa, które buduje markę swoją w oparciu także o film, mamy trasę filmową, mamy wiele produktów filmowych, które finansujemy z Funduszu Filmowego, to festiwal Camerimage jest tylko dopełnieniem tych wszystkich działań i niech trwa jak najdłużej, bo jeżeli chcielibyśmy coś robić na pokolenia, robić coś na wiele lat, to niewątpliwie budowanie siły tego festiwalu musi być niezwykle inspirującym zadaniem i wyzwaniem - tak zakończył swoje wystąpienie Wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.
Natomiast Adam Szponka mówił o atmosferze podczas "Camerimage" i jego wpływie na nasze miasto.
- Moim zdaniem połączenie tego festiwalu i tego, co mamy w Toruniu najpiękniejszego, buduje pewien mikroklimat, który tworzy się tu na jesieni - w czasie, kiedy festiwal i osoby tutaj przyjeżdżające są przyjmowane przez Toruń, a miasto staje się centrum filmowym. Ten moment jest piękny i specyficzny zarazem, bo jesteśmy w czasie, kiedy sezon turystyczny przycicha, a sam festiwal to chwila, kiedy Toruń ponownie eksploduje - mówił wiceprezydent Torunia i dodał: - Kino się rozwija, kino jest dzisiaj bardzo ważnym medium, bo jest medium dostępnym i mam wrażenie, że na tym festiwalu możemy zbudować jeszcze dużo więcej niż tylko sam festiwal, bo patrząc nawet na taką prostą filmową turystykę, która dzieje się na całym świecie, patrząc na turystów, którzy podążają za swoimi filmowymi idolami, za miejscami, zwiedzając miejsca, gdzie kręcone są filmy, to ten festiwal daje nam olbrzymi potencjał do rozbudowy, potencjał do zbudowania czegoś więcej.
32. edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Rekordowo ponad 17 tysięcy publikacji związanych z festiwalem (ponad 500 więcej niż w związku z poprzednią edycją), wygenerowało ekwiwalent reklamowy na poziomie niemal 110 milionów złotych (dla edycji z 2023 r. było to prawie 70 mln zł). Działania promocyjne i wizerunkowe związane z festiwalem zostały wycenione na blisko 10 milionów złotych.
Dyrektor Marek Żydowicz podziękował Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miastu Toruń oraz Województwu Kujawsko – Pomorskiemu, a także sponsorom: tytularnemu - spółce Energa SA Grupa Orlen, Telewizji Polskiej oraz wszystkim innym podmiotom i osobom, które wsparły i pomogły zrealizować EnergaCamerimage 2024.
- Wszędzie przeżywamy jakiś kryzys, punktem odniesienia mogą stać się zatem wzorce, których ciągle nam brakuje, a te wzorce dostarczają bohaterowie i postaci, które możecie spotkać Państwo na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE, bo to oglądając filmy, czerpaliśmy od dzieciństwa i czerpać będziemy pozytywne wzorce. To jest bardzo ważne, aby film, który jest najbardziej popularną ze sztuk, takich inspiracji nam dostarczał i żeby ani burza ze wschodu, ani burza z zachodu nie pozbawiła nas poczucia tego, że jesteśmy tu i teraz, w naszym domu, w naszym mieście, i że chcemy budować ten dom, to miasto, jego metropolitalność. Bo nie wstydźmy się tego, to nie jest żadna megalomania, po prostu każde miasto z ambicjami może stać się metropolią, jeśli nasza wyobraźnia zostanie zamieniona w czyny, a możemy to uczynić tylko wtedy, jeśli odważnie będziemy sięgali po zamierzone cele - podkreslił Marek Żydowicz.
Później przypominał o znaczeniu sztuki oraz mówił o znaczeniu Festiwalu Camerimage dla branży filmowej, kultury w naszym regionie i kraju, kreowaniu wartości poprzez tego typu działalność.
- Wartość jest rzeczą podstawową. Nikt mnie nigdy nie odwiedzie od tego, abym sprzedał to, co nazywam wartością w sztuce. Wiem jedno, sprzedać się łatwo, wrócić trudno. Populizm mnie nie zmusi do tego, by pokazywać byle jakie dzieła, by prezentować byle jakie propozycje - zaznaczył dyrektor fundacji Tumult, czym w pewien sposób odniósł się do medialnej burzy, która przed startem Festiwalu przetoczyła się w związku z jego odpowiedzią na list organizacji "Women in Cinematography" umieszczoną w "Cinematography World".
Usłyszeliśmy też zapowiedź wystawy, która ma towarzyszyć festiwalowi w przyszłości, gdzie zaprezentowane zostaną prace absolutnego mistrzawideoartu - Billa Violi. Kolejna edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE odbędzie się w Toruniu w dniach 15-22 listopada 2025 roku.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.