Zupełnie nowa droga powstanie w Toruniu. Połączy miasto z gminą

Toruńscy drogowcy ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla IV etapu średnicówki. Oferty firm zainteresowanych realizacją tego kontraktu zostaną otwarte za nieco ponad miesiąc. To będzie zupełnie nowa droga w naszym mieście.

IV etap średnicówki – przetarg na opracowanie projektu inwestycji

Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na wybór firmy, która zajmie się opracowaniem dokumentacji dla budowy IV etapu Trasy Średnicowej Północnej. Zwycięzca postępowania ma zaprojektować trasę i uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka od ul. Szosa Okrężna do projektowanego przez MZK odcinka Trasy Średnicowej w ramach zajezdni tramwajowej oraz od projektowanej zajezdni do ul. Szosa Bydgoska, wraz z nową drogą do gminy Zławieś Wielka - do skrzyżowania ul. Leśnej i ul. Sosnowej.

Zainteresowane tym kontraktem firmy mogą przesyłać oferty do 21 listopada. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 30 miesięcy na przedstawienie efektów swojej pracy.

- To krok milowy przybliżający nas do budowy IV etapu Trasy Średnicowej Północnej. Ogłoszenie przetargu na to zadanie ma związek z planami miasta wobec terenów w rejonie Motoareny. Budowa IV etapu Trasy Średnicowej Północnej to jeden z kluczowych elementów rozwoju zachodniej części Torunia. Dzięki tej inwestycji zyskamy nie tylko lepsze połączenie komunikacyjne, ale też solidne zaplecze dla rozwoju strefy Toruń Zachód, w której powstaną nowe miejsca pracy i przestrzeń dla nowoczesnych technologii. Cieszę się również z dobrej współpracy z gminą Zławieś Wielka. Razem stworzymy sieć dróg, które połączą miejscowości w ramach Metropolii Toruńskiej - mówi Paweł Gulewski, prezydent Miasta Torunia.

Założenia IV etapu Trasy Średnicowej

Droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku, chodnikiem, ścieżką rowerową oraz przystankami. Przygotowaniem dokładnych parametrów zajmie się właśnie zwycięzca wspomnianego na początku postępowania. Planowane są cztery skrzyżowania. U zbiegu IV etapu Trasy Średnicowej, DK 80 i ul. Sosnowej ma powstać rondo.

Długość odcinka, który MZD zleca do zaprojektowania, to prawie 3 km. Równolegle Miejski Zakład Komunikacji projektuje odcinek o długości ok. 1,5 km. Na mocy zawartego kilka miesięcy temu porozumienia między naszym miastem a gminą Zławieś Wielka zostanie też wykonana dokumentacja na budowę nowej drogi łączącej Trasę Średnicową z ul. Sosnową i ul. Leśną, wraz z przebudową ul. Sosnowej na długości ok. 890 m. W tej części zadania uczestniczy podtoruński samorząd, który będzie współfinansował tę część dokumentacji.

Fot. Założenia z Opisu Przedmiotu Zamówienia w dokumentacji przetargowej, fot. MZD

III etap - nie ma zgody konserwatorów na zajęcie części ogrodu

Warto przypomnieć, że pierwszy odcinek Trasy Średnicowej Północnej - od Szosy Chełmińskiej do Grudziądzkiej - oddano do użytku 30 marca 2014 roku, a drugi - od ul. Grudziądzkiej do ul. Marii Skłodowskiej-Curie - blisko półtora roku później. Docelowo średnicówka ma połączyć Szosę Bydgoską z Szosą Lubicką i w tym kontekście cały czas pojawiają się pytania o realizację III etapu trasy, czyli od Szosy Chełmińskiej do Szosy Okrężnej.

Planowanie tego odcinka zostało wstrzymane ze względu na fakt, że willa położona u zbiegu ul. św. Józefa i Grunwaldzkiej znajduje się w rejestrze zabytków. Prezydent Gulewski wrócił do tego tematu w niedawnej korespondencji z jednym z mieszkańców w mediach społecznościowych, w kontekście budowy parkingu z płyt ażurowych i utwardzenia ul. Grunwaldzkiej. 

- Decyzja konserwatorów ze wszystkich szczebli nie została zmieniona. Nie dostaniemy zgody na „zajęcie” części ogrodu przed willą u zbiegu ul. św. Józefa i Grunwaldzkiej. Analiza potencjalnych alternatyw sprowadza się w zasadzie do konieczności budowy tunelu pod ul. św. Józefa, na co nie jesteśmy sobie w stanie pozwolić. Dlatego perspektywa realizacji tego odcinka odsuwa się w czasie na bliżej nieokreślony termin - napisał Paweł Gulewski i dodał: - Ja z kolei w tej sytuacji nie byłem w stanie zaakceptować tego wyrobiska i dziur, na których stawali m.in. pacjenci Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego. Technologia ażurowa nawierzchni pozwoli nam na relokację płyt w sytuacji, kiedy będziemy cokolwiek chcieli tutaj robić.

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Urząd Miasta Torunia / Miejski Zarząd Dróg w Toruniu Aktualizacja: 10/10/2025 17:40

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Wojtek - niezalogowany 2025-10-10 18:59:49

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tadeusz Batyr - niezalogowany 2025-10-10 19:25:04

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Sawa - niezalogowany 2025-10-10 21:12:58

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    yy - niezalogowany 2025-10-10 21:26:39

    Jak nie ma zgody na III etap to znaczy ze jej niebedzie. Tunelu tez nie bedzie. Wiec średnicówki nie bedzie. Oczywiscie to jest syf pozostawiony przez nieudacznika Zaleskiego

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do