
PKP Intercity zbliża się do zakończenia procedury przetargowej na szybkie pociągi, których projekt roboczo nazwano mianem Pendolino II. Zgodnie z zapowiedziami, na obsługiwanej przez składy trasie ma się znaleźć Toruń.
Spółka PKP PLK i Gmina Miasta Toruń pozyskały ponad 550 milionów złotych dofinansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na wspólny projekt dotyczący modernizacji linii kolejowej nr 353. W myśl porozumienia miasto ma odpowiadać za remont ulicy Sowińskiego oraz rozbiórkę i budowę nowego „Garbatego Mostka”. PKP PLK zrealizuje m.in. remont tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego oraz linii kolejowej od Placu Pokoju Toruńskiego do dworca Toruń Wschodni, modernizację mostu kolejowego oraz budowę kładki pieszo-rowerowej.
16 lipca w rejonie dworca Toruń Miasto doszło do konferencji prasowej z udziałem m.in. odpowiedzialnego za kolej podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka, marszałka Piotra Całbeckiego i prezydenta Pawła Gulewskiego. Podczas spotkania polityków z mediami poruszono też szereg tematów związanych z przyszłością połączeń z i do naszego miasta.
Wiceminister Piotr Malepszak zapowiedział, że przez Toruń mają kursować pociągi roboczo nazwane mianem Pendolino II. To szybkie zespoły trakcyjne, które – zgodnie z treścią przetargu – powinny osiągać prędkość eksploatacyjną wynoszącą 200 km/h. Co ważne, będą to jedyne piętrowe składy w taborze PKP Intercity.
– W przyszłym tygodniu otwieramy koperty na Pendolino II – to taka robocza nazwa projektu zakładającego uruchomienie pociągów piętrowych, które będą obsługiwały m.in. trasę z Warszawy przez Kutno, Włocławek, Toruń i dalej w kierunku Bydgoszczy – powiedział wiceminister Piotr Malepszak.
Zgodnie z zapowiedziami resortu, pociągi mają wyjechać na tory w 2029 roku.
Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, zamawiane przez PKP Intercity pociągi będą piętrowe. Z treści przetargu wynika, że pierwsze 2 jednostki mają zostać dostarczone w ciągu 44 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy, natomiast pozostałych 40 pojazdów – w ciągu 77 miesięcy. Z kolei kolejne składy pozyskane w ramach prawa opcji miałyby zostać dostarczone w ciągu 89 miesięcy od zawarcia umowy.
W każdym pojeździe ma się znaleźć minimum 480 stałych miejsc siedzących, przy czym nie mniej niż 12% mają stanowić miejsca 1. klasy, które powinny znaleźć się w jednym skrajnym członie. Na górnym pokładzie powinna znaleźć się strefa ciszy. PKP Intercity wymaga od wykonawcy także umieszczenia strefy bistro z maszynami vendingowymi.
Termin składania ofert to 17 lipca. W zakończonej w marcu procedurze dialogu konkurencyjnego udział wzięły Alstom Polska, Siemens Mobility i Stadler Polska.
Co ważne, podczas konferencji prasowej Piotr Malepszak zadeklarował także, że już w 2026 roku czas podróży pociągiem z Torunia do Warszawy zostanie skrócony do godziny i 50 minut – obecnie najszybciej tę trasę pokonujemy w godzinę i 55 minut.
– To już jest bardzo konkurencyjne w stosunku do samochodu. W przyszłym roku planowane są duże utrudnienia na autostradzie między Łodzią a Warszawą – powiedział Piotr Malepszak.
Od grudnia w nowym rozkładzie znajdzie się też 7 pociągów na trasie Poznań–Olsztyn i Olsztyn–Poznań na dobę. Nowością ma być połączenie Torunia z Pragą. Odjazd z naszego miasta będzie miał miejsce po północy. Przejazd potrwa około ośmiu godzin.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Dorabiają Francuzów, Niemców a nasze Polskie firmy taborowe są wykluczane z przetargów!!!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
I bardzo dobrze, bo polskie firmy są chujowe. Tylko niemieckie składy!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.