
Zakończył się czas na nadsyłanie ofert w przetargu na rozbudowę ulicy Olsztyńskiej. Inwestycją jest zainteresowane 7 firm. Najtańszą z ofert skalkulowano na blisko 103 miliony złotych.
Temat rozbudowy ulicy Olsztyńskiej na odcinku od Czekoladowej do granic miasta pojawia się od lat. Projekt inwestycji powstał w 2014 roku. Przebudowa nie doszła jednak do skutku z uwagi na trudności w pozyskiwaniu środków zewnętrznych.
Zmiany na fragmencie Drogi Krajowej nr 15 łączącej Trzebnicę z Ostródą zapowiedział w kampanii wyborczej ówczesny kandydat na prezydenta, a dziś włodarz naszego miasta Paweł Gulewski. Chociaż zgodnie z deklaracjami z marca 2024 prace miały rozpocząć się jeszcze na jesieni ubiegłego roku.
Ostatecznie od połowy 2024 roku trwały działania związane z aktualizacją projektu sprzed ponad dekady. Miało to związek ze zmianami, które nastąpiły przez ten czas. Przetarg na rozbudowę Olsztyńskiej ogłoszono w marcu tego roku. Pierwotny termin składania ofert wyznaczono na 17 kwietnia. Ta data uległa jednak zmianie z uwagi na dużą liczbę pytań od zainteresowanych inwestycją firm.
16 czerwca doszło do otwarcia kopert. Jak informuje Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, w procedurze przetargowej wpłynęło, aż 7 ofert. Najtańsza pochodzi od znanego w naszym mieście konsorcjum Balzola Polska Sp.zo.o. i Lantania S.A., które wyceniło prace na blisko 103 miliony złotych. Balzola Polska ma na swoim koncie m.in. budowę linii tramwajowej na osiedle Jar, a obecnie jest wykonawcą brakującego fragmentu Trasy Staromostowej i rozbudowy DK 91. Konsorcjum obu firm buduje także szkołę przy Grasera.
Najdroższą ofertę złożył Mirbud, który wycenił prace na 132,5 miliona złotych. Oprócz wymienionych firm rozbudową Olsztyńskiej są zainteresowani: Trakcja S.A., (oferta na blisko 123 miliony złotych) Budimex S.A., (blisko 131 milionów złotych), Strabag sp.z.o.o. (blisko 130,75 miliona złotych), Mosty Łódź S.A. (blisko 127,8 miliona złotych) oraz Intop S.A. (blisko 128 milionów złotych).
- Obecnie oferty są badane pod kątem formalno-prawnym - informuje rzecznik MZD Agnieszka Kobus-Pęńsko.
Warto jednak podkreślić, że przetarg miał charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa zostanie podpisana w przypadku przyznania dofinansowań ze środków zewnętrznych. Inwestycja znalazła się w budżecie miasta na rok 2025. Na ten cel zabezpieczono 45 milionów złotych. Magistrat zgodnie z zapowiedziami stara się o pozyskanie dofinansowań. W lutym złożono wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o przyznanie środków w ramach subwencji ogólnej na kwotę około 67 milionów złotych.
Drugim źródłem finansowania ma być pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego na wysokość 50 milionów złotych. Atutem tego rozwiązania jest możliwość umorzenia 5% pożyczonej kwoty oraz oprocentowanie na 0%.
Po zmianach trasa będzie miała po dwa pasy o szerokości 7 metrów w każdą ze stron, z szerokimi poboczami, pasami rozdziału ruchu,. Przy jezdni znajdą się chodniki (o szerokości od 1,5 do 2,5 m) oraz ścieżki rowerowe (o szerokości od 2 do 2,5 m). Z uwagi na bliskość zabudowań przewidziano ekrany akustyczne. Projektowana prędkość pojazdów na Olsztyńskiej po modernizacji to 60 km/h. Klasa drogi to GP 2/2.
Sporym wyzwaniem będzie budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Ciechanowskiej. Estakada lub tunel to jedyne rozwiązania, na które zgodziła się spółka PKP PLK. Wybudowanie wiaduktu może pochłonąć nawet ponad 80 milionów złotych. Estakada ma mieć 205 metrów długości. Na wiadukcie znajdą się po dwa pasy w każdą stronę oraz droga rowerowa.
Nowinką względem projektu z 2014 roku jest budowa ronda turbinowego na wysokości Ceramicznej oraz planowanej ulicy Nowy Przelot. W tym rejonie powstanie także przepust dla Strugi Toruńskiej, który będzie także azylem dla zwierząt. Co ważne, w ramach inwestycji powstaną cztery skrzyżowania. A te zostaną zlokalizowane na wysokości ulic: Suwalskiej, Ceramicznej (wspomniane rondo turbinowe), Nad Strugą oraz Granitowej.
Projekt obejmuje także budowę wiaduktu, który pozwoli skomunikować ścieżki rowerowe i ciągi piesze. Estakada ma mieć długość 15 metrów i jest planowana w rejonie firmy CEG-TOR. W ramach inwestycji powstaną też drogi dojazdowe, przebudowane zostaną urządzenia infrastruktury technicznej, a przy trasie znajdzie się oświetlenie. Zakres prac obejmuje też zagospodarowanie zieleni. Co ważne, wykonawca będzie musiał dokonać zinwentaryzowania zieleni.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
nie ma kasy ale sa za to glaby na stanowiskach!!! okolo 32 banki kosztowaly parkingi p&r ktore sa bezuzyteczne, ile to % kasy na przebudowe ulicy? dodatkowo parkingi robia koszta a te ciolki chca by ludzie parkowali za pol darmo!!! zamiast powiekszac strefy platne, robi sie przyjezdzym przyglupom prezenty...wybitne polaczenie socjalizmu z debilizmem...i nikt za to nie odpowiada ;]
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Przydały by się że dwa fotoradary. Niektórym to tam rwie nóżkę.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.