Reklama

Rewolucja kolejowa w Toruniu. W planach ogromne projekty

Arkadiusz Kobyliński
23/10/2022 05:50

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschód to potężne przedsięwzięcie. Na jeden z jej elementów - przebudowę dworca kolejowego Toruń Wschodni - została właśnie podpisana umowa. 

W realizację zadania pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II" zaangażowanych jest trzech inwestorów - PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Gmina Miasta Toruń. Każdy z nich odpowiada za określoną część projektu. 

O przygotowaniach do realizacji inwestycji mówi się od lat. Ostatnio pojawiły się jednak pewne konkretne decyzje. Dlatego warto prześledzić, na jakim etapie są prace. Zacznijmy od zadań należących do PKP S.A. która odpowiadają za przebudowę dworca Toruń Miasto i budynków kompleksu dworcowego Toruń Wschodni. 

Tutaj - można powiedzieć w końcu, po kilku nierozstrzygniętych przetargach, podziale zadania na dwa odrębne projekty inwestycyjne i zmianie warunków udzielenia zamówienia - doszło do podpisania umowy. W czwartek (20 października) Budimex i Polskie Koleje Państwowe S.A zawarły warty ponad 21,8 mln zł kontrakt na realizację przedsięwzięcia pn. „Przebudowa dworca kolejowego Toruń Wschodni”. Od tego momentu wykonawca ma 77 tygodni na przeprowadzenie wszystkich prac. 

- Inwestycja obejmuje wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie i remoncie budynków Dworca Wschodniego i Administracji, rozbiórce obiektu bunkra, zmianie sposobu zagospodarowania terenu oraz budowie Dworca Tymczasowego wraz z niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji zakłada się również poprawę standardu przemieszczania się osób, poprawę standardu obsługi oraz zapewnienie dostępu dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a w szczególności osób niepełnosprawnych - wymienia rzecznik prasowy Budimex-u Michał Wrzosek. 

Niestety wciąż nie została wyłoniona firma, która przeprowadzi prace na dworcu Toruń Miasto.

Czas na zadania należące do PKP PLK i trzeba zaznaczyć, że mówimy tutaj o naprawdę ogromnych i niezwykle kosztownych zamierzeniach. Należą do nich: remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego; budowa drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego, przebudowa szlaku Toruń Miasto – Toruń Wschodni: przebudowa stacji Toruń Miasto wraz ze skomunikowaniem budynku dworca i peronów przejściem podziemnym z ul. Sowińskiego; przebudowa stacji Toruń Wschodni wraz z peronami i istniejącym przejściem podziemnym - w obu przypadkach w odróżnieniu od prac PKP S.A mowa o remoncie torów, peronów i przejść podziemnych, a nie o budynkach. 

Co słychać w tym przypadku? We wrześniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy poinformował o nowym terminie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia w postępowaniu wszczętym na wniosek PKP PLK. Sprawa ma zostać załatwiona do 15 listopada.

Na koniec zadania należące do naszego miasta - także one są w trakcie opracowywania. Wśród nich znajdziemy: 

- przebudowę ul. gen. Józefa Sowińskiego, co ma związek z zapewnieniem połączenia z dworcem Toruń Miasto;

- budowę węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni wraz z przebudową skrzyżowania ul. Marii Skłodowskiej-Curie i Stanisława Żółkiewskiego - w tym przypadku podczas czwartkowej (20 października) radni odrzucili wniosek Rady Okręgu Mokre-Jakubskie o ponowne zorganizowanie konsultacji społecznych dotyczących budowy węzła przesiadkowego przed dworcem Toruń Wschodni. To oznacza, że rozwiązania, które wzbudziły ogromne kontrowersje podczas „pierwszych” na razie nie zostaną zmienione. 

- szczególnie ważną dla mieszkańców budowę ciągu pieszo-rowerowego od dworca Toruń Miasto do ul. Dybowskiej z kładką pieszo-rowerową na moście kolejowym im. Ernesta Malinowskiego;

- przebudowę kładki "Garbaty Mostek" nad linią kolejową nr 353 - pod koniec września Miasto poinformowało planach o rozbiórki Garbatego Mostka i wybudowanie go od nowa w formie nawiązującej do lat przedwojennych. Wzdłuż 23-metrowego łuku zamontowane będą stalowe balustrady i latarnie. Schody wyposażono w stalowe prowadnice umożliwiające przeprowadzenia rowerów i wózków dziecięcych. Na obu końcach kładki powstaną też windy, umożliwiające korzystanie z przeprawy osobom niepełnosprawnym. Szacunkowa wartość zadania to 4,2 mln zł, ostateczna zostanie ustalona na etapie sporządzania kosztorysów inwestorskich. 

Biorąc pod uwagę skalę całego projektu, nie ma cienia przesady w stwierdzeniu, że czeka nas rewolucja kolejowa. Niemniej w kilku już przypadkach doszło do opóźnień, więc trudno prognozować kiedy przedsięwzięcie będzie zakończone. Ilość potrzebnych decyzji i zezwoleń, trudne pod względem finansowym czasy dla samorządów, a także wciąż rosnące koszty również nie sprzyjają planowaniu inwestycji. Na koniec warto przypomnieć, że samo opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II, którym na mocy umowy z 2019 roku zajęła się spółka Transprojekt Gdański było warte prawie 12 mln zł brutto. 

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku

Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl lub zadzwoń - tel. 531 515 707.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2022-10-23 12:37:10

    Tory kolejowe należy pociągnąć na Jar.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Trzeba - niezalogowany 2022-10-23 14:38:46

    JAR połączyć z CPK

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do