
Trasa Średnicowa doczeka się IV etapu. Na ten moment wiadomo, że arteria zostanie połączona z Drogą Krajową numer 80. Projekt ma być gotowy do 2028 roku.
Miasto przygotowuje się do budowy IV etapu Trasy Średnicowej, który ma przebiegać od Szosy Okrężnej do drogi krajowej nr 80. Inwestycja jest związana z planami zagospodarowania terenów w rejonie Motoareny. Na obszarze m.in. dawnego Polchemu powstanie strefa inwestycyjna Toruń Zachód, w której działać mają m.in. branża kreatywna, sektor IT oraz przemysł wysokich technologii.
Istotnym krokiem przygotowawczym będzie opracowanie dokumentacji projektowej. 7 lipca w Przysieku podpisano list intencyjny pomiędzy Gminą Miasta Toruń a Gminą Zławieś Wielka. Porozumienie dotyczy współpracy przy opracowaniu dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa Trasy Średnicowej – etap IV wraz z połączeniem drogowym do ul. Sosnowej na terenie Gminy Zławieś Wielka”.
- List intencyjny wyraża wstępną zgodę na wspólne zaprojektowanie całego układu drogowego, składającego się z dwóch części. Zgodnie z porozumieniem, jedno zadanie projektowe w imieniu obu gmin realizować będzie Miejski Zarząd Dróg w Toruniu - powiedział prezydent Paweł Gulewski.
Obecnie zdecydowana większość mieszkańców Gminy Zławieś Wielka dojeżdża do Torunia drogą krajową nr 80. Połączenie ul. Sosnowej z Trasą Średnicową ma umożliwić stworzenie alternatywnej trasy dojazdu.
- To inwestycja, na którą mieszkańcy naszej gminy czekali od wielu lat. Ta idea narodziła się dawno temu. Nowa droga znacząco odciąży DK 80. Dzięki połączeniu ul. Sosnowej w Przysieku z Trasą Średnicową będziemy mogli skierować znaczną część ruchu właśnie tą trasą. Większość mieszkańców codziennie dojeżdża do pracy lub szkoły w Toruniu - podkreślił wójt Marcin Swaczyna.
Odcinek od Szosy Okrężnej do Szosy Bydgoskiej będzie miał około 4 km długości. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, trasa będzie miała charakter drogi o przyspieszonym ruchu, z dwoma pasami w każdym kierunku, chodnikiem, ścieżką rowerową oraz przystankami. Szerokość w liniach rozgraniczających ma wynosić 40 metrów.
Połączenie z ul. Sosnową w Przysieku ma mieć długość 850 metrów. Dokładne parametry techniczne zostaną ustalone na etapie projektowania. Wiadomo już, że na terenie miasta, u zbiegu IV etapu Trasy Średnicowej, DK 80 i ul. Sosnowej powstanie rondo. Budowa tego typu skrzyżowania będzie wymagała korekty przebiegu DK 80.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej IV etapu Trasy Średnicowej oraz połączenia z ul. Sosnową ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Dokumentacja ma być gotowa do 2028 roku. Rozpoczęcie robót budowlanych będzie uzależnione od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Koszt opracowania projektu szacowany jest na około 3 mln zł, z czego 2,7 mln zł pokryje Gmina Miasta Toruń, a 300 tys. zł - Gmina Zławieś Wielka.
Niezależnie od głównej inwestycji, wcześniej powstanie fragment IV etapu. W ramach środków pozyskanych na budowę nowej zajezdni tramwajowej oraz linii tramwajowej zostanie wybudowany dojazd do bazy o długości 1,2 km. Będzie to jeden pas ruchu od strony ul. Łukasiewicza, który w przyszłości stanie się częścią Trasy Średnicowej.
- Ten odcinek jest już objęty finansowaniem i dofinansowaniem w ramach kwoty 225 mln zł. To fragment od ul. Łukasiewicza do samej bazy. W pierwszym etapie zostanie zrealizowany jako droga jednojezdniowa, z jednym pasem w każdą stronę, w korytarzu planowanej Trasy Średnicowej - zapowiedział prezydent Gulewski.
Realizacja tego odcinka planowana jest na przełom 2028 i 2029 roku.
W kontekście Trasy Średnicowej często pojawia się pytanie o brak III etapu, który miałby przebiegać od Szosy Chełmińskiej do Szosy Okrężnej. Planowanie tego odcinka zostało wstrzymane ze względu na fakt, że willa położona u zbiegu ul. św. Józefa i Grunwaldzkiej znajduje się w rejestrze zabytków.
Choć trasa miała naruszać jedynie część ogrodu przynależącego do willi, ochroną objęty jest cały teren. - Na początku obecnej kadencji skierowałem pisma do Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prowadziłem rozmowy m.in. z Wojewódzką Konserwator Zabytków, jednak na razie nie ma możliwości zmiany wcześniejszych decyzji. Konsultowaliśmy się także z biurem projektowym z Wrocławia i analizowaliśmy alternatywne rozwiązania, ale obecnie jedynym realnym wyjściem wydaje się budowa tunelu - poinformował prezydent Paweł Gulewski.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Zwemżyć. I zrobić parking. I obligatoryjnie targowisko, bendom sprzedawać świeżutką butelkowaną gnojówkę z "gminy' :D. A wieśniaki z Bydgoszczy, Gdańska i Poznania niech budują dwujezdniowe, Nekropolia Toruńska nie da sobie narzucić tych herezji!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
W Toruniu zabytki i lokalne układy mają priorytet na jakimkolwiek rozwojem. A sołtys nie ma żadnej siły przebicia, jest przypadkowym człowiekiem całkowicie zależnym od parti, (bez)radnych, ekoterrorystów, niektórych dziennikarzy i zwykłych cwaniaków, którzy mają na tej wsi jakieś pożałowania godne wpływy. Wincyj słomy!
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.