
Już na początku marca pociąg powróci na dworzec Toruń Północny. Wszystko to za sprawą inicjatywy Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego.
Znajdujący się nieopodal skrzyżowania Polnej i Szosy Chełmińskiej dworzec Toruń Północny funkcjonował od 1910 do 1992 roku. Stacja miała też charakter towarowy, który pełniła do początku nowego wieku. To miejsce ma wymiar historyczny, gdyż właśnie z tej stacji Toruń opuszczali żołnierze Armii Radzieckiej.
Przez dworzec przebiega linia kolejowa Toruń Wschodni-Olek, która jest użytkowana co kilka tygodni. Odcinek służy głównie pociągom towarowym, jednak sporadycznie można napotkać kursy turystyczne na Barbarkę. Intensywność przejazdów tą trasą jest zatem bardzo niska.
Sytuacja ma się zmienić za jakiś czas, gdyż budynek dworca Toruń Północny został przekazany w ręce Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który planuje stworzyć w tym miejscu muzeum kolejnictwa skupiające się na dwudziestoleciu międzywojennym. Obiekt będzie służył także edukacji ekologicznej. Docelowo na Barbarkę kursować ma też kolej parowa.
Jednak nie trzeba czekać na prace remontowe. Pociąg powróci na opuszczony dworzec w Toruniu już 2 marca na stacji zatrzyma się historyczny pociąg z lat 70. XX wieku. Wszystko w ramach organizowanej przez Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego akcji „Regionalista 2024”, która obejmuje przejazdy zabytkowi środkami komunikacji po województwie kujawsko-pomorskim.
Skład, który dojedzie na Toruń Północny w ramach odcinka „Toruńska Kolej Miejska”. Pociąg wyruszy z dworca Toruń Główny, a następnie pojedzie przez dworce Toruń Miasto, Toruń Wschodni i Toruń Północny do Olka, po czym powróci na opuszczoną stację przy Szosie Chełmińskiej. Wtedy to dojdzie do happeningu promującego reaktywację stacji Toruń Północny dla potrzeb kolei aglomeracyjnej BiT City. Następnie z dworca pociąg w ramach odcinka „Solankowy Piernik” wyruszy do Kruszwicy.
Cena biletu na przejazd „Toruńska Kolej Miejska” wyniesie 40 zł za bilet normalny i 32 zł za bilet ulgowy, zaś „Solankowy Piernik” to 70 zł za przejazd normalny i 56 zł za ulgowy. Wejściówki można zakupić poprzez stronę internetową Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
„Obiekt będzie służył także edukacji ekologicznej„ - Wszystko pięknie tylko kolej parowa i lokomotywa napędza silnikiem diesla , gdyż akurat ta linia nie jest zelektryfikowana pasują do siebie jak pięść do nosa. To taka kolejna hipokryzja ze strony zielonych, którzy jak wiadomo nie od dziś w środku są czerwoni.
PRZECIEŻ ZIELONI TO POJEBY...Co tu jeszcze wyjasniać?
Przystanek JAR będzie ?
Na skrzyżowaniu Polnej i Ugorów, wagon od tramwaju doczepiany będzie do lokomotywy i witaj przygodo
Super bo obecnie budynek dworca to katastrofa budowlana o śmieciowisku dookoła nie wspominając. Trzymam kciuki za "nowe" miejsce
Co to za bzdury . Dworzec jest w rękach miasta i nikomu nie został przekazany
Pociąg retro SM-ką, śmiech na sali a ten pociąg parowy to prędzej wyląduje na złomie niż na Toruń Północ. Ile lat już parowóz rdzewieje? Głupot nie wypisujcie, co niektórzy mają jeszcze pojęcie o PKP.
Dajcie spokój...trochę się tam sytuacja pozmieniała...blok na bloku powyrastał...Kto tym by jeździł poza tym? Jest wspaniały dudniący szczególnie na rozjazdach i skrzyżowaniu kolejowym tramwaj na jar ...Jeszce pociąg tu potrzebny...Zagospodarować jako muzeum albo zaorać, bo chluby ten dworzec nie przynosi.
Inicjatywa może i fajna. Ale żeby jeździć z Dworca Głównego do Dworca Północ? Mało opłacalne. Szybciej dojedzie autobus linii 27.
Zdewastowany dworzec, wycięty lasek, zlikwidowane jedne tory, to efekt działań kolei. Szkoda. Urodziłam się i przez pewien czas mieszkałam w budynku kolejowym przy Szosie Chełmińskiej. Sentymentalne wspomnienia i nadzieja na przywrócenie chociażby turystycznego znaczenia dla najmlodszych.
Gocha, Gocha pamiętam...
na jarze będzie wystawa okolicznościowa pt "Hipoteka, a zajęcie komornicze" xd
Starczy muzeów w Toruniu !!! Toruń ma być zielony, nowoczesny z wysokimi budynkami, biurowcami, nowymi firmami i piękna starówką. Koniec z dziadostwem.
Bilet za 40 złotych za kolej miejską nice ja za stówę w dwie osoby dojeżdżam do Szklarskiej Poręby:D
Czy to w ramach komunistycznego "zrównoważonego rozwoju" ?
Z tą koleją parową to kogoś poniosła fantazja. Skąd niby wziąć czynny parowóz i epokowe wagony? A gdzie cała infrastruktura dla funkcjonowania kolei parowej? Sama idea jest piękna, ale wiąże się ze sporym kosztem oraz utrzymywaniem ciągłej sprawności: przeglądy, naprawy, remonty... Parowóz to nie zabawka, a urządzenie techniczne, wysokociśnieniowe.
Jak czytam artykuł ze słowem "ekologiczny", to już wiem, że to coś szkodliwego. Kosztuje, a tylko ogłupia.