
150 milionów złotych pochłonie rozbudowa drogi na odcinku Toruń - Łysomice. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest dwupoziome skrzyżowanie w podtoruńskiej miejscowości. Wiadukt, a pod nim rondo turbinowe mają rozwiązać problemy komunikacyjne w północnej części powiatu toruńskiego.
Druga część ogłoszonego z pompą porozumienia samorządowego w sprawie dwóch inwestycji drogowych wartych 270 milionów złotych, o którym pisaliśmy TUTAJ, dotyczy rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej na północ od granic naszego miasta. W montaż finansowy dla rozbudowy drogi krajowej nr 91 Toruń - Łysomice zaangażowane będą: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Urząd Marszałkowski, Toruń, Powiat Toruński, Miasto Chełmża oraz gminy: Łysomice i Chełmża.
Szacunkowy koszt realizacji zadania to 150 mln zł, z czego udział 6 gmin wynosi 24 mln zł, przy czym Toruń jest wyłączony z partycypacji w kosztach. Nasze miasto zajmie się natomiast uzupełnieniem ciągłości układu DK91, poprzez budowę 600-metrowego odcinka tej trasy - od ul. Strobanda do północnej granicy.
Natomiast nowy plan na odcinek Toruń - Łysomice zakłada, że droga krajowa numer 91 zostanie przebudowana do standardu dwupasmówki. Już w 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała wartą 3,6 mln zł umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie dokumentacji dla tego zadania.
Dzięki zawartemu 19 maja porozumieniu, inwestycja może objąć rozbudowę skrzyżowania z drogą wojewódzką 552 w Łysomicach w węzeł drogowy z rondem turbinowym umożliwiający bezkolizyjny ruch pod DK91. A ruch tranzytowy na osi północ - południe zostanie poprowadzony estakadą nad wspomnianym węzłem. Nowy wiadukt i cała koncepcja dwupoziomowego skrzyżowania to absolutnie rewolucyjne rozwiązanie.
- Ziściło się marzenie trwające praktycznie od 20 lat, bo praktycznie od tego czasu staramy się o przebudowę drogi nr 91 na trasie Toruń - Ostaszewo, gdzie w roku 2006 powstała Specjalna Strefa Ekonomiczna, na dzień dzisiejszy obejmują 3,5 tysiąca pracowników, gdzie zlokalizowanych jest 17 firm - mówił wójt gminy Łysomice Piotr Kowal i podkreślał: - Chciałbym podziękować panu ministrowi, że zgodził się na taki scenariusz, w którym samorządy dokładają się do inwestycji i mamy to, na co czekaliśmy od wielu lat. Upłynnienie ruchu na skrzyżowaniu w Łysomicach jest podstawą. Dziś do Strefy dojeżdża około 600 ciężarówek, bo tak jest zorganizowany system produkcyjny, że one muszą wjeżdżać i wyjeżdżać. Przepuszczenie ruchu tranzytowego w ciągu drogi 91 a zlokalizowanie ruchu miejscowego, lokalnego, to rozwiązanie, które posłuży nam na wiele, wiele lat. Chciałbym podziękować Staroście Toruńskiemu i Prezydentowi Miasta Torunia, którzy cały czas pilotowali ten projekt i kolegom samorządowcom, którzy praktycznie swoimi budżetami będą pomagali pieniędzmi.
Rada Gminy Łysomice podczas sesji 15 maja przyjęła uchwałę zakładającą zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej wysokości 8 milionów złotych dofinansowania dla tego ogromnego przedsięwzięcia.
Koncepcja budowy wiaduktu pojawia się od lat, ale ten pomysł wydawał się najmniej realny ze względu na koszty. Połączenie sił samorządów z regionu pozwoliło, aby realizować jednak to, jak się wydaje optymalne na ten moment rozwiązanie.
- Na początku mieliśmy trzy koncepcje - koncepcję układu skrzyżowania zwykłego, koncepcję układu skrzyżowania skanalizowanego z wyodrębnionymi wlotami plus sygnalizacja i ten trzeci wariant, który wydaje się najbardziej bezpieczny i najbardziej tak naprawdę przyszłościowy, bezkolizyjny. Droga krajowa nr 91 będzie prowadzić górą, tak żeby można było przemieszczać się bezkolizyjnie, a pod spodem zbudowane zostanie rondo turbinowe. Tym bardziej, że mamy bliskie sąsiedztwo linii kolejowej, więc musieliśmy to wszystko razem do zsynchronizować. Pierwszy krok to złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach do gminy Łysomice. Chcemy to zrobić do końca wakacji - powiedział nasze redakcji Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ma zostać złożony w pierwszym kwartale 2026 r. Zgodnie z harmonogramem całość ma być realizowana w latach 2027-2029.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Nie musicie dziękować Tuskowi. Za psich na pewno lepiej stało się w korkach. Polska w ruinie its itp. P.s. Przyjmę mieszkanie w zamian za opiekę. Ekskluzywne miejsce w bidulu czeka ;)
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Nie wierzę że znikną korki, a ta przebudowa nie przeszkadza czasami czarnym bocianom w Łysomicach? Ścieżce rowerowej bociany stanęły na przeszkodzie ????
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.