Reklama

Tu powstanie Nowe Centrum Torunia. Jego wizytówką mają być 36-metrowe wieżowce

Ponad godzinę trwała dyskusja o tym, jak może wyglądać nowe centrum Torunia. Wiadomo, że jest zielone światło dla dalszych prac w tym temacie i planów inwestycyjnych dla terenów dawnego Uniwersamu i jego bezpośredniej okolicy. 

Nowe Centrum I - lokalizacja premium w Toruniu doczeka się nowego planu zagospodarowania

Miejska Pracownia Urbanistyczna może przystępować do prac nad planem zagospodarowania przestrzennego (mpzp) Nowe Centrum I dla obszaru położonego w rejonie ulic: aleja 700-lecia Torunia, Szosa Chełmińska i Czerwona Droga w Toruniu. Mowa terenie o powierzchni około 5 ha i w 71 proc. stanowi własność prywatną, 16 proc. należy do samorządu województwa, a pozostałe 13 proc. do Gminy Miasta Toruń. Znajdują się tam m.in.: budynek kina Cinema City i parking, siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Dziedzictwa, Bank Millenium, budynek dawnego Uniwersamu, krzaki i wielka dziura.

Wniosek o sporządzenie zmiany istniejącego dla tych terenów planu złożyli właściciele budynku dawnego Uniwersamu oraz niezagospodarowanych nieruchomości położonych w północno-wschodniej i centralnej części obszaru, spółki: Bresse Pol-Invest i FNP. Powierzchnia należących do wnioskujących gruntów to ok. 2,3 ha, czyli niespełna połowa terenu, który ma być objęty planem Nowe Centrum I. Inwestorom zależało szczególnie na dwóch konkretnych zmianach w dokumentach planistycznych: przeznaczeniu nieruchomości na obszar wielofunkcyjny usługowo-mieszkaniowy i zwiększenia maksymalnej wysokości zabudowy do 36 m. 

36 metrów, czyli 11-kondygnacyjne wieżowce na terenie po Uniwersamie

Aby w ogóle myśleć o takiej inwestycji, radni musieli zgodzić się przystąpienie do opracowania nowego mpzp. Ale zanim ostatecznie dali zielone światło dla rozpoczęcia tych prac, przez ponad godzinę debatowali o tym, jak ma wyglądać nowe centrum Torunia - zwłaszcza w kontekście „mieszkaniówki” na terenie za Uniwersamem i budynków, które mogą dorównywać wysokością 10-piętrowym wieżowcom na Osiedlu Młodych i biurowcom po drugiej stronie Szosy Chełmińskiej. 

- Parametry zabudowy i możliwość uwzględnienia wniosku inwestora będą rozstrzygnięte na etapie prac planistycznych - mówiła dyrektor MPU Anna Stasiak i w odpowiedzi na pytanie radnego Klabuna o mapy wysokościowe i wpływ planów inwestora na najbliższe otoczenie w tym Starówkę podkreśliła: - Wojewódzki Konserwator Zabytków, już jak robiliśmy plan pierwotny (plan Nowe Centrum z 2017 roku - przyp. red.), nie zgadzał się na podwyższenie zabudowy i pisał nam o otwarciu tego wglądu w Zespół Staromiejski wzdłuż osi ulicy Szosy Chełmińskiej. Stąd też te zapisy planistyczne o 25 metrach były moim zdaniem już dosyć intensywne i wysokie i były dyskusje z konserwatorem, który zaakceptował te 25 metrów. Nie wiemy, czy w toku procedury planistycznej uzyskamy to uzgodnienie na podwyższenie zabudowy.

Anna Stasiak przypomniała też, że MPU prowadzi prace nad innym planem zagospodarowania, gdzie prywatny inwestor wnioskował o możliwość budowy obiektu przy targowisku o wysokości 50 metrów i w toku prac planistycznych Wojewódzki Konserwator nie zgodził się na taką wysokość.

Funkcja mieszkaniowa. Radni nie chcą osiedla

Osobną kwestią było włączenie do planu terenów już zabudowanych - tych gdzie znajduje się Cinema City oraz Bank Millenium. To w połączeniu ze wspomnianą wcześniej funkcją mieszkaniową, o którą wnioskowali inwestorzy, wzbudziło spore zainteresowanie radnych. Michał Jakubaszek z PiS pytał, z czego wynika wprowadzenie terenów położnych na południe od ul. Gałczyńskiego do planu, skoro żaden z właścicieli nieruchomości na tym obszarze nie wnioskował o zmiany. 

Dyrektor MPU odpowiedział, że zgodnie z zasadami urbanistyki do tego obszaru nie należy podchodzić w „częściach”  tylko rozstrzygnąć parametry dla całego funkcjonalnie powiązanego terenu. Tym samym, gdyby doszło do uchwalenia mpzp Nowego Centrum I ze wpisaną funkcją mieszkaniową, teoretycznie możliwe byłoby, inne niż dotychczas wykorzystanie terenów z istniejącą już zabudową. Jak może to wyglądać w praktyce? 

- Zadam pytanie właścicielowi (właścicielem terenu Cinema City jest spółka Global City Re Poland - przyp. red), czy chce utrzymać istniejące funkcje z możliwością korekty ich wskaźników zabudowy, zagospodarowania, czy chce skorzystać z takiej samej możliwości jak sąsiedzi na części terenu, czy chce pozostać przy obecnych ustaleniach planu. Jeżeli będzie chciał pozostać przy obecnych ustaleniach, będzie miał funkcje wyłącznie usługowe, ale będzie jeden plan dla całej jednostki planistycznej - odpowiedziała na wątpliwości radnego Jakubaszka Anna Stasiak.

- Mam nadzieję, że to nie jest ten moment, w którym przyszłość rozwoju przestrzennego miasta piszą nam deweloperzy, bo jeżeli taki projekt zostanie przyjęty, to oczywiście deweloperzy bardzo szybko pobiegną do właścicieli Cinema City i będą chcieli ten teren kupić po to, żeby budować tam różnego rodzaju obiekty - zaznaczył później Michał Jakubaszek. 

Co prawda inwestorzy nie przedstawili jeszcze konkretnej koncepcji zagospodarowania terenu, ale wiemy, że zależy im na połączeniu kilku rodzaju działalności. Z wypowiedzi w trakcie sesji wynika, że myślą o rozwiązaniu ze zróżnicowanymi pod względem kształtu i wysokości zabudowaniami, dużym rynkiem ulokowanym wewnątrz istniejące zagłębienia terenu po badaniach architektonicznych, z garażem podziemnym, ścieżkami dla pieszych. Padło nawet sformułowanie mówiące o „placu ze schodami amfiteatralnym do wnętrza publicznej agory”. 

Jak wykorzystać potencjał tej lokalizacji?

Trzecia sprawa i przy okazji największa dyskusja dotyczyła tego, jaki jest potencjał Nowego Centrum Torunia jako przestrzeni miastotwórczej i rozwojowej. Nie brakowało obaw o dostępność do tego miejsca, skomunikowanie go z resztą miasta oraz możliwości parkingowe w i tak już zatłoczonej autami przestrzeni Osiedla Młodych i Targowiska. W tym przypadku opozycyjni radni, zwłaszcza były prezydent Michał Zaleski, zwracali uwagę, że jednojezdniowe rozwiązanie Trasy Staromostowej nie wystarczy, aby wykorzystać potencjał tych terenów. 

Niemniej dominowała nadzieja, że w Toruniu możemy doczekać się ważnej inwestycji, która może odpowiadać standardom europejskim i zachęcić dużych rynkowych graczy do pojawiania się w naszym mieście. Lokalizacja premium, nowoczesna zabudowa, szeroki zakres możliwości i różnorodne funkcje. To niewątpliwe atuty Nowego Centrum. 

A co z rozładowaniem ruchu pojazdów i nowym układem drogowym na tym terenie? Zakończyła je wymiana zdań między obecnym i byłym prezydentem. Paweł Gulewski przypomniał analizy specjalistów z Politechniki Krakowskiej, którzy przebadali prognozowane potoki ruchu aż do roku 2040, będące kluczowymi dla ostatecznie wybranego wariantu przebiegu ulicy 1 na 1. 

- Badania często, ja to znałem z wcześniejszych lat, odbywają się na zasadzie "a co chcecie w badaniu otrzymać, to powiedzcie i badania zostaną wykonane". Także ja ośmielam się powiedzieć tak, jako ten, który korzysta obecnie z lewoskrętu z Czerwonej Drogi w Chełmińską, jak półkilometrowy korek w godzinach szczytu potwierdza, że ludzie będą chętnie korzystali z tego przejazdu już współcześnie - odpowiedział Michał Zaleski. 

- Jeśli chodzi o ekspertyzę, to bądźmy ludźmi poważnymi. Panie radny, aż się boję w takim razie zapytać, ile ekspertyz zamówił Pan Prezydent przez ostatnie 20 lat w kontekście inwestycji, do której chciał nas na siłę być może przekonać. Prosiłbym nie imputować mi tego typu nieprzystających do rzeczywistości, ale też do mojego traktowania, poważnego traktowania mojej misji i funkcji Prezydenta Miasta Torunia, rzeczy - ripostował Gulewski.

Nowe Centrum Torunia - czy nasze miasto doczeka się „city” z prawdziwego zdarzenia?

1988, 2004, 2008, 2017 - w tych latach uchwalano plany dla Nowego Centrum Torunia. Jak wiemy, do tej pory nikt nie był w stanie odpowiednio wykorzystać tych terenów. Po prostu przez 36 lat nic tam się nie dzieje. Niemniej z uwagi na lokalizację to miejsce cały czas ma niezwykły potencjał. MPU liczy na to, że „mieszkaniówka” może być impulsem i kołem zamachowym dla zagospodarowania całego obszaru, ale żebyśmy faktycznie mogli być dumni z tej prestiżowej lokalizacji, potrzeba znacznie więcej. Podobnie uznali toruńscy radni, którzy jednogłośnie zgodzili się na przystąpienie do sporządzenia mpzp Nowe Centrum I. 

Naszej redakcji udało się uzyskać krótki komentarz jednego z przedstawicieli inwestorów. - Uchwała radnych jest co prawda dopiero zainicjowaniem procesu zmiany mpzp, ale jest to krok przez nas oczekiwany, gdyż bez korekt w istniejącym mpzp realizacja naszej koncepcji byłaby niemożliwa. Funkcja mieszkaniowa jest dość istotna dla realizacji naszych planów inwestycyjnych. Niestety nie mogę jeszcze zaprezentować szczegółów, gdyż  cały czas pracujemy nad ostatecznym kształtem koncepcji. W piątek odbyliśmy w tej sprawie spotkanie z przedstawicielami władz miejskich - powiedział dla ototorun.pl Piotr Pruss z Bresse Pol.

Autor: Arkadiusz Kobyliński

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Urząd Miasta Torunia Aktualizacja: 19/10/2024 10:09
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Marian 66 - niezalogowany 2024-10-19 09:04:47

    Duże Huby i będzie City ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    st - niezalogowany 2024-10-19 10:52:36

    Kujawsko-Pomorskiego Centrum Dziedzictwa chyba większość dowiaduje się o istnieniu tego tworu z tego właśnie artykulu. Czym to się w ogóle zajmuje?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Zbig - niezalogowany 2024-10-19 11:42:55

    Ciekawe co z cmentarzem,który tam jest? Przeniosą? Czy Centrum to koniecznie wieżowce? A może cóś innego, jakiś nowy pomysł a nie małpowanie innych!!!

    • Zgłoś wpis
  • Dziedzic - niezalogowany 2024-10-19 16:45:34

    Zajmują się przenoszeniem dużych ilości kawy z ekspresu do toalety.

    • Zgłoś wpis
  • Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 00:19:22

    Wydawaniem publicznych pieniędzy na dziedzictwo i nie tylko, ku chwale wiekuistej

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gosc - niezalogowany 2024-10-19 10:58:20

    Z tymi wieżowcami czy drapaczami chmurw centrum to jest jakaś chorobliwa obsesja. Nie rozumiem tego.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Roman - niezalogowany 2024-10-19 13:36:39

    Zgadzam się to nie jest trafna koncepcja budować w Centrum miasta takie wysokie budynki. Łatwo zaprowadzić architektoniczny bałagan a potem z tym zostać.

    • Zgłoś wpis
  • Małomiasteczkowy - niezalogowany 2024-10-20 00:21:46

    Ja też nie rozumiem. Wieżowce są straszne.

    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 14:05:21

    Ja też uważam, że targowisko i chatki kryte strzechą z wychodkami na obejściu koło chlewni to właściwe rozwiązanie w centrum miasta wojewódzkiego.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stąd - niezalogowany 2024-10-19 11:49:37

    Wieżowiec 36 m????? Buractwo z urzędu niech jedzie na wycieczkę do innych miast zobaczyć wieżowce. 36 m to wysokość bloków z PRL. Minimum 80 m jak już mamy mieć jakieś city.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2024-10-19 11:52:24

    Budynek na Ślaskiego ma 47 m. Czy wy ogłupieliście stawiać takie niskie budynki w centrum ??? Nowy prezydent naprawdę powinien być sołtysem jak się wszystkiego boi. Wrocław, Kraków, Warszawa, Gdańsk. Tam też są starówki, unesco i mają wysokie budynki. 36 m to kpina i wieś

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Zbig - niezalogowany 2024-10-19 11:57:45

    Po co obrażasz? Ma być tak jak Ty chcesz? Jak to nazwać? Pomyśl i opublikuj jak to nazwać!

    • Zgłoś wpis
  • Leokadia z Jaru - niezalogowany 2024-10-19 13:13:04

    Rzeszów ma ponad 200m wieżowiec !Bylismy z męzem na balu w sierpniu bo kolega co zakupił tam 6 lokali zaprosił--bal byl gdzie indziej w hotelu ale wiezowiec akurat oddali choć nie do końca jeszcze funkcjonuje pełną para..I pieknie to wyglada a to Rzeszów a nie Warszawa czy Wrocław!A Toruń równa do Rypina!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Marcin - niezalogowany 2024-10-19 12:49:55

    To za dużo 36m popsują cały klimat tego miejsca.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Krl - niezalogowany 2024-10-19 13:52:04

    Dokładnie,

    • Zgłoś wpis
  • Do Marcina - niezalogowany 2024-10-19 21:24:32

    Marcinku jaki klimat ??? Masz na myśli bazar z gaciami, dziurę w ziemi i krzaki z puszkami po piwie ????

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jacek - niezalogowany 2024-10-19 15:33:07

    Biorac pod uwage fakt ze obok stoja juz tej samej wysokosci budynki- urzad skabowy, nfz oraz inne takie to chyba nie ma problemu z wtopieniem tej nowej architektury w plan zagospodarowania. Biorac tez pod uwage ze mamy w Toruniu - albo raczej z Torunia znakomitych architektow - mysle ze to dobra koncepcja. Zycze pomyslnosci inwestorom. Dajmy w koncu zbudowac w tym miescie centrum z prawdziwago zdarzenia jak np browary w warszawie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    lll - niezalogowany 2024-10-19 17:07:11

    tyle sie pisze o tym...mam niestety takie wrażenie że nie doczekamy sie jakiejkolwiek zmiany poza prasowymi wypocinami. Zbyt dożo osób jest związanych z ta lokalizacja a co za tym idzie różne mają interesy i priorytety. Tylko czekam jak będą protestować okoliczni mieszkańcy no i najważniejsze finanse....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Staszek - niezalogowany 2024-10-19 17:59:51

    Dobrze byłoby zrobić konsultacje od mieszkańców na tak śmiałe projekty. Czy znajdą się najemcy albo kupcy , w takich wysokich 36m wieżowcach ludzie już nie chcą mieszkać .

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    czopek - niezalogowany 2024-10-19 20:37:23

    a ja bym chciał żeby postawić tam wielkiego pindola i żeby pomalowano go na tęczowo i żeby niemiecka flaga i unijna tam powiewała, a obok była toaleta publiczna i dużo krzaków

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Super pomysł to jest - niezalogowany 2024-10-20 00:28:19

    Jestem za!!!! Turyści na pewno by się zjechali poleżeć na trawce koło pindola. I przynajmniej byłoby ciekawie, a nie jakieś chore wieżowce. Pindol i zieleń dokoła, zamiast betonozy! A z czubka pindola może tryskać fontanna podświetlona kolorowo, ale czad!!!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Do rzeczy - niezalogowany 2024-10-19 21:58:21

    Nierozumiem dlaczego wy wieśniaku z Torunia nazywacie 10 piętrowe budynki biznesowymi wieżowcami. Dwa jakoś ta obleśnie komuna wokół miasta która chyba tylko w Toruniu jest widoczna wam nie przeszkadza. Obudzicie się za 20 lat jak Toruń będzie miał 120 tys bo ktoś zapomniał o innowacji

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Adrian - niezalogowany 2024-10-19 22:03:25

    Toruń poza Starówka to zadupie i się z tym musicie pogodzić. Wchodzisz na targi mieszkaniowe to same kurniki 3 piętrowe gęsto usiane, a na panoramie miasta wystają tylko komunistyczne 10 piętrowe bloki. Ale chyba wieśniakom z Torunia to się podoba. Na szczęście się wyprowadzam stąd a na weekend na starówkę zawsze mogę wpaść z miasta z potencjałem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • erotoman - niezalogowany 2024-10-20 15:06:32

    z Wąbrzeźna? xd

    • Zgłoś wpis
  • erotoman - niezalogowany 2024-10-20 15:06:55

    z Wąbrzeźna? xd

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Michał - niezalogowany 2024-10-19 22:06:07

    Wizjonerzy z Torunia już dawno wyprowadzili się do innych miast. Toruń stracił swój potencjał i postępowych ludzi. Teraz poza UMK to w urzędach pracuje inteligencja która mówi „kedy”. To zwykle tempaki z obrzeży miasta i niestety rządzą tacy miastem

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gosc - niezalogowany 2024-10-20 01:20:02

    Wieżowce macie zaraz obok na Rubinkowie. Jeszcze wam mało ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Karol - niezalogowany 2024-10-20 01:35:33

    Ludzie wyprowadzają się z wieżowców gdzie w windach śmierdzi moczem a oni nadal snują marzenia o wysokich blokach to niezrozumiałe dla przeciętnego mieszkańca miasta.

    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 14:08:15

    Wysuń na jeden dzień nosa ze swojej wsi i pojedź sobie np. do Gdańska i zobacz jak wygląda miasto i wieżowce.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Torunianin - niezalogowany 2024-10-20 08:21:04

    Władze miasta od kilku lat zastanawiają się co zrobić z tym terenem po Uniwersamie. Zamiast postawienia bloków mieszkalnych mógłbym zaproponować na tym terenie wielopoziomowy parking dla samochodów. Napewno w tym miejscu spełniłby swoje zadanie, nie tylko mieszkańców naszego miasta ale i gości. Inwestycja szybko by się zwróciła, a i miasto by zarobiło .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 14:03:54

    A wiesz że to jest w jakiś 90% prywatny teren? A może po 8 latach pisdu masz podejście do własności jak bolszewicy - wywłaszczy się kułaka i ch*.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Goopcy - niezalogowany 2024-10-20 09:21:12

    Bardziej by się park z drzewami przydał niż kolejna biedra na 16 piętrzę ????

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 11:42:45

    Żenady ciąg dalszy. 36m to za dużo, "deweloperzy są źli", obok obskurne targowisko i g* wąska uliczka. Coraz większa wiocha się robi, a świat ucieka i młodsi wyjeżdżają do prawdziwych miast i do innych krajów. Jeszcze się okaże że nie pozwolą na zmianę planu i "centrum" będzie nadal straszyć krzakami i blachą.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Robert - niezalogowany 2024-10-20 12:25:23

    Trzeba racjonalnie myśleć o mieszkańcach Torunia a nie o wąskiej gupie, która planuje nieuzasadnione wizje. W tym miejscu bezwzględnie potrzebny jest wielopoziomowy Parking dla mieszkańców I turystów z parkiem kieszonkowym.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 14:01:50

    Oczywiście, parking to obecnie szczyt ambicji torunian i sołtysa. A potem na zakupy do biedry żeby wydać tą najniższą krajową zarobioną pod stołem u krętacza na targowisku. Świat należy do nas!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Gdańszczanin były Torunianin - niezalogowany 2024-10-20 14:28:00

    Toruń to miasto paradoksów i sprzeczności od zawsze . Za średniowiecza wszystkie miasta się otwierały a Toruń zamykał. Z jednej strony piękna Starówka wybudowana przez zachodnich Europejczyków z drugiej broniący jej terenów dookoła toruńscy nacjonalistyczni lub mocno konserwatywni patrioci zakłamujący trochę bieg wydarzeń. Jedni chcą budować normalne wysokie budynki aby zasłoniły komunę otaczającą miasto dookoła z drugiej strony powyżej 5 piętra już większość twierdzi że zasłoni starówkę. Pytanie z której strony. Z tej perspektywy od Jaru? Gdzie każdy wjeżdża kolejką linową na 400 metrów aby podziwiać widoki ? Chyba coś tu się nie zgadza jak wiele rzeczy. Wszędzie ludzi przybywa w Toruniu ubywa. „Bo w Poznaniu też łuubywa” no tak tyle że z 580 na 560 przy czym aglomeracja wzrosła z 650 do miliona. W Toruniu ubyło z 220 na 170 milionów razy czym w aglomeracji wzrosło o 30. Bilans jest prosty tempe chuje z Torunia

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Staszek - niezalogowany 2024-10-20 15:31:45

    Nie obrażaj mieszkańców jak ci się nie podoba to się wyprowadź. Toruń ma być miejscem przyjaznym Torunianom a to że populacja się kurczy to Polski się kurczy i nie ma przyrostu naturalnego to problem całego kraju.

    • Zgłoś wpis
  • Staszek - niezalogowany 2024-10-20 15:33:03

    Nie obrażaj mieszkańców jak ci się nie podoba to się wyprowadź. Toruń ma być miejscem przyjaznym Torunianom a to że populacja się Polski się kurczy i nie ma przyrostu naturalnego to problem całego kraju.

    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 16:51:07

    Problem w tym, że jeśli wizja sołtysa to miasto przyjazne torunianom, to świadczy to jak najgorzej o nich samych. Dziedzictwo dumnego hanzeatyckiego miasta zamienione w wiochę, w której najważniejszy jest blaszany bazar.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Matrix - niezalogowany 2024-10-20 15:52:38

    36 m to kpina w takim miejscu. Powinno być 2*tyle aby centrum wyglądało jak centrum dużego miasta. Konserwator musi zrozumieć, że nie tylko zabytki się liczą

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    MARAS 13 - niezalogowany 2024-10-20 16:30:05

    Te powiatowe miasteczka moją wielkomocarstwowe ambicje . Wszystkie czy tylko Thorn

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-10-20 16:54:40

    Toruń nie ma mocarstwowych ambicji. Toruń nie ma już ŻADNYCH ambicji.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Toruniak - niezalogowany 2024-10-20 21:21:39

    a czemu nie wybudować wielkiego, ekskluzywnego apartamentowca i wszystkie mieszkania oddać darmo młodym ukraińskim byczkom i tipsiarom? A na dole by były dwa okienka w wysokim murze i w jednym by im się dawało wszystko za darmo, a w drugim całowało ich w d...że łaskawie wzięli

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Torunianin - niezalogowany 2024-10-21 10:41:15

    36m metrów to za dużo nikt w wieżowcu nie będzie chciał mieszkać, chyba że ceny mieszkań będą bardzo niskie ale w to wątpie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Torunianka - niezalogowany 2024-10-22 11:04:15

    A ja zastanawiałam się , kiedy zburzą te brzydkie bloki z Osiedla Młodych i zastąpią je czymś niższym. Sa inne miasta w Europie, które tak samo trzymają się niższej zabudowy i sa pięknymi miastami. Korporacje niech budują swoje molochy na obrzeżach. Nie każdy lubi pracować w korponiewolnictwie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ana - niezalogowany 2024-10-23 11:50:51

    Tylko parking!!!.Poza tym przenieść bazar na przedmieścia -powstal on na przedmieściach Torunia ,teraz to już Śródmieście!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Student - niezalogowany 2024-10-23 12:08:32

    Obecny prezydent Torunia nie ma jaj żeby zrobić coś nowoczesnego, modernistycznego i innowacyjnego. Nie ma co słuchać wieśniaków i ekozboków z pieskami, po których zresztą nie sprzątają kup. Zróbcie referendum to 90% mieszkańców opowie się za wysokomi, nowoczesnymi biurowcami, a grupka tetryków za trawnikiem i tym obskórnym bazarem w centrum.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek Burczymucha - niezalogowany 2024-10-24 02:15:24

    Czy nie można by jednak Drogi Staromostowej zaprojektować jako dwujezdniowej np. 3 metry pod ziemią? Wlot tuż przed Targowiskiem a wylot tuż za nim. Szerokość od Targowiska do ogrodzenia cmentarza. Na tej szerokości drogi - na tunelu- można by powiększyć Targowisko aż do ww. ogrodzenia cmentarza. Odcinki do wlotu jak i z wylotu są na tyle długie, aby poziomy jezdni podziemnej - 3 m zrównałyby się poziomem 0,0 bez zbyt wielkich kątów spadów oraz podjazdów itp. To rozwiązanie niestety nie jest przeznaczone dla samochodów dostawczych dla Targowiska! Dostawy do Targowiska odbywałyby się tylko od strony urzędu skarbowego (jak dotychczas itp.) Może koszty nie byłyby zbyt wielkie; korzyści w przyszłości wielkie! To mogłoby rozwiązać problem. Dlatego też należy rozważyć budowę trasę dwujezdniową. Trzeba spojrzeć na to perspektywicznie! Kolorystyka nowych, ewentualnych budynków winna być zgrana z budynkami urzędu skarbowego oraz budynkiem Banku Millennium. Dominujący kolor biały z przeszkleniem granatowym. Ten Bank to również wspaniały przykład architektury nowoczesnej! Populacja Torunia się zmniejsza lecz obwarzanek pęcznieje, co w sumie daje 300 tysięczną aglomerację. Ta aglomeracja -to jest siła ciążenia Torunia!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stary ➕ żak - niezalogowany 2024-10-24 09:20:38

    A co na to sterowany konserwator zabytków? Widok ze starówki na wieżowce to coś wspaniałego. A co z miejscami prkingowymi dla mieszkańców i firm, spalinami, cmentarzem itp. Myślałam że Gulewski będzie mądrzej zarządzał.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ROZSĄDEK - niezalogowany 2024-10-24 11:47:26

    Wszystkie ciule zamknąć pyski. Słoiki won albo cicho siedzieć. Piękne elitarne miasta w Europie i na świecie są nisko zabudowane. Nikt nie chce mieszkać w kołchoz ach, a każde Stare miast ma swoje targowisko, halę targową w centrum, bo centr się powiększyły. Wieżowce na Rubinkowo, byleby nie nad Wisłę na Winnicę.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zbig - niezalogowany 2024-10-24 15:42:48

    Przeczytałem i ... uff! Najwięcej obelg wzajemnych, oskarżeń o buractwo,wieśniactwo itp. Czy te wszystkie Wandzie i Jej podobne potrafią inaczej? Wątpię!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Krzysztof - niezalogowany 2024-10-24 19:19:46

    Dlatego 30 metrowe wieżowce brzydko wyglądają w pięknym Toruniu i mogą popsuć tylko widok na Starówkę.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do