
Na przebudowę ulicy Olsztyńskiej część mieszkańców Torunia i okolic czeka od lat. Intensywne przygotowania do przeprowadzenia tej ważnej inwestycji trwają od ponad roku. Jeszcze w tym miesiącu zostanie podpisana umowa z wykonawcą prac.
Przetarg warunkowy na przebudowę ulicy Olsztyńskiej ogłoszono na początku marca 2025 roku. Warunkiem jego rozstrzygnięcia było pozyskanie zewnętrznych środków na realizację zadania. Z uwagi na liczne pytania ze strony zainteresowanych inwestycją firm, termin zakończenia postępowania był kilkukrotnie przedłużany.
Ostatecznie 16 czerwca doszło do otwarcia ofert. Łącznie wpłynęło ich siedem. Najtańszą złożyło znane w Toruniu konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A., które wyceniło prace na blisko 103 miliony złotych. Najdroższą ofertę przedstawiła firma Mirbud, proponując realizację inwestycji za 132,5 miliona złotych.
Oprócz wymienionych firm rozbudową Olsztyńskiej zainteresowane były także: Trakcja S.A. (oferta na blisko 123 mln zł), Budimex S.A. (blisko 131 mln zł), Strabag Sp. z o.o. (blisko 130,75 mln zł), Mosty Łódź S.A. (blisko 127,8 mln zł) oraz Intop S.A. (blisko 128 mln zł).
Do podpisania umowy z wybranym w postępowaniu konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A. wciąż nie doszło, mimo że miało to nastąpić w sierpniu. Powodem opóźnienia było złożenie przez firmę Trakcja S.A. odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
W stanowisku procesowym skierowanym do KIO Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wskazał szereg argumentów i dowodów potwierdzających zgodność z prawem wszystkich czynności podjętych w toku postępowania przetargowego. Stanowisko potwierdzające prawidłowość działań MZD złożyło również konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A.
Rozprawa miała odbyć się 9 października, jednak 8 października Trakcja S.A. postanowiła wycofać swoje odwołanie. Oznacza to, że jeszcze w październiku dojdzie do podpisania umowy pomiędzy Miejskim Zarządem Dróg w Toruniu a konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A.
- Sukcesem Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu jest to, że argumentacja merytoryczna przedstawiona w toku postępowania odwoławczego była na tyle silna, iż wykonawca kwestionujący działania zamawiającego zdecydował się wycofać odwołanie jeszcze przed rozprawą. W toku postępowania odwoławczego MZD w Toruniu wspierał prof. UMK dr hab. Paweł Nowicki, radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych - powiedział prezydent Torunia Paweł Gulewski.
Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 30 miesięcy na przebudowę ulicy Olsztyńskiej. Pierwszym działaniem podjętym przez konsorcjum ma być aktualizacja projektu wykonawczego.
- Inwestycja będzie realizowana w formule "optymalizuj i buduj". W praktyce oznacza to, że w pierwszych miesiącach od podpisania umowy wykonawca zaktualizuje projekt wykonawczy, aby następnie przystąpić do jego realizacji - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Po przebudowie trasa będzie miała po dwa pasy ruchu o szerokości 7 metrów w każdą stronę, z szerokimi poboczami i pasem rozdziału ruchu. Przy jezdni powstaną chodniki (o szerokości od 1,5 do 2,5 m) oraz ścieżki rowerowe (od 2 do 2,5 m). Z uwagi na bliskość zabudowań przewidziano montaż ekranów akustycznych. Projektowana prędkość pojazdów na Olsztyńskiej po modernizacji wyniesie 60 km/h, a klasa drogi to GP 2/2.
Jednym z największych wyzwań będzie budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Ciechanowskiej. Estakada lub tunel to jedyne rozwiązania zaakceptowane przez spółkę PKP PLK. Estakada ma mieć 205 metrówdługości. Na wiadukcie znajdą się po dwa pasy w każdą stronę oraz droga rowerowa.
Nowością w porównaniu z projektem z 2014 roku jest budowa ronda turbinowego na wysokości ulic Ceramicznej i planowanej Nowy Przelot. W tym rejonie powstanie także przepust dla Strugi Toruńskiej, który będzie jednocześnie przejściem dla zwierząt.
W ramach inwestycji zaplanowano cztery skrzyżowania - na wysokości ulic: Suwalskiej, Ceramicznej (rondo turbinowe), Nad Strugą oraz Granitowej.
Projekt obejmuje również budowę wiaduktu umożliwiającego skomunikowanie ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. Estakada ta, planowana w rejonie firmy CEG-TOR, ma mieć długość 15 metrów.
W ramach inwestycji powstaną też drogi dojazdowe, przebudowane zostaną urządzenia infrastruktury technicznej, a przy trasie pojawi się nowe oświetlenie. Zakres prac obejmuje także zagospodarowanie zieleni - wykonawca będzie zobowiązany do jej szczegółowej inwentaryzacji.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.