
Boże Narodzenie to ważny dzień dla Polaków. W tym tekście szerzej opowiemy o nieodłącznej części Świąt Bożego Narodzenia – świątecznych zakupach.
Jednym z ulubionych wydarzeń w życiu każdego Polaka są Święta Bożego Narodzenia. Święta Bożego Narodzenia kojarzą się z wygodą, domem, rodziną przy stole i oczywiście z prezentami. Podczas gdy tradycja kupowania prezentów trwa z roku na rok, trendy w zakupach świątecznych są dynamiczne i zależą od wielu czynników. Dowiedzmy się więcej o trendach z ekspertami Promocodius, jednego z największych portali z kuponami, rabatami i kodami promocyjnymi na polskim rynku.
Kwota, jaką polscy klienci wydają na świąteczne prezenty dla swoich bliskich, zmienia się co roku. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Związku Banków Polskich w 2022 roku aż 73% Polaków planowało ograniczyć swoje wydatki. Szacowana kwota, jaką część Polaków miała zamiar wydać podczas Świąt Bożego Narodzenia 2022 roku na prezenty dla najbliższych, została oszacowana na 1 427 zł, i to o 23% mniej niż w 2021 roku. Jednak według badania Polacy standardowo planują wydać 50-100 zł na jeden prezent – i liczba ta utrzymuje się na stabilnym poziomie od 2019 roku.
To ciekawy temat. Obie płcie polują na promocje, jednak aż 68% kobiet przyznało, że woli kupić tańsze prezenty w przeciwieństwie do mężczyzn, gdzie ponad połowa z nich sięgnie głębiej do kieszeni. Jednocześnie kobiety dają o 30% więcej prezentów – co de facto wyrównuje statystyki wydatków na świąteczne zakupy. Wniosek: mężczyźni kupują mniej prezentów, ale prezenty są droższe, a kobiety kupują więcej prezentów, ale prezenty są tańsze.
Według statystyk Promocodius Polacy bardzo lubią rabaty i kody promocyjne, które pomagają im oszczędzać. A sezon zakupów bożonarodzeniowych to jeden z najbardziej ruchliwych okresów korzystania z kodów promocyjnych (ustępuje tylko Black Friday).
Najpopularniejszym rokiem pod względem wykorzystania kuponów w okresie świątecznym wśród Polaków był rok 2019, potem Polacy wrócili do kuponów w czasie pandemii – po części za sprawą rosnącej popularności zakupów online.
Wykorzystanie kuponów spadło w 2022 r. (o 10% w porównaniu z 2021 r. i 41% w porównaniu ze szczytem w 2019 r.). Kierownik projektu Promocodius, Alisa Sklyarova, komentuje to: „Muszę przyznać, że w tym roku liczba użytkowników, którzy przybyli na naszą stronę po świąteczne kody promocyjne, była mniejsza niż w zeszłym roku, ale wciąż wyższa niż się spodziewaliśmy, biorąc pod uwagę niestabilność gospodarczą”.
Nie jest zaskoczeniem, że niektórzy ludzie uderzają do sklepów po prezenty świąteczne w ostatniej chwili, podczas gdy garstka woli planować z wyprzedzeniem. Wielka wyprzedaż Black Friday i Cyber Monday to dwie okazje, podczas których można kupić prezenty świąteczne z wyprzedzeniem i zapłacić mniej. I tak, według statystyk Promocodius, 61% Polaków rozpoczyna świąteczny sezon zakupowy w listopadzie (w 2019 roku odsetek ten wynosił zaledwie 23%).
Badania pokazują, że 45% klientów wybrało prezenty elektroniczne, takie jak smartfony i urządzenia peryferyjne. Laptopy i telewizory również znalazły się wśród najbardziej poszukiwanych produktów online i w sklepie. Niektóre klasyczne prezenty, które nigdy nie wychodzą z mody, to prezenty kosmetyczne, odzież i słodycze. Klasyczne upominki zajmują czołową pozycję w zestawieniach upominków wśród Polaków.
Promocodius w Polsce to platforma internetowa, która oferuje aktualne kupony, oferty i zniżki dla tysięcy znanych i wiodących sprzedawców detalicznych. Założona w 2016 r. Działa w Ukrainie, Czechach, Polsce, Słowacji, Rumunii, Szwecji, Danii, Finlandii, Norwegii, Hiszpanii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Turcji.
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!