
Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego czekają spore zmiany. Prace mają rozpocząć się na początku przyszłego roku i obejmą m.in. remont przyczółków. Najważniejszym punktem inwestycji jest jednak budowa kładki pieszo-rowerowej.
Pod koniec stycznia Gmina Miasta Toruń i PKP PLK wspólnie złożyły wniosek o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na realizację wspólnego projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej nr 353. Całkowity koszt zadań to ponad 685 milionów złotych.
W myśl porozumienia miasto ma odpowiadać za remont ulicy Sowińskiego oraz rozbiórkę i budowę nowego „Garbatego Mostka”. PKP PLK zrealizuje m.in. remont tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego oraz linii kolejowej od Placu Pokoju Toruńskiego do dworca Toruń Wschodni, modernizację mostu kolejowego oraz budowę kładki pieszo-rowerowej.
Ostatecznie wspólna inicjatywa PKP PLK i magistratu uzyskała „zielone światło”. 8 lipca Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowało listę projektów, które zostaną dofinansowane z FENiKS. Na pakiet zadań Gmina Miasta Toruń oraz PKP PLK pozyskały ponad 550 milionów złotych ze środków unijnych. Co ważne, wkład własny magistratu to nieco ponad 10 milionów złotych.
– Z ogromną satysfakcją przyjąłem informację o wynikach naboru. Gratuluję spółce PKP PLK S.A. bardzo dobrze skonstruowanego wniosku i dziękuję za współpracę na rzecz mieszkańców naszego miasta. Wspólne cele. Wspólna odpowiedzialność. Wspólny sukces. Przyszłość Torunia budujemy razem – powiedział Paweł Gulewski, prezydent Torunia.
Most Kolejowy im. Ernesta Malinowskiego powstał w latach 1870–1873. Pierwotnie służył także do ruchu kołowego oraz pieszego. W trakcie II wojny światowej przeprawa była dwukrotnie wysadzana.
Teraz most czeka gruntowna modernizacja. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt zostanie również zabezpieczony przed korozją.
Zdecydowanie najbardziej wyczekiwanym elementem z całego pakietu zadań jest budowa kładki pieszo-rowerowej, o której mówiło się od lat. Wstępnie kładka miała być wydzieloną częścią mostu, a przedsięwzięcie znajdowało się w zakresie obowiązków Gminy Miasta Toruń. Ten wariant upadł, bowiem ze względów bezpieczeństwa PKP PLK nie mogło się zgodzić na to rozwiązanie.
Teraz kładka ma zostać oparta o filary mostu kolejowego od strony Starówki, jednak – co za tym idzie – inwestycja będzie dużo droższa. Pierwotne wyliczenia zakładały koszty na poziomie setek tysięcy złotych. Nowy wariant to 107 milionów złotych.
Ostatecznie inwestorem w przypadku budowy kładki będzie PKP PLK. Gmina Miasta Toruń wzięła na siebie jednak zobowiązania do: budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27, budowy bezkolizyjnego dojścia do stacji Toruń Katarzynka od strony Jaru oraz aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.
Procedury przetargowe na realizację zadań mają się rozpocząć w IV kwartale 2025 roku. Z kolei prace wystartują na początku 2026 roku. Wszystkie inwestycje mają zostać zrealizowane do połowy 2028 roku.
Warto wspomnieć, że aplikacja o środki z programu FENiKS to kontynuacja porozumienia z 2018 roku, kiedy to Gmina Miasta Toruń, PKP PLK i PKP S.A. parafowały dokument dotyczący projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II”. W ramach tej inicjatywy przeprowadzono już m.in. remonty dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.