
Przed nami drugie wydarzenie cyklu „Romantic(t)os”. Tym razem Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na koncert, podczas którego usłyszymy dzieła prekusora romantyzmu, Ludwiga van Beethovena, i najważniejszych twórców tego okresu, Piotra Czajkowskiego i Edvarda Griega.
V Symfonia c-moll op. 67 Beethovena jest jednym z najsłynniejszych i najczęściej wykonywanych utworów muzyki poważnej na świecie. Pierwsze cztery, dramatyczne takty kompozycji zna prawdopodobnie każdy. Według Antona Schindlera, twórcy biografii Beethovena, zapytany o początek V Symfonii kompozytor miał odpowiedzieć: „Tak oto los puka do drzwi”. Mimo że nie uznaje się Schindlera za wiarygodnego informatora, utwór niekiedy określa się jako Symfonia losu. Niektórzy dostrzegają w dziele osobisty dramat Beethovena, wynikający z postępującej utraty słuchu. Przyjmując tę interpretację, można założyć, że utwór kończy się ostatecznym tryumfem kompozytora. Utrzymany w tonacji C-dur finał kompozycji emanuje aurą zwycięstwa. Zakończenie V Symfonii wyznaczyło nowe standardy w muzyce symfonicznej dzięki wykorzystaniu rozszerzonego składu orkiestry (w którym po raz pierwszy znalazł się flet piccolo, kontrafagot i trzy puzony) i dotąd niespotykanej struktury łączącej elementy formy sonatowej z wariacjami.
Uwertura-fantazja Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego należy do najpopularniejszych muzycznych interpretacji dramatu Szekspira. Utwór powstał pod czujnym okiem (i uchem) starszego, bardziej doświadczonego kompozytora Milija Bałakiriewa. W kompozycji naprzemiennie pojawiają się dwa tematy odpowiadające wątkom sztuki Szekspira – burzliwy, dramatyczny temat nienawiści dwóch rodów i delikatny, liryczny temat miłości. Mimo początkowego, dość chłodnego odbioru, dzieło Czajkowskiego wielokrotnie wykorzystywano jako muzyczną oprawę filmowych scen miłosnych. Możemy je usłyszeć w takich produkcjach jak Śpiewak jazzbandu, Moonraker czy Simpsonowie.
Tego wieczoru w Sali Koncertowej zabrzmią dwie części z I Suity Peer Gynt Edvarda Griega. Dzieło powstało jako muzyka do dramatu Henryka Ibsena, opowiadającego o przygodach tytułowego Peer Gynta, norweskiego wieśniaka podróżującego po świecie i spotykającego istoty ze skandynawskich podań ludowych. I częścią Suity jest Poranek. Stopniowo budując dynamikę i złożoność melodii, Grieg oddał charakter budzącej się o świcie natury. Śmierć Azy, druga część Suity, opisuje natomiast dramatyczne wydarzenie w życiu tytułowego bohatera – moment śmierci jego matki. Nie sposób przejść obojętnie obok kompozycji, która tak przejmująco oddaje uczucie straty.
Od pulpitu Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pokieruje Dawid Jarząb. Nie będzie to pierwsze spotkanie maestro z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Publiczność miała okazję poznać dyrygenta podczas wcześniejszych koncertów – Symfonicznych baśni i legend i Symfonicznego Dnia Kobiet All that JAZZ #2. Dawid Jarząb jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Pełni funkcję menedżera NFM Filharmonii Wrocławskiej. Współpracował z Chórem Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum i Akademicką Orkiestrą Symfoniczną oraz Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Romantic(t)os #2 – szczegóły koncertu:
Kiedy? 21 marca 2025 r. (piątek), godz. 19:00
Gdzie? Sala Koncertowa CKK Jordanki, al. Solidarności 1-3 w Toruniu
Bilety: 50 zł - normalny, 40 zł – ulgowy: https://www.tos.art.pl/index.php/wydarzenia/romantictos-2
Autor: Filip Sobczak
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie