
Ta inwestycja wywołała w ciągu minionego roku sporo emocji. 30 stycznia rozpoczną się prace związane z budową brakującego fragmentu Trasy Staromostowej na odcinku od Dekerta do Alei 700-lecia.
Umowa na budowę fragmentu Trasy Staromostowej od Szosy Chełmińskiej do Alei 700-lecia została podpisana 17 kwietnia 2024 roku. Zadanie zawiera także rozbudowę Grudziądzkiej na odcinku od Celniczej do Strobanda oraz powstanie ronda turbinowego na skrzyżowaniu Grudziądzkiej i Strobanda. Wykonawcą prac jest Balzola Polska.
Była to ostatnia znacząca umowa parafowana za prezydentury Michała Zaleskiego. Ówczesny wariant zakładał budowę jezdni o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, obustronnych chodników i ścieżek rowerowych, dwóch przejść dla pieszych, kanalizacji deszczowej i oświetlenia oraz zagospodarowanie terenów zielonych.
Prace miały wystartować w maju. Tak jednak się nie stało. Świeżo wybrany prezydent Paweł Gulewski postanowił przeprowadzić kolejne analizy oraz spotkanie informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami oraz kupcami z targowiska przy Szosie Chełmińskiej. A ci obawiali się o dalsze losy swoich interesów, jak i całego rynku. Miało to związek z brakiem wystarczającej ilości przejść dla pieszych, miejsc parkingowych oraz bram do dostaw. Przez ten czas wykonawca skupił się na działaniach w rejonie Strobanda.
Długość odcinka od Dekerta do Alei 700-lecia to 480 metrów. Efekty konsultacji zaprezentowano na początku października 2024. Główną zmianą jest ograniczenie Trasy Staromostowej do jednego pasa ruchu. Dodatkowo na tym fragmencie ma obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Zaplanowane zostały trzy przejścia dla pieszych - pierwsze od strony ulicy Sportowej, drugie nieopodal terenu za Uniwersamem, zaś trzecie w ciągu ulicy Gałczyńskiego.
Chodniki i ścieżki rowerowe znajdą się po obu stronach trasy. Istotną zmianą jest powstanie ronda, które ma łączyć Trasę Staromostową z planowanym w miejscu Uniwersamu oraz sąsiadujących działek Nowym Centrum Torunia. Pierwotny wariant nie uwzględniał zjazdów w tym kierunku, co powodowałoby w przyszłości konieczność przebudowy Trasy Staromostowej.
- W maju po wewnętrznych naradach i opiniach specjalistów podjąłem decyzję o tym, że nie realizujemy wariantu wyjściowego, a więc drogi dwa na dwa. A jednak przystępujemy do prac zmieniających projekt. Główną pobudką było to, że ten wariant nie przewidywał relacji, które odbywają się na co dzień z udziałem osób pracujących na targowisku, ich klientów oraz okolicznych mieszkańców - mówił w październiku prezydent Paweł Gulewski.
Łącznie przewidziano 297 miejsc parkingowych. Wzdłuż drogi znajdą się 74 miejsca, 70 miejsc dla pojazdów będzie dostępnych na gruncie przy Cinema City, 25 miejsc przy biurowcu przy Sportowej oraz 128 miejsc od strony Szosy Chełmińskiej.
Rozwiązanie zaproponowane przez prezydenta Pawła Gulewskiego ma też przeciwników. Ich zdaniem trasa w wariancie 1 na 1 nie sprawdzi się, gdy powstanie Nowe Centrum Miasta. - Jeżeli myślimy o rozwoju tego miejsca, to nie może być tak, że planuje się puszczenie Trasy Staromostowej wąziutką nitką i jezdnią, która jest teraz przygotowywana - mówił w programie Pytania o Toruń radny Prawa i Sprawiedliwości Michał Jakubaszek.
Wykonawca inwestycji przejmie plac budowy 30 stycznia. Od 3 lutego wyłączony z ruchu i parkowania zostanie gruntowy odcinek od Gałczyńskiego do bramy wjazdowej na targowisko miejskie od strony Dekerta. Ten teren jest znany potocznie jako „dziki parking”. To tam swoje samochody pozostawia wielu klientów targowiska, mieszkańców okolicznych bloków, gości cmentarza oraz osoby pracujące w centrum miasta. Brama w tym etapie prac pozostanie otwarta.
- Osobom handlującym i odwiedzającym targowisko zaleca się korzystanie z bezpłatnych parkingów przy Izbie Przemysłowo-Handlowej, przy Cinema City oraz z płatnych parkingów zlokalizowanych przy targowisku od strony Szosy Chełmińskiej. W tym etapie robót targowisko będzie funkcjonować bez zmian, a jego stoiska nie będą przenoszone - informuje rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Agnieszka Kobus-Pęńsko.
W tym samym czasie wykonawca będzie przebudowywał fragmenty wodociągu w pasie od ul. Gałczyńskiego do placu Niepodległości. Ruch pojazdów na tym odcinku będzie utrzymany z ograniczeniami do jednego pasa ruchu. Prace w tym miejscu zakończą się na przełomie lutego i marca.
Budowa odcinka Trasy Staromostowej pochłonie 18 179 459,50 zł. Inwestycja jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
A za kilka lat będzie poszerzanie bo będzie wąskie gardło i korki.Ale jak to w Toruniu,nikt nie myśli do przodu,byle dziś.Kilku sprzedawców przekabaciło Prezydenta,nieważne jest głos większości.Głupj pomysł ze zwężeniem i tyle.
Wąskie "gardło" w głównej trasie pn-pd w śródmieściu to głupota. Niezależnie jakie "egzotyczne" argumenty Prezydent jeszcze wymyśli dla uzasadnienia tej "nienormalności" - to i tak wywoła złe skutki komunikacyjne. Szkoda, że irracjonalność wzięła górę w tym projekcie. Dla pieszych idących do targowiska w poprzek trasy można zbudować szerokie przejście podziemne lub kładkę nad trasą zapewniając bezkolizyjne dojście na targowisko. KTOŚ TAM W URZĘDZIE W OGÓLE POMYŚLAŁ ???
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Nie dziwne miasto tylko ignoranci rządzący tym miastem. W głowie się nie mieści żeby kilkunastu sprzedających na bazarze zmieniało plany miasta na rozwój.Metropolii się zachciewa a najważniejszy jest bazar w centrum i pod niego się zmienia koncepcje rozwoju miasta...To samo jest w planach odnośnie 3 mostu koło Plazy.Jak już ewentualnie powstanie to ma być tylko jeden pas w jedną i jeden w drugą stronę - jak to skomentować? Brak słów...Niby są dofinansowania ale miasto idzie po najmniejszej linii oporu,byle dziś,byle jak najtaniej...
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Do Zbig. Dopóki jest tam tylko upadający bazar z chińskimi śmieciami i warzywami z hurtowni, to sobie może być jedna jezdnia. Ale wystarczy że właściciele po terenów po i koło Uniwersamu zrealizują swoją inwestycję i wszystko tam stanie. A pewnie w końcu zrealizują, chyba że władze wiochopolii zablokują im zmianę planu miejscowego, bo najwazniejsze są bazary i sralnie dla psów i meneli. Ta "inwestycja" to dramat i symbol upadku tej wiochy pod rządami sołtysa pańszczyźnianego uwiązanego na politycznej smyczy różnych szkodników.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Pytasz się po co 2 jezdnie? A chociażby po to że to jest główna arteria Miasta wjeżdżając od Wrzosów i prowadzi na stary most i dalej na lewobrzeże.Idąc Twoim tokiem myslenia po co przy przebudowie Szosy Chełmińskiej od Wrzosów budowano 2 pasy w każdą stronę - wystarczyłby 1,co nie? Skoro przed samym mostem,który i tak jest wąski są 2 pasy i są korki w szczycie, zwężanie ulicy kawałek dalej do 1 pasa to totalna głupota.No ale PO u władzy to i żadnego rozwoju miasta się nie spodziewajmy.Guru naszego sołtysa w Warszawie,niejaki Trzaskowski też tam zwęża ulice,więc dlaczego tu miałoby być inaczej?
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Konkrety są takie że projekt 2x2 powstał jak była planowana galeria po Uniwersamie, bo wiadomo było że wąskie ulice nie dadzą rady. Projekt galerii upadł, ale teraz wraca jeszcze większy. Tylko że zamiast zbudować trasę staromostową + serwisówkę jakiś ćwierćinteligent wpadł na pomysł zastąpienia tego osiedlową uliczką. Wbrew również regułom odseparowania ruchu na drogach L, Z i G, ruchu lokalnego i tranzytowego itp. Tu nie potrzeba nawet żadnych wielkich analiz, tu wystarczy dodatni iloraz inteligencji. Problem w tym że polscy tzw politycy są w tej dziedzinie na dramatycznym minusie i zabierają się za rzeczy, do których nawet nie powinni się zbliżać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Do Zbig. Nie ma korków "na tamtym terenie" bo są na równoległych i prostopadłych ulicach, zwłaszcza Bema i Legionów. A są bo brak normalnego dowiązania do ściślego centrum uniemożliwia właściwe wykorzystanie głównych arterii w postaci staromostowej i średnicowej. Sołtys być może wie że robi debilizm ale naobiecywał bzdur w kampanii i w to brnie.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
W Toruniu jest coraz mniej ludzi było 200 tysięcy jest poniżej 180 i spada a ci oczekują, że nasze pieniądze będą wydawane na 2 pasmowe dwujezdniowe arterie bo taki mają kaprys. Będą korki? To będą jak poistoisz godzinę to może dpe ruszysz i tramwajem albo rowerem podjedziesz. Toruń to taka wiocha a ci myślą że w Poznaniu mieszkają...
Do Zbig. Ale przecież tam będzie wybetonowane tylko że zamiast ulicą to parkingiem! Tak w ogóle to powinna być normalna 2x2 z dobrym w miarę reprezentacyjnym wykończeniem na potrzeby reprezentacyjnych projektów architektonicznych obok. Tam w ogóle nie powinno być parkingu przy ulicy tylko wielopoziomowy w ramach inwestycji "nowego centrum". Ale to Toruń więc będzie obskurny parking obok obskurnego bazaru i korki jak coś tam wybudują. Właśnie to jest wiocha. Po drugie nigdzie w żadnym mieście w żadnym kraju nie widziałem żeby w ciągu drogi G2x2 jakiś półgłowek wpychał osiedlową ulicę. To jest wbrew jakiemukolwiek rozsądkowi i regułom budowania dróg, to jest debilizm.
Do Fred. Nie, w Toruniu nadal jest ok. 200 tys. ludzi, bo dane o zameldowaniu nie są rzeczywistą liczną ludności. A razem z powiatem liczba mieszkańców nawet rośnie. Toruń przyciąga codziennie ludzi i auta z obszaru na którym mieszka ok. 1 mln ludzi i zapomnij, że długoterminowo samochodów będzie mniej nawet jakby poprawić transport zbiorowy. Wystarczy popatrzeć jakie rejestracje jeżdżą po mieście, ludzie z np. Brodnicy nie przyjadą tramwajem. W tym konkretnym wypadku to właśnie sposób rozwiązania tej ulicy i parkowania przy niej jest wiochą. Kiedyś ten debilizm ujawni się w całej okazałości i mieszkańcy z Torunia zapłacą za konieczność jego naprawienia.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.