
Temat budowy brakującego odcinka Trasy Średnicowej w Toruniu jest ostatnio w centrum zainteresowania. Do podnoszonych obaw o przyszłość Targowiska Miejskiego przy ul. Szosa Chełmińska związanych z realizacją planowanej inwestycji odnieśli się przedstawiciele miejskich spółek: Urbitor i MZD.
Czy budowa nowej drogi na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta, czyli brakującego fragmentu Trasy Staromostowej w prawobrzeżnej części miasta może spowodować, że w przyszłości mieszkańcy przestaną korzystać z Targowiska Miejskiego przy Szosie Chełmińskiej?
W ostatnich tygodniach to pytanie pojawia się regularnie, gdyż Miejski Zarząd Dróg poszukuje wykonawcy dla wspomnianej wyżej inwestycji. W lutym na alarmi bili sami kupców. Wśród obaw, zgłaszanych między innymi w rozmowie z naszą redakcją, podkreślali, że boją się o stratę swoich klientów. Po pierwsze z uwagi na przeniesienie swoich stoisk w efekcie zabrania części terenów handlowych pod budowę drogi. Po drugie - to chyba najważniejsze - ze względu na prowadzoną inwestycji i brak wejść na rynek od strony ul. Sportowej, co mogłoby doprowadzić do powolnego upadku Targowiska, które miałoby stać się znacznie mniej dostępne dla klientów. W tym kontekście handlujący przypominali spadki swoich obrotów z czasów, kiedy trwała budowa linii tramwajowej i przebudowa Szosy Chełmińskiej.
Ten temat stał się też jednym z najbardziej nośnych w trakcie trwającej kampanii wyborczej - wątek jest poruszany na większości konferencji prasowych z kandydatami do Rady Miasta lub funkcji prezydenta.
W ostatnich dniach do całej sprawy odniosły się bezpośrednio zaangażowane w temat spółki: Miejski Zarząd Dróg oraz Urbitor, który zarządza targowiskami w Toruniu. Komunikat podpisany przez dyrektorów obu instytucji został przygotowany w związku z nieprawdziwymi stwierdzeniami o rzekomym zagrożeniu budowy Trasy Staromostowej dla funkcjonowania targowiska miejskiego.
- Trasa Staromostowa”, na odcinku od placu Niepodległości do ul. Czerwona Droga, jest kontynuacją budowy szkieletowego układu drogowego Torunia, w relacji północ-południe i planowana była od wielu lat. Inwestycja w znaczący sposób odciąży Szosę Chełmińską, na odcinku od Czerwonej Drogi do ul. Dekerta i poprawi komfort przejazdu - czytamy w oświadczeniu.
Dziki parking, który funkcjonuje pomiędzy ogrodzeniami rynku i cmentarza zniknie, ale w planach jest wybudowanie 100 miejsc postojowych, a kolejne 70 będzie odzyskanych od dzierżawcy pobliskiego terenu, czyli Cinema City. Zniknie też 688 mkw. powierzchni użytkowej targowiska co stanowi 4,14 proc. całej powierzchni rynku. To wiąże się z przeniesieniem w inne miejsce 49 stanowisk handlowych obecnie użytkowanych przez 33 osoby/podmioty. To niewiele ponad 5 proc. ze wszystkich 938 stoisk, które w sumie mieszczą się na targowisku.
W komunikacie jest też informacja o dwóch przejściach dla pieszych, które mają skomunikować ruch pieszy z targowiskiem od strony zachodniej (Osiedla Młodych), które zostaną przygotowane przy skrzyżowaniu z ul. Gałczyńskiego oraz przy ul. Sportowej. Jedno z nich będzie posiadało sygnalizację zbudzaną, drugie - pełną sygnalizację i wyniesione przejściem przez drogę serwisową.
W dokumencie nie ma natomiast żadnej informacji, o tym gdzie i czy w ogóle przewidywane są wejścia na targowisko od strony cmentarza św. Jerzego. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest pod koniec kwietnia 2024, a ich zakończenie do listopada 2025. Nadal nie jest znany wykonawca inwestycji.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Super. Infrastruktura w centrum ważniejsza niż tanie produkty z Chin od Paździochów. Jak się nie podoba to na etat do roboty. Tej jest mnóstwo
I bardzo dobrze. Zlikwidować te stragany, jak to w ogóle wyglada. Wstyd dla miasta.
Po co nam komunikacja miejska, jak robi się wszystko, żeby ułatwić życie kierowcom samochodów osobowych ? Cywilizowane kraje utrudniają ruch samochodów osobowych w miastach, żeby mieszkańcy przesiedli się na komunikację zbiorową.
Targowisko w centrum miasta z jajami i rajtuzami. Wjedźcie sobie do Gdańska, Poznania, Rzeszowa, Lublina..... gdziekolwiek. Czemu Toruń musi być wsią zarządzaną przez ludzi bez ambicji i bez wizji dla miasta wojewódzkiego. Pod rządami obecnego lub kandydujących prezydentów za chwilę będzie nas tylko 150 tyś. bo każdy się wyprowadzi. Miasto, gdzie w centrum miasta buduje się byle jaki biurowiec 3 piętrowy - wstyd i żal.
doprawdy???? a kto przez 20 lat lat tych idiotow wybieral? BANDA IDIOTOW!!!
Tu Cię zmartwię.Do 2050 roku wg. prognoz Toruń będzie liczył 157 tys. ludzi. I nic się raczej nie zanosi że miałoby być inaczej.Ludzie się wyprowadzają z miast bo płacą tam niższe podatki i bardziej opłaca im się nawet dojeżdżać do pracy, z dziećmi do szkoły.Do 2050 roku tylko Warszawa i Rzeszów będą miały wzrost moeszkańców.Wszystkie inne miasta wojewódzkie będą się kurczyć kosztem przedmieść.
Gdyby byli lepsi włodarze to i ludzi by nie ubywało.
Myślałem że o dokończeniu "Trasy Średnicowej" to mówimy o odcinku od Chełmińskiej w k-ku Okrężnej i dalej,tu jednak autor w dalszym tekście pisze o przedłużeniu drogi "staromostowej". Może by się w końcu zdecydował?
Bo ten artykuł to jedna wielka clickbajtowa kakafonia... Nie trasa średnicowa a staromostowa... Nie zlikwidowane 49 stanowisk a przeniesione... Tylko po co zadbać o należytą staranność dziennikarską?
Śmieszy mnie to gadanie (zapewne tej samej osoby), że na targowisku jest chińszczyzna, bo w galerii jest ta sama chińszczyzna, z tą różnicą, że jest drożej. Lepiej żeby zarobili Polacy niż Izraelczycy (Plaza) czy inni Francuzi (Copernicus, Bielawy).
Problem polega na tym, że ceny na rynku wcale nie są niższe niż w sklepach w galeriach. Często nawet zdecydowanie przebijają ceny, npm odzieży
Skoro Rzeszów może się rozwijać to Warszawa też, a prognozy tworzy lewactwo i nieudolni włodarze, przez których ludzie uciekają. Wystarczy pomyśleć o zrównoważonym rozwoju i w nowoczesne budynki i w zieleń, a nie przechodzić ze skrajności w skrajność, albo las albo beton... .bez sensu
Toruń czeka kl ska i tyle. Miasto emerytów począwszy od rynku w centrum po 2 piętrowe biurowce, kończąc na imprezach dla 50+. W sumie prezydent jest grubo po 70 więc nic dziwnego. Trzeba się obudzić
Stragany przesunąć Znaleźć inne miejsce Każdy potrzebuje miejsca do pracy Droga potrzebna też w końcu!
Lać BETON i na nic nie patrzeć - M.Z.