
15 kwietnia w toruńskim CSW odbędzie się otwarcie wystawy ART next to FASHION , prezentującą prace polskich artystów i projektantów, którzy działają na pograniczu sztuki i mody. Zaproszeni do CSW artyści zyskują uznanie nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Prezentowana w CSW biżuteria, kostiumy, ilustracje, filmy, fotografie ich autorstwa udowadniają, że ART (is) next to FASHION! Wystawie towarzyszy pierwsza tego typu konferencja naukowa, organizowana w dniach 10-11 maja 2016:
Wystawa jest swoistym eksperymentem i powstała w odpowiedzi na brak podobnych inicjatyw wystawienniczych w Polsce. Nieliczne wyjątki, prezentujące modę współczesną właśnie w kontekście artystycznym, a nie tylko historyczno-społecznym, to na przykład zrealizowane w 2013 r. z rozmachem właśnie w toruńskim CSW „Cuda Niewidy”.
„ ART next to FASHION” to próba naszkicowania relacji mody ze sztuką na przykładzie wybranych projektów współczesnych polskich twórców, którzy często sami unikają etykietki artysty. Ich interdyscyplinarne działania, wymykające się wyraźnym definicjom, tworzą jednak z perspektywy artystycznej bardzo ciekawy obszar badawczy.
Najliczniej reprezentowane na wystawie będą prace graficzne. Ilustracje z bardzo wyraźnie widocznymi inspiracjami modowymi zestawione zostaną ze szkicami serbskiego projektanta Zvonko Markovica, którego projekty zdobyły spore uznanie w czasie tegorocznego Fashion Week w Nowym Jorku. Prezentowani ilustratorzy – Anna Halarewicz, Hubert Kołodziejski, Elżbieta Gądek, Katarzyna Smoczyńska i Paweł Zawiślak – należą do absolutnej czołówki polskich twórców, rozpoznawalnych także za granicą. Część ilustracyjną dopełniają dwie prace Łukasza Bilińskiego z pogranicza rysunku i malarstwa.
Obok ilustracji prezentowane są także fotografie, w tym dwa dzieła duetu FROL – ZALESKY, uznane za najlepszy projekt w 2011 roku przez VOGUE Italy. Autorką kostiumów prezentowanych na zdjęciach jest Varvara Frol. W ramach wystawy zaprezentowane zostaną również trzy filmy autorów.
Cykl sześciu fotografii autorstwa Pawła Żukowskiego, zatytułowany „Tribute to Moda Polska”, jest swoistym kompendium dzieł polskich projektantów wybranych przez artystę.
Osobną grupą są fotografie Katarzyny Widmańskiej oraz Macieja Boryny, powstałe podczas sesji zdjęciowych z udziałem modelek w kostiumach Katarzyny Konieczki. Fotografie zestawione zostaną z dziełami Konieczki – jednej z najważniejszych polskich kostiumografów, której projekty cenione są na całym świecie. Artysta tworzyła kreacje sceniczne m.in. dla tak kontrowersyjnych postaci jak Lady Gaga.
Kostiumy Konieczki zestawione zostaną także z projektami młodego toruńskiego artysty Karola Miętkiewicza, dla którego artystka stanowi źródło inspiracji. Kostiumy Miętkiewicza są także tematem sesji fotograficznej Dawida Pawła Lewandowskiego, wykonanej w przestrzeni toruńskiego CSW specjalnie na potrzeby wystawy.
Wśród prezentowanych kreacji nie mogło zabraknąć pracy Magdaleny Moskwy, która tworzy obiekty o nieużytkowym charakterze na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Przypominające kombinezony kostiumy służą do zbierania odcisków ciała.
Cyfrowe kolaże Szymona Kurpiewskiego, czerpiące w ogromnym stopniu z dokonań historii sztuki oraz popkultury, zestawione będą z marynarką autorstwa Anny Marii Adamczuk, która przeniosła owe dzieła na materiał tworzonych ubrań.
Oddzielną część wystawy stanowić będą prace, które poprzez swoja formę lub przeznaczenie dotykają takich wątków, jak ekologia, feminizm, cierpienie. Dyskurs feministyczny widoczny jest szczególnie w pracach Iwony Demko – jej biżuteria, tworzona z form stylizowanych na waginy jest, jak wskazuje sama artystka, przeznaczona dla kobiet odważnych. Zainteresowanie nauką, a w szczególności zoologią, widoczne jest w niezwykle oryginalnej biżuterii autorstwa Bartosza Marii Chmielewskiego, powstałej przy wykorzystaniu elementów naturalnych owadów. Przeciwległy kontekst ochrony środowiska występuje w materiałach, z jakich wykonane są ubrania marki UEG Michała Łojewskiego, wykonane bowiem zostały z papieru – materiału całkowicie biodegradowalnego.
Całość ekspozycji dopełnia biżuteria honorowego patrona wystawy – firmy biżuteryjnej YES.
10-11 maja 2016, wtorek, środa
Jesteśmy świadkami kolejnego wielkiego przewrotu w świecie mody. Projektowanie odzieży, od zawsze traktowane jako forma rzemiosła artystycznego, teraz staje w pierwszym szeregu obok malarstwa, rzeźby, architektury, performance. Dopiero współcześnie zauważa się jej ścisły związek ze sztuką. Zjawisko to staje się przedmiotem badań naukowych, opracowań, wystaw i konferencji. Również w Polsce, w ostatnich latach, można zaobserwować wzrost zainteresowania tym obszarem. Współcześnie coraz szersze grono odbiorów postrzega licznych projektantów jako artystów, a ich twórczość jako dzieła sztuki. Przyczyną zmiany podejścia są – utożsamiane z Generacją Y – nowy styl życia, poznawana świata i komunikowania się. Paradoksalnie, przewrót ten (nacechowany dynamicznie już za sprawą specyfiki samego słowa) zdaje się być cichy, niemal nieobecny. W jaki sposób generacja Y jest związana z tym przewrotem? Co jest przyczyną zauważenia tych zmian i jednoczesnego ich niedostrzegania? Jakich projektantów zaliczamy do grona artystów? Pod jakimi względami moda i sztuka korelują ze sobą? Tematem konferencji jest chęć przeanalizowania współczesnej mody, projektowania odzieży i designu, prześledzenia aktualnych zmian z wykorzystaniem metod historii sztuki.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie