
Poznaliśmy dokładny przebieg nowej linii tramwajowej w Toruniu - łączącej pętlę Motoarena z nową zajezdnią tramwajową. Prace mają rozpocząć się już za dwa lata.
To już pewne. W Toruniu powstanie nowa linia tramwajowa. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi informacjami, będzie biegła od pętli Motoarena do nowej zajezdni tramwajowej, która powstanie pomiędzy sklepem budowlanym Castorama a lotniskiem. Nowa linia ma mieć długość ok. 3500 metrów toru pojedynczego. Wzdłuż trasy mają znaleźć się trzy przystanki.
Jak widać na poniższej mapce, linia najpierw przebiegać będzie w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonsonna i będzie biegła wzdłuż tej ulicy, w bezpośrednie otoczenie Motoareny. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ulicy Ignacego Łukasiewicza dotrze do nowej zajezdni.
Wspomniana już zajezdnia tramwajowa ma zająć ok. 11,5 ha. Tuż przy granicy miasta powstanie hala naprawczo-warsztatowa z myjnią i tokarką podtorową mogącą pomieścić ok. 12 pociągów ok. 30-metrowych. Projekt zakłada także budowę hali odstawczej na ok. 25 pociągów ok. 30-metrowych, budynku obsługi zajezdni, stacji zasilania dla potrzeb nowej linii i zajezdni oraz miejsc postojowych dla pojazdów technicznych i obsługi zajezdni.
Przypomnijmy, że nowa zajezdnia miała powstać przy ul. Legionów w Toruniu. Nowy prezydent Torunia miał jednak inne plany niż jego poprzednik. Paweł Gulewski zwraca uwagę, że umiejscowienie zajezdni przy ul. Legionów mogłoby negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie mieszkańców - między innymi poprzez hałas i natężony ruch pojazdów.
- Ponadto analiza istniejących korytarzy transportu tramwajowego zawarta w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Torunia wykazała, że w docelowym, optymalnym scenariuszu rozwoju miasta rekomenduje się budowę nowych linii tramwajowych na zachód Torunia - mówi prezydent Torunia.
Inwestycja warta 130 mln zł ma być realizowana w latach 2026-2029. W przyszłości obok nowej zajezdni tramwajowej ma zostać wybudowana także zajezdnia autobusowa.
Autor: Filip Sobczak
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Co komu po "nowej linii" skoro nie przybędzie motorniczych ani aż tylu pojazdów by zapewnić częstotliwość kursowania na jakimś przyzwoitym poziomie, przynajmniej Olsztyna albo Gorzowa, a nie na poziomie Elbląga, z odjazdami wieczorami co 45 minut a w ciągu dnia co 20/30 minut?
To zostań motorniczym.
Może zostanę
Na jakim poziomie Elbląga?... Toruń ma wybitnie słabą częstotliwość kursowania tramwajów. Zanim Pan/Pani skomentuje cokolwiek w jakimkolwiek temacie, warto choć trochę się dowiedzieć. W Elblągu tramwaje jednej linii odjeżdżają co 15-20 minut, więc gdyby dorzucić inne linie to odjeżdżają jednak częściej. W Toruniu w godzinach szczytu po odjeździe jednej linii NASTĘPNA przyjeżdża za około 30 minut, po czym odjeżdżają wszystkie tramwaje w ciągu dwóch minut i nie ma tramwaju przez następne 40 minut. Tak inteligentnie zaplanowano rozkład jazdy w komunikacji niespełniającej swojego podstawowego zadania. Ponadto należy spojrzeć na to, że lewobrzeże nie ma żadnego tramwaju, gdzie w każdym normalnym mieście dojeżdża na drugą stronę miasta. Nie wiem kto inteligentny wymyślił tramwaj w puste pole, jeśli prawie nikt nie dojeżdża do Motoareny, tylko wysiadają wszyscy przy Plazie, oprócz odbywającego się żużla. Warto spojrzeć na zapotrzebowanie mieszkańców nie tylko prawobrzeża. Autobusy są przepełnione i stoją w korkach, a miasto nie robi z tym nic aby jazda na lewobrzeże była szybsza i choć trochę wygodniejsza. Lepiej chyba puścić tramwaj w osiedla, w których mieszka tysiące ludzi a nie...w puste pole. Skoro miasto jest na tyle bogate aby wywalać pieniądze to niech w końcu zrobią porządek z komunikacją i by nikt nie protestował.
W Elblągu częściej jeżdżą? Linia nr 1: co 23/30 minut w "szczycie", co około 40 minut poza szczytem, linia nr 2 co 30-50 minut, zależy jak komuś od układania rozkładu czapka stała tak wpisał, linia nr 3 co 25-30 minut ale też i rzadziej, linia nr 4 jest tą kursująca najczęściej, średnio co 15 minut w "szczycie", poza tym co około 20-30 minut poza, linia nr 5 to taka toruńska "siódemka". Naprawdę zestawienie przeze mnie tramwajowej komunikacja w Toruniu z tą elbląską absolutnie nie przynosi chluby ani jednej ani drugiej. To jak wygląda komunikacja wynika z tego, że już wiele lat temu postanowiono liczyć częstotliwość na wspólnych odcinkach dla np. trzech linii (np. 26, 34 i 40 albo 30, 111 i 115). Potem wnikają dziury w rozkładach i ogromne odstępy.
Po płyty chodnikowe i cement se pojadę do Castoramy. Mam już darmowe przejazdy tramwajem.
A do Elany po co jeździć tramwajem?
Ile płacą motorniczemu to chętnie zrobię kurs i będę rozbijać tranemwaje na skrzyzwowaniach z innymi samochodami ....
Toruńskie tramwaje 50% , to pamiętają komunę ????????????.A nowe ,rzadko kiedy mają włączona klimatyzację w upaly , to po jakiego ona jest?!?! Oszczędności ????????,chciałem zaznaczyć ,że nikt za darmo nie jeździ,płacimy za przejazdy!!!Jak nowe były sprowadzone, to krzyczeli wszędzie,że wszystkie wymienią na nowe????????Tak samo jest z autobusami, starocia niesprawne są puszczane, zimą często nieogrzewane???????????? A już nie mówiąc,o punktualności przejazdów,????????????Tu sa dopiero cyrki , w aplikacji inna godzina , na rozkładzie inna i na wyświetlaczu inna ????????SZOK ... ciężko synchronizowac informatycy MZK ?!?!???????????? Porażka wielka MZK Toruń ????????
czy aby na pewno bociany maja tam petle???
Kiedy zdecydujesz się co do płci?
Zerro nie pien sie tak ;]
A kiedy powstanie więcej połączeń na Stawkach? Może pan prezydent zainteresuje się tą częścią miasta? Mieszkańców przybywa, a kursowanie autobusów woła o pomstę do nieba... Częstotliwość 131, 11, 29 powinna być zwiększona... Autobusy są zapchane. Czekanie na nie nieraz 40 min to przesada. Jak chcecie namawiać na komunikację miejska? Pomijam fakt, że dzieci dojeżdżają do szkół? Jak ich nie wozić samochodami??? Zróbcie coś z tym
A cyrkiem na kółkach nie da się jeżdzić?
Nie będzie więcej połączeń bo tam tarcia się na takich koszmarach komunikacyjnych jak linia 131, z Rozgart na Szubińską
Zawsze można wysłać uwagę do wydziału gospodarki komunalnej,oni powinni je uwagledniac
Ni ma pieniędzy trzeba oszczędzać, bida , a budowa gmachu Camerimage kosztuje.
Do Rydzyka na tężnie trzeba czymś dojeżdża .
A Stefan to teraz podrzuca Cię na tężnie? Szczęśliwiec z Ciebie.
Słuszna uwaga dziś to dojazd do świątyń Rydzyka. Ale może tramwaj przyciągnie tam innych inwestorów
Najwidoczniej szykuje się sprzedaż nieruchomości po Torchemie.
To był Polchem...Ale w Radżastanie nie muszą tego znać.
Do Rydzyka jeździ się autobusem MZK lub jako turysta. Do Castoramy nie jeździ się MZK bo przeważnie potrzebny oakowny bagażnik. Wiele milionów na tramwaj z 3 przystankami o nazwie. Powietrze 1, wiatr 2, pusto 3. Na mapie aż się prosi żeby spiąć ze sobą linie tam gdzie mieszkają ludzie.
Przede wszystkim przez Rubinkowo
Budują zajezdnię na zadupiu, żeby tramwaje i autobusy tłukły martwe kilometry. Czy to dobrze? Ja się nie znam, ale jakoś nie jestem przekonany. W efekcie powstanie też linia tramwajowa, której pasażerami będą głównie motorniczowie i kierowcy. Czy to naprawdę taki super pomysł czy tylko udawanie, że coś się robi?
A Stary Rynek może być? Na Zajezdnię... A może Byś/Była grzeczniejszy/grzeczniejsza? Uff...
Totalna bzdura! Budowanie nowej lini tramwajowej prowadzącej do pustkowia, nikt tam nie mieszka i nikt nie pracuje. Przedłużenie starej pętli do nowej za miliony, a w dzielnicach gdzie żyją ludzie ich brak. Paradoks goni paradoks w tym mieście. W całej Polsce pętle budują topograficznie po środku miasta aby pełniła funkcję przesiadkowa. Na wschodzie parkingi P&R jeden na drugim a na zachodzie pętla jedna na drugiej. Biznesowe budynki mają 1 piętro a komunikacją miejska jeździ średnio co 20 minut. Normalnie Metropolia
Lepiej wybudować linie aż pod Rydzyka by mogły mucherowe berety tam chodzić i oddawać swoje renty i emerytury
Te stare q,,wy na kolanach pójdą jak guru będzie sobie tego zyczył.
To przedłużenie z pętli na Szosie Bydgoskiej do nowej zajezdni należy traktować jako zwykły dojazd techniczny a nie nową linię, bo dokąd tam niby mają jeździć pasażerowie? Pod Castoramę ona nie dojdzie, do Rydzyka tym bardziej. Jedynie pod samą Motoarenę, jak będzie impreza. Co do miejsca zajezdni - jest ok, bo teren jest tam akurat niewykorzystany, dziki i pusty, niezamieszkany, pasuje na zajezdnię. Lepsze to miejsce niż przy Legionów, gdzie mieszkają ludzie i byłby hałas od dużej liczby tramwajów. Ale ogólnie powinno się pomyśleć o rozwijaniu linii tramwajowych na nowe osiedla miasta a nie na wyludnione obszary. Pętla na Jarze też nie powinna tam być, tylko kilometr dalej na Wrzosach (Owsiana/cmentarz - jest miejsce).
A lewobrzeża nawet nie ma na mapie. Może trzeba wystapic o prawa miejskie Stawek i odciąć się od Torunia, który inwestycje widzi tylko po swojej stronie Wisły. Pomijam już fakt braku tramwaju do dworca PKP i częsty widok na moście ludzi wedrujacych z walizkami, bo nie ma czym podjechać :)
A b.Prezydent Zaleski to z jaką dzielnicą był/jest związany?
Od razu widać, że szykuje się wielkie osiedle na terenach po Polchemie. Nie ma przypadków. 1). Most Zachodni 2). Tramwaj. No i zapewne 3) średnicówka przedłużona do Motoareny. W międzyczasie wchodzi deweloper. To będą fajne tereny mieszkaniowe. Oczywiście pod warunkiem, że zlikwiduje się smród z oczyszczalni ścieków.
Ziemia po Polchemie skażona na kilkadziesiąt lat, do dziś leżą całe kawałki siarki i czuć specyficzny zapach. Ile tam chemii szło w ziemię to głowa mała. Za dzieciaka przeganiali nas stróże od strony torów kolejowych jak podchodziliśmy pod sam zakład :) To były lata 70-80 te XX w. Teren za Polchemem nazywaliśmy pustynią bo nic tam z racji wylewanej chemii nie rosło tylko piach był.
Te inwestycje są kompletnie nietrafione. Park and Ride jak ktoś był na zachodzie to widział że są budowane w zupełnie innych miejscach. Teraz znowu kompletnie niepotrzebna pętla. Zamiast tego trzeba przedłużyć linie tramwajowa z przystanku Elana do sklepu Agata co najmniej. Ludzie nie mają jak dojechać do pracy i idą z buta po 40 minut z rubinkowo. Toruń jest źle skomunikowany. Gulewski pojedź do Krakowa jako zwykły turysta to może zrozumiesz jak powinna działać komunikacja miejska.
A wszyscy tak marudzili i narzekali jak prezydentem był P. Zaleski. A tu proszę nowy prezydent na samym początku ogłasza wielką inwestycję, która nikomu do niczego się nie przyda tak naprawdę. Jak dla mnie robi ukłon w stronę pewnego redemptorysty, nazwiska nie pamiętam ????
Glupis chłopie i ograniczony
A wszyscy tak marudzili i narzekali jak prezydentem był P. Zaleski. A tu proszę nowy prezydent na samym początku ogłasza wielką inwestycję, która nikomu do niczego się nie przyda tak naprawdę. Jak dla mnie robi ukłon w stronę pewnego redemptorysty, nazwiska nie pamiętam ????