
PKP PLK planuje duże zmiany na przebiegającej przez Toruń linii 353. Jednym z elementów inwestycji ma być usunięcie tzw. wąskiego gardła, które wybudowano w 1987 roku.
Od końca 2022 roku remontowane są znajdujące się przy linii kolejowej 353 dworce Toruń Miasto i Toruń Wschodni. W obu przypadkach inwestorem jest PKP S.A.
Prace na wzniesionym w 1889 roku dworcu Toruń Miasto obejmują zmianę koloru budynku na historyczny biały kolor, powrót wielkoformatowego zegary nad wejście główne oraz wymianę niezbędnej dla pasażerów infrastruktury, a więc ławek i gablot. Pojawią się również elementy dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Na piętrze dworca znajdzie się hostel. Inwestycja na dworcu Toruń Miasto ma pochłonąć 19,52 mln zł. Obiekt powinien być gotowy jesienią tego roku.
Z kolei modernizacja dworca Toruń Wschodni zakłada odświeżenie elewacji, odnowienie witraży, remont hali dworcowej oraz postawienie nowych ławek, gablot i elektronicznych tablic. Inwestycja pochłonie 27 mln zł i ma zostać zakończona w drugiej połowie 2024 roku.
Odnowienie zabytkowych dworców to nie jedyne plany na inwestycje kolejowe w Toruniu. Spółka PKP PLK przymierza się do modernizacji 6 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni. Wyremontowane mają zostać także perony na stacjach Toruń Miasto i Toruń Wschodni.
W ramach inwestycji PKP PLK dokona również prac na moście kolejowym. Tam zostanie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Z kolei Gmina Miasta Toruń odpowiada za budowę kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym, gruntowny remont Garbatego Mostka, modernizację ulicy Sowińskiego oraz budowę węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni.
Spora rewolucja nastąpi tuż za dworcem Toruń Miasto i dotyczy usunięcia wąskiego gardła w tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego. Tunel stanowi pozostałość po fortyfikacji i obecnie jest jedyną czynną bramą kolejową w Polsce. Od momentu elektryfikacji linii w 1987 roku w tym miejscu znajduje się tylko jeden tor kolejowy. Ma to związek z wysokimi kosztami prac adaptacyjnych do umieszczenia tam dwóch torów.
Dlatego PKP PLK podczas remontu linii planuje przywrócić dwutorowość w tunelu. Ten ruch przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii, która jest bardzo istotna, bowiem łączy m.in. Olsztyn z Poznaniem.
PKP PLK ma już gotową dokumentację projektową na realizację zadania. - Posiadamy gotową dokumentację projektową dla zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” - mówi nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Na ten moment nie wiadomo kiedy rozpoczną się prace. Zależy to od tego czy PKP PLK będzie posiadała zapewnione środki finansowe oraz niezbędne zgody.
Autor: Bartosz Fryckowski
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
i znowu na jarze a lewobrzeze niedokonczone i na olsztynskiej nic
Toruń Miasto jest na JARze???
A niby gdzie? W Toruniu to tylko na jarze coś robią
Chodzi o przestrzeń dla mnie ?
Ale dworzec Toruń Miasto nie jest na jarze
Przydało by się zmodernizować też perony na stacji Toruń Czerniewice, szczególnie w kontekście przywrócenia połączenia kolejowego do Ciechocinka, gdzie wiele starszych osób z dzielnicy Czerniewice chcących skorzystać z tego połączenia nie będzie miało możliwości przez niskie perony wskazanej stacji.
To już prędzej takie coś przydałoby się w Aleksandrowie kujawskim
Odgrzewany kotlet. I to taki już w dość dalokoposuniętym stanie rozkładu, więc bardzo nieapetyczny "artykuł". Nie ma kasy, nie ma inwestycji. Napiszcie jak będzie faktycznie coś nowego wiadomo (czyli nieprędko).
Podpicują dworce a do Trójmiasta nadal 3,5 godziny niecałe 200km. Epoka kamienia łupanego PKP.
Bzdura. 2 h 15 minut
3,5 godziny? Do Gdańska głównego 2 godziny 20 minut
a stacja TORUŃ JAR /Katarzynka to kiedy będzie działać???? co to za władze co nie mogą zmusić jakiejś tam szwabskiej firemki żeby pociagi sie zatrzymywały na kluczowej stacji Torunia --elita chce jechać do Chełmzy nad jezioro a nie gnieść sie z patologią z rubinkowa w Kamionkach!
Do Chełmży to z Jaru lata się z kosmodromu
Mieszkasz na Jarze i nie widzisz że wylotówka z Torunia zmienia swój wygląd ? Pewnych rzeczy się nie przeskoczy i najpierw musi być droga z przejściem na drugą stronę , aby był sens ponownego uruchomienia przystanku kolejowego Katarzynka/Jar
Mamy swoje jarskie jezioro, można się na golasa kąpać, a nawet z pieskami.
Rozumiem, że tunel dla pieszych nie będzie przedłużony do ulicy Sowińskiego tak jak to było w planach. Wiadomo, remonciki po 20 milionów, gdy W Bydgoszczy sam dworzec główny kosztował 200 milionów (na dzisiejsze pewnie 300 milionow).
Oj przydałaby się ścieżka rowerowa przez most kolejowy.