W Toruniu zniknie wąskie gardło, które istnieje od prawie 40 lat

PKP PLK planuje duże zmiany na przebiegającej przez Toruń linii 353. Jednym z elementów inwestycji ma być usunięcie tzw. wąskiego gardła, które wybudowano w 1987 roku.

Zaniedbane dworce przechodzą rewolucję

Od końca 2022 roku remontowane są znajdujące się przy linii kolejowej 353 dworce Toruń Miasto i Toruń Wschodni. W obu przypadkach inwestorem jest PKP S.A.

Prace na wzniesionym w 1889 roku dworcu Toruń Miasto obejmują zmianę koloru budynku na historyczny biały kolor, powrót wielkoformatowego zegary nad wejście główne oraz wymianę niezbędnej dla pasażerów infrastruktury, a więc ławek i gablot. Pojawią się również elementy dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Na piętrze dworca znajdzie się hostel. Inwestycja na dworcu Toruń Miasto ma pochłonąć 19,52 mln zł. Obiekt powinien być gotowy jesienią tego roku.

Z kolei modernizacja dworca Toruń Wschodni zakłada odświeżenie elewacji, odnowienie witraży, remont hali dworcowej oraz postawienie nowych ławek, gablot i elektronicznych tablic. Inwestycja pochłonie 27 mln zł i ma zostać zakończona w drugiej połowie 2024 roku.

Remont linii i mostu

Odnowienie zabytkowych dworców to nie jedyne plany na inwestycje kolejowe w Toruniu. Spółka PKP PLK przymierza się do modernizacji 6 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni. Wyremontowane mają zostać także perony na stacjach Toruń Miasto i Toruń Wschodni.

W ramach inwestycji PKP PLK dokona również prac na moście kolejowym. Tam zostanie wykonane zabezpieczenie antykorozyjne, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Z kolei Gmina Miasta Toruń odpowiada za budowę kładki pieszo-rowerowej na moście kolejowym, gruntowny remont Garbatego Mostka, modernizację ulicy Sowińskiego oraz budowę węzła przesiadkowego przy dworcu Toruń Wschodni.

W Toruniu zniknie wąskie gardło

Spora rewolucja nastąpi tuż za dworcem Toruń Miasto i dotyczy usunięcia wąskiego gardła w tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego. Tunel stanowi pozostałość po fortyfikacji i obecnie jest jedyną czynną bramą kolejową w Polsce. Od momentu elektryfikacji linii w 1987 roku w tym miejscu znajduje się tylko jeden tor kolejowy. Ma to związek z wysokimi kosztami prac adaptacyjnych do umieszczenia tam dwóch torów.

Dlatego PKP PLK podczas remontu linii planuje przywrócić dwutorowość w tunelu. Ten ruch przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii, która jest bardzo istotna, bowiem łączy m.in. Olsztyn z Poznaniem.

PKP PLK ma już gotową dokumentację projektową na realizację zadania. - Posiadamy gotową dokumentację projektową dla zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” - mówi nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Na ten moment nie wiadomo kiedy rozpoczną się prace. Zależy to od tego czy PKP PLK będzie posiadała zapewnione środki finansowe oraz niezbędne zgody.

Autor: Bartosz Fryckowski 

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 09/12/2024 09:46

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    st - niezalogowany 2024-08-08 11:41:41

    i znowu na jarze a lewobrzeze niedokonczone i na olsztynskiej nic

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2024-08-08 19:23:23

    Toruń Miasto jest na JARze???

    • Zgłoś wpis
  • Kompan - niezalogowany 2024-08-08 19:48:32

    A niby gdzie? W Toruniu to tylko na jarze coś robią

    • Zgłoś wpis
  • Draq Queen - niezalogowany 2024-08-09 22:32:15

    Chodzi o przestrzeń dla mnie ?

    • Zgłoś wpis
  • Małgosia - niezalogowany 2024-08-12 20:19:48

    Ale dworzec Toruń Miasto nie jest na jarze

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Lewobrzeże - niezalogowany 2024-08-08 11:52:10

    Przydało by się zmodernizować też perony na stacji Toruń Czerniewice, szczególnie w kontekście przywrócenia połączenia kolejowego do Ciechocinka, gdzie wiele starszych osób z dzielnicy Czerniewice chcących skorzystać z tego połączenia nie będzie miało możliwości przez niskie perony wskazanej stacji.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kompan - niezalogowany 2024-08-08 12:38:55

    To już prędzej takie coś przydałoby się w Aleksandrowie kujawskim

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-08-08 15:03:24

    Odgrzewany kotlet. I to taki już w dość dalokoposuniętym stanie rozkładu, więc bardzo nieapetyczny "artykuł". Nie ma kasy, nie ma inwestycji. Napiszcie jak będzie faktycznie coś nowego wiadomo (czyli nieprędko).

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    alienacja - niezalogowany 2024-08-08 16:13:51

    Podpicują dworce a do Trójmiasta nadal 3,5 godziny niecałe 200km. Epoka kamienia łupanego PKP.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • ED160 - niezalogowany 2024-08-08 16:22:05

    Bzdura. 2 h 15 minut

    • Zgłoś wpis
  • Kompan - niezalogowany 2024-08-08 16:43:17

    3,5 godziny? Do Gdańska głównego 2 godziny 20 minut

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Leokadia z Jaru - niezalogowany 2024-08-08 20:23:43

    a stacja TORUŃ JAR /Katarzynka to kiedy będzie działać???? co to za władze co nie mogą zmusić jakiejś tam szwabskiej firemki żeby pociagi sie zatrzymywały na kluczowej stacji Torunia --elita chce jechać do Chełmzy nad jezioro a nie gnieść sie z patologią z rubinkowa w Kamionkach!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kompan - niezalogowany 2024-08-08 23:00:06

    Do Chełmży to z Jaru lata się z kosmodromu

    • Zgłoś wpis
  • Felek - niezalogowany 2024-08-09 20:29:40

    Mieszkasz na Jarze i nie widzisz że wylotówka z Torunia zmienia swój wygląd ? Pewnych rzeczy się nie przeskoczy i najpierw musi być droga z przejściem na drugą stronę , aby był sens ponownego uruchomienia przystanku kolejowego Katarzynka/Jar

    • Zgłoś wpis
  • Izydor z Hubego - niezalogowany 2024-08-09 22:34:29

    Mamy swoje jarskie jezioro, można się na golasa kąpać, a nawet z pieskami.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-08-09 18:39:15

    Rozumiem, że tunel dla pieszych nie będzie przedłużony do ulicy Sowińskiego tak jak to było w planach. Wiadomo, remonciki po 20 milionów, gdy W Bydgoszczy sam dworzec główny kosztował 200 milionów (na dzisiejsze pewnie 300 milionow).

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ania - niezalogowany 2024-08-11 07:41:41

    Oj przydałaby się ścieżka rowerowa przez most kolejowy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do