
To już ostatnie prace wykończeniowe i związane z nasadzeniami zieleni przy przebudowie układu drogowego Szosy Okrężnej w Toruniu. Inwestycja kosztowała niemal 18,5 miliona złotych.
Rozbudowa Szosy Okrężnej na 780-metrowym odcinku, od okolic wjazdu na parking przy Collegium Humanisticum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika do ulicy Łukasiewicza, rozpoczęła się w październiku 2023 roku.
Główne prace zostały zakończone, a cała inwestycja jest już na finiszu. W tej części Torunia powstał zupełnie nowy układ drogowy. Do dyspozycji kierowców będą dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda. Wzdłuż ulicy, po stronie wschodniej, wybudowano ścieżkę rowerową o szerokości 2,5 metra i chodnik o szerokości 2 metrów. Z kolei po stronie zachodniej powstał ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra.
Na skrzyżowaniu ulicy Gagarina z Szosą Okrężną powstało rondo turbinowe, co usprawnia ruch w tym miejscu. Pojawiło się nowe oświetlenie, usunięto kolizje elektroenergetyczne oraz przebudowano sieci teletechniczne i sanitarne. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i związane z nasadzeniami zieleni, ale wiadomo już, że inwestycja zakończy się nieco wcześniej, niż pierwotnie planowano.
Wykonawcą prac przy Szosie Okrężnej jest firma ONDE. Inwestycja pochłonie 18,5 mln zł, z czego ponad 2,1 mln zł przeznaczono na urządzenie zieleni. Na realizację zadania, miasto pozyskało 50 proc. dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Stworzenie nowego układu drogowego na Szosie Okrężnej to jeden z etapów przygotowań do budowy Mostu Zachodniego, który powstanie w rejonie Placu Skalskiego.
W październiku 2023 roku doszło do podpisania umowy pomiędzy toruńskim magistratem a firmą Sweco Polska na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz koncepcji mostu przez Wisłę wraz z układem drogowym, w ramach budowy Zachodniej Przeprawy Mostowej w Toruniu.
Koszt wykonania dokumentacji to blisko 3 miliony złotych. Na ostatniej sesji Rady Miasta prezydent Gulewski informował o aneksowaniu tej umowy, gdyż wykonawca potrzebuje więcej czasu na przedstawienie efektu swoich prac. Koncepcja nie zostanie zaprezentowana w lipcu. Prawdopodobnie poczekamy na nią do końcówki bieżącego lub początku przyszłego roku.
Kolejnym niezwykle istotnym elementem przebudowy układu drogowego w zachodniej części Torunia jest skrzyżowanie u zbiegu ulic Broniewskiego, Szosa Bydgoska i Szosa Okrężna. Przebiega tędy między innymi droga krajowa numer 80, łącząca Toruń z Bydgoszczą. Według badania natężenia ruchu przeprowadzonego 5 marca 2024 roku (wtorek, dzień roboczy) przez to skrzyżowanie przejechało ponad 30 tysięcy pojazdów w ciągu doby.
Ta analiza ma ścisły związek z planowanym Mostem Zachodnim, ale jednocześnie zostanie wykorzystana przy dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla przebudowy skrzyżowania przy Placu Skalskiego na rondo turbinowe. Na razie Miejski Zarząd Dróg ogłosił drugi przetarg na to zadanie, ale nie ma jeszcze umowy z wykonawcą.
Dodatkowo, przebudowana właśnie Szosa Okrężna będzie łącznikiem pomiędzy Mostem Zachodnim a Trasą Prezydenta Raczkiewicza. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie IV etapu Średnicówki. W poniedziałek (7 lipca) zostanie podpisany w Przysieku w gminie Zławieś Wielka zostanie podpisany list intencyjny pomiędzy prezydentem Gulewskim a wójtem Marcinem Swaczyną ws. współpracy w zakresie opracowania dokumentacji projektowej dla zadania "Budowa Trasy Średnicowej etap IV wraz z połączeniem drogowym do ul. Sosnowej na terenie Gminy Zławieś Wielka".
Natomiast temat III etapu na ten moment został odłożony na półkę.
Autor: Arkadiusz Kobyliński
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Imbecyle będą budować kolejny most gdy jeszcze nie jest skończona inwestycja z mostem gen. Zawackiej?