Reklama

Trasa Średnicowa – droga donikąd

21/02/2021 10:00

No właśnie, Trasa Średnicowa. Czy to nowoczesna arteria, taka na miarę XXI wieku? Czy w obecnym kształcie spełnia swoją funkcję? A może, droga ta, jest po prostu niepotrzebna? Trudno tak do końca ocenić jej przydatność, bo w obecnej postaci, chyba jednak nie spełnia swojej roli. Trasa Średnicowa to taka droga donikąd... Nie ma ani początku, ani końca, przez co jest w dużym stopniu niewykorzystana. Można powiedzieć, że Toruń, to miasto niedokończonych inwestycji drogowych. No i Trasa Średnicowa jakoś wpisuje się w ten klimat. W Toruniu nie ma ani jednej prostej drogi, którą można przejechać przez całe miasto. Czy to w osi Wschód - Zachód, czy też Północ - Południe, trasa taka nie istnieje. Wydawało się, iż taką drogą, może być Trasa Średnicowa. Ale prace utknęły, i pomimo "ekspresowego" zaprojektowania i wykonania dwóch pierwszych, niepełnych zresztą odcinków, dalsze działania w ramach tego projektu nie są kontynuowane.

Projektowanie i wykonanie istniejącego fragmentu Trasy Średnicowej odbywało się w dość szybkim tempie. Może trochę za szybkim. Pojawiły się środki unijne, no i prace trzeba było przyspieszyć, tak aby wykorzystać dofinansowanie z UE. To niestety w wielu miejscach widać. Wykonanie budzi pewne wątpliwości. Szczególnie rondo na wysokości ulicy Grudziądzkiej jest tego przykładem. Rondo, źle wyprofilowane, wąskie, ciasne, o zbyt małym promieniu skrętu. Kierowcy mają trudność z zachowaniem poprawnej, prostej jazdy w wyznaczonym pasie ruchu. Brakuje konsekwencji jeżeli chodzi o szerokość drogi. Częściowo jednojezdniowa, w innych miejscach dwujezdniowa, potem znowu jednojezdniowa. Wątpliwości budzą ekrany dźwiękochłonne, które psują architekturę miasta. Wątpliwości budzi przejście naziemne, kładka, chyba w najmniej uczęszczanym miejscu, na wysokości ulicy Świętopełka. Wydaje się, iż obiekt ten jest całkowicie niepotrzebny. Jest też sporo zastrzeżeń co do słabo działającej sygnalizacji świetlnej.

Koncepcja Trasy Średnicowej, kwestia jej zasadności i przydatności, dla mnie, nie ulega najmniejszej wątpliwości. Już w dwudziestoleciu międzywojennym, wątpliwości co do celowości takiej trasy nie miał Główny Architekt Miejski inż. Ignacy Tłoczek. I chwała mu za to. Za dalekowzroczne myślenie, za przyszłościowe plany, za wizję rozwoju Torunia. W latach 30 – tych XX wieku, kiedy ruch samochodowy był praktycznie zerowy, tak perspektywiczne myślenie zasługuje na wielki szacunek. Tym większy szacunek, kiedy spojrzymy na współczesne inwestycje drogowe i szeroko rozumiane planowanie przestrzenne. Może to kwestia tego, iż inż. Tłoczek był architektem i urbanistą, a co najważniejsze prawdziwym pasjonatem swojej profesji.

Trasa Średnicowa została zaplanowana, jako dwujezdniowa arteria, przecinająca ze wschodu na zachód nasze miasto, mniej więcej w osi ulicy Wybickiego. W przedwojennym Toruniu były to praktycznie obrzeża naszego miasta. Jednak, już wtedy został zarezerwowany szeroki korytarz pod budowę tej bardzo odległej w czasie arterii komunikacyjnej. Teren ten, w większości nie został, jak to się często dzieje zabudowany i wykorzystany na inne cele. Tak czy owak, dzięki temu, że tak się nie stało koncepcja Trasy Średnicowej mogła zostać zrealizowana. No, może nie do końca, ale jednak początek został zrobiony.

Zbudowane zostały dwa kluczowe, centralne odcinki tej arterii. Od ulicy Curie Skłodowskiej do ulicy Szosa Chełmińska. Jednak w takim kształcie Trasa Średnicowa nie spełnia swojej roli. Aby mogła ją spełniać i większa liczba mieszkańców mogła z niej korzystać, powinna zostać rozbudowana. Skomunikowana z zachodnią, jak i wschodnią częścią naszego miasta. Po zachodniej stronie, niezbędne jest przedłużenie do ulicy Św. Józefa i dalej do ulicy Szosa Okrężna. Oczywiście projekt przewiduje i dalszy przebieg, aż do ulicy Szosa Bydgoska, ale na tą chwilę, nie jest to chyba potrzebne.

Po wschodniej stronie miasta, trasa kończy się w dość gwałtowny sposób, w okolicach ulicy Curie-Skłodowskiej. I tutaj zdecydowanie brakuje dalszej części tej arterii. Tym bardziej, że będzie to odcinek, ułatwiający lepsze skomunikowanie trasy z największym osiedlem miasta, czyli Rubinkowem. Póki co takiego skomunikowania nie ma. Trasa Średnicowa nie ma bezpośredniego połączenia, ani z Rubinkowem I, ani z Rubinkowem II, ani z osiedlem Na Skarpie. Przez to nie spełnia po prostu swojej funkcji. Przedłużenie do ulicy Olsztyńskiej, to także lepsze skomunikowanie z węzłem autostradowym w Lubiczu i tym samym wyprowadzenie ruchu, aż do granic miasta.

Trasa Średnicowa to szansa na lepszą komunikację w Toruniu. Póki co, droga ta to kolejny niedokończony trakt komunikacyjny w naszym mieście.

(Piotr Bieńkowski)

fot. Mateuszgdynia, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2021-02-21 07:04:36

    Tradycyjne pozdrowienia:

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tom - niezalogowany 2021-02-21 09:09:38

    Najgorsze co nam się mogło przytrafić w ostatnich latach to ciągłe wybieranie na prezydenta rodowitego jabłonowianina..

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • efekt - niezalogowany 2021-02-21 09:13:44

    Juz byli inni a Torun wtedy wyglądał jak miasto powiatowe typu Wabrzezno

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    andres - niezalogowany 2021-02-21 09:19:01

    Polak ma zawsze dobrą i krotką pamięć i zapomina jak nie bylo srednicowki nawet w tej postaci to korki na Kosciuszki sięgały Grudziądzkiej to samo z powodu przejazdu kolejowego na Polnej i Rowninnej .A Srednicówka jest wąska bo byly cięcia kosztów wszak w tym czasie byl budowany drugi most drogowy .W tej postaci srednicówka nie jest wcale zatloczona takze cztery pasy niesą aż tak potrzebne.Jestem ciekawy ktory prezydent z taką determinacją rozbudowywal Toruń.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • John - niezalogowany 2021-02-28 09:55:28

    Trasa średnicowa nie jest zatłoczona bo mało kto nią jeździ. Ja osobiście unikam jej jak ognia ze względu na czerwoną falę i bardzo długi czas oczekiwania na zielone światło.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ujyhgt - niezalogowany 2021-02-21 10:09:49

    cóż kamera image ważniejsze - dzieciom jeść zabierem a damy na budowę kolejnego niepotrzebnego budynku za setki milionów. Za te pieniądze można było w końcu w tej trasie zbudować przejazdy nadziemne (by leciąc przez toruń wschód zachód i odwrotnie można było przelecieć ekspresowo bez świateł), dokończyć na całej linii od wjazdu do torunia do wyjazdu z torunia, i jeszcze wybudować porządna też takiej klasy średnicówkę północ południe i odwrotnie i na północy i na połódniu, zagospodarować sznat terenu poligonowego i udostępnić go dla drapaczy chmur. zamiast trzesienia ziemi i huków armat mielibyśmy prace biznes i mnówstwo kaszu a tak mamy kaszę nie kasę i miskę ryżu.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2021-02-21 23:49:33

    Jesteś z Bydgoszczy? Zajmij się mostem przez rzeczkę.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Toruniak - niezalogowany 2021-02-21 10:24:05

    A najgorsze w tym wszystkim jest stawianie w Toruniu gdzie popadnie słupków biało-czerwonych. Rosną one jak grzyby po deszczu. Ograniczają one miejsca na zaparkowanie samochodu. W tych miejscach wręcz powinno się stworzyć legalne stanowiska do parkowania. Często są to miejsca co psy s.... lub jest jakieś śmieciowisko. W końcu gdzie my biedni kierowcy mamy stawiać samochody, a może w łazience lub na balkonie. Jeżeli miasto rejestruje (za opłatą) samochody to niech pomyśli o ich parkowaniu!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • pole - niezalogowany 2021-02-22 13:28:03

    To składaj wnioski do miaszczaków by tworzyły miejsca postojowe - tam gdzie nie wolno ze względów na bezpieczeństwo - przepisy - tam się zabrania stawania - jak nie pomaga to sie stawia słupki - rosną jak grzyby po deszczu bo taki mamy poziom przestrzegania prawa przez użytkowników i ekipy strzegące (w nazwie) prewencyjnie porządku. Jak nie ma innego wyjścia to się stawia blokady słupkowe. Jak się nauczycie szanować prawo to słupki pewnie znów poznikają. To jednakże dłuuuga droga jeszcze edukacyjna.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mary - niezalogowany 2021-02-21 10:28:48

    Prezydent owszem zbudował kilka odcinków dróg, ale to wyłącznie zasługa środków unijnych, natomiast wizja budowy tych dróg, jest jednak z dupy trochę...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Gosc - niezalogowany 2021-02-21 12:03:19

    W punkt.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2021-02-21 13:34:51

    Prezydent niewątpliwie korzysta ze środków unijnych, a że jakość tych inwestycji jest taka sobie... To już odrębna kwestia, może po prostu za dużo kumoterstwa w polityce personalnej...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Monika - niezalogowany 2021-02-21 15:58:40

    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowanych panów zapraszam do kontaktu najlepiej na moim profilu gdzie zobaczysz moje gorące zdjęcia ;) http://panieonline.pl/monia89

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    matrx - niezalogowany 2021-02-21 16:22:30

    Zamiast tych ekranów, przejścia naziemnego i przeinwestowanej sygnalizacji, nożna było zbudować drugi pas drogi pomiędzy Grudziadzka a Dworcowa. Ciekawa koncepcja to wiadukt nad Curie Skłodowskiej . Tam są 3 pasy ruchu, po co 3, dlaczego nie można było od razu cztery, po 2 w obie strony...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    J&J - niezalogowany 2021-02-21 17:00:29

    autorze artykułu, panie Piotrze, słowo donikąd pisze się razem !!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2021-02-21 23:54:28

    MZD powinien pojechać do Grudziądza i zobaczyć jak powinna wyglądać porzadna trasa średnicowa. Cztery pasy, ronda a nie światła i co najważniejsze rozwiązania bezkolizyjne w kluczowych węzłach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • yhtgfr - niezalogowany 2021-02-22 13:32:01

    ronda to też nie jes trozwiązanie - raczej marnie jest lecieć obwodnicą z rondami - warszawa ma prawdziwą średnicówkę jak lecisz to pół miasta przelecisz nad skrzyżowaniami bez zatrzymania niemal cały czas 80 tką ;) to miało powstać w zamyśle gierkowskim w toruniu a powstało kolejne nic. Przypomnijmy, rondo kraszewskieg czerwona droga i aleje jana pawła II - aby pieszy przeszedł z kraszewskiego na czerwoną drogę przez rondo i światła musi trzy razy długo czekać - jakieś łącznie kilkanaście minut stania :/

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ? - niezalogowany 2021-02-22 21:23:14

    Czasem się zastanawiam dlaczego ciągle piszą Curie - Skłodowskiej? Chyba była najpierw Maria Skłodowska, potem Curie, czyli powinno być Skłodowskiej - Curie!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2021-02-25 10:21:55

    Jasne ze tak 10/10

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Voldemort - niezalogowany 2021-03-14 12:28:43

    Na średnicówce ronda na których porobili światła. Dla przykłady chcę zawrócić na rondzie jadąc ul chrobrego muszę stać 3 razy na czerwonym świetle na jednym rondzie !! PO CO NA RONDZIE ŚWIATŁA !! ? O remoncie Chrobrego nie wspomnę. Ulica nie przejezdna od ponad roku...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo otoTorun.pl




Reklama
Wróć do