W Toruniu odbędzie się Światowy Dzień Prosecco. Zaplanowano wielką celebrację

Materiał partnera
12/08/2025 12:00

Toruńska firma Henkell Freixenet Polska (dawny VINPOL) to dystrybutor najpopularniejszego prosecco w Polsce i gospodarz obchodów Światowego Dnia Prosecco, który przypada 13 sierpnia. Dedykowane eventy odbędą się w ten weekend w całej Polsce, także w Toruniu. O Pomarańczową Strefę, w której króluje włoskie dolce vita, wzbogacił się Projekt Bulvar.

Kierunek: Bulwar w Toruniu

Od 13 do 17 sierpnia na plaży przy Bulwarze Filadelfijskim odbędzie się wielka celebracja Światowego Dnia Prosecco. W programie mnóstwo atrakcji - m.in. taneczne party, animacje i konkursy. W piątek (15 sierpnia) o godz. 18.00 w tym miejscu rozpocznie się "Pomarańczowe Beach Party z DJ Zinedine Zyman".  

– Nasz cel to przeniesienie kawałka Italii do Polski i „zarażenie” włoskim stylem życia - tłumaczy Anna Pawłowska-Kruzińska, Szef Działu Rozwoju Biznesu i Komunikacji w firmie Henkell Freixenet Polska.

Bycie liderem rynku zobowiązuje, dlatego to firma Henkell Freixenet Polska ze swoją marką Mionetto Prosecco w portfolio, od kilku już lat jest gospodarzem obchodów Światowego Dnia Prosecco.

Dedykowane eventy zaplanowano m.in. w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Juracie, Chałupach, Poznaniu oraz Dźwirzynie. Wszędzie tam staną Pomarańczowe Strefy Mionetto, w których będą rządzić włoskie bąbelki. W swoją pierwszą podróż po kraju wyruszył także mobilny bar premium sygnowany „Mionetto” – na trasie m.in. Toruń, Warszawa, Szczecin i Poznań.

Tak wyglądały początki

Dziś to „must have” każdej sklepowej półki i „lokomotywa” całej kategorii win musujących. Ale droga, którą przebyło to najpopularniejsze włoskie wino musujące, wcale nie była prosta.

Joanna Dolęga-Semczuk, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki oraz Członek Zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska, doskonale pamięta rok 2011 i początki dystrybucji marki Mionetto Prosecco, dziś lidera całej kategorii1. Konsumpcja win musujących odbywała się u nas wówczas tylko raz w roku, w sezonie świąteczno-noworocznym. Latem, nawet największe sklepy, sprzedawały około pół butelki w… miesiącu.

- Najważniejsze było wyjście poza schemat – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki, Członek Zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska. – Zdecydowaliśmy się na nietypowe akcje promocyjne, pokazaliśmy, że prosecco to nie tylko sylwester i wystrzał z korka. To styl życia, włoski klimat, który można mieć tu, w Polsce. To my jako pierwsi mówiliśmy głośno o dolce vita, o włoskiej lekkości bycia. Finalnie udało nam się przedefiniować sposób picia win musujących. Wcześniej to była celebracja zarezerwowana wyłącznie na wielkie okazje. My udowodniliśmy, że bąbelki są na co dzień – do spa, do sprzątania, do wieczoru z książką. Nie potrzeba wielkiej uroczystości, by cieszyć się chwilą.

Jak dodaje, nie bez znaczenia był także autentyczny przekaz. - Mionetto to marka z historią, opowiadająca losy wielu pokoleń, co bardzo doceniają konsumenci. Francesco Mionetto, potomek założycieli, do dziś pracuje w firmie, którą w roku 1887  zbudowali jego pradziadkowie – tłumaczy Joanna Dolęga-Semczuk.

Dziś Mionetto jest najpopularniejszym prosecco w Polsce, a Mionetto 0.0% -  liderem w kategorii bezalkoholowych produktów musujących2. Zdaniem Tomasza Potrzebowskiego, winiarskiego eksperta, który od lat przygląda się niesamowitej karierze prosecco w naszym kraju, to najpopularniejsze wino musujące na świecie jest zazwyczaj wstępem do przebogatego świata win musujących.

- Kto polubi prosecco, ten chce odkrywać więcej. Kolejnym etapem jest chociażby hiszpańska cava, dalej francuski crémnat i szampan, niemiecki sekt czy włoska franciacorta – uważa Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Z ziemi włoskiej

Winogrona, z których wytwarza się prosecco, uprawia się wyłącznie w północno-wschodnich Włoszech, w zaledwie dwóch regionach – Wenecji Euganejskiej oraz Friuli-Wenecji Julijskiej. Nazwę zawdzięcza niewielkiej miejscowości Prosecco, położonej obok Triestu.

Odmiana winogron wykorzystywana do produkcji tego wina to przede wszystkim glera, szczep znany już od czasów rzymskich. Glera może być łączona z innymi rodzajami winogron, z których obecnie najważniejsze jest pinot nero. Połączenie tych dwóch odmian daje niezwykle modne różowe prosecco.

Najpopularniejsze stopnie wytrawności to te oznaczone na etykiecie zwrotem „brut” i „extra dry”. Opcja „brut” skierowana jest do fanów wytrawności. „Extra dry” to wino półwytrawne – ma bardzo owocowy charakter z wyraźną, ale niedominującą nutą słodyczy.

Bąbelki w prosecco, podobnie jak we francuskim szampanie czy hiszpańskiej cavie, są produktem naturalnym, wytworzonym w trakcie procesu fermentacji. Różnica polega jednak na tym, że w przypadku włoskiego wina proces zachodzi w stalowej kadzi, a nie w butelce. Ten sposób produkcji wina musującego nazywany jest metodą Charmata.

- Niezwykle świeże, owocowo-kwiatowe prosecco najlepiej smakuje schłodzone. Jest doskonałe zarówno solo, jak i z akompaniamentem jedzenia, dlatego tak często podkreśla się jego wszechstronność. Warto też pamiętać, że jest to wino przeznaczone do szybkiego spożycia, a nie  leżakowania latami w piwnicy – mówi Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.

Henkell Freixenet Polska to jeden  liderów rynku winiarskiego w kraju.  Gin Lubuski, Likier Dalkowski, Nalewka Babuni – to tylko niektóre etykiety toruńskiej firmy, która w tym roku świętuje  35. urodziny. I chociaż dawny VINPOL jest obecnie częścią wielkiej, międzynarodowej Grupy Henkell Freixenet, obecnej w blisko 150 krajach,  jego serce bije w Polsce, w Toruniu. 

*****

[1] Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w litrach) w okresie skumulowanym Tydzień 2 2024 – Tydzień 1 2025, w kategorii: Wina musujące, segment win Prosecco

[2] Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w litrach) Tydzień 2 2024 – Tydzień 1 2025, w kategorii: Wina musujące, segment win bezalkoholowych (Non alcoholic – with alcohol content below 0,49%) .

Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie

Aplikacja ototorun.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Henkell Freixnet Aktualizacja: 12/08/2025 13:02

Wróć do