
Starostwo Powiatowe w Toruniu zapowiada kolejne inwestycje w ścieżki rowerowe. Dzięki temu sieć połączy wszystkie gminy powiatu toruńskiego.
Dzięki współpracy samorządów z regionu trwa budowa kolejnych tras rowerowych. Stale rosnąca sieć dróg dla miłośników „dwóch kółek” pomaga dotrzeć do najciekawszych miejsc w regionie. Powiat toruński to prekursor całego planu inwestycyjnego i lider partnerstw, które pozwalają realizować ambitny cel - połączenie Torunia, wszystkich okolicznych gmin i przygotowanie ponad 200 km tras.
Przypomnijmy – wszystko zaczęło się w 2008 roku, kiedy zapadła decyzja o budowie trzech pierwszych powiatowych ścieżek rowerowych. W sumie pojawiło się ok. 70 km tras. Podjęta wtedy współpraca między powiatem toruńskim, województwem kujawsko-pomorskim miastem Chełmża i gminami: Łysomice, Chełmża, Łubianka, Unisław, Lubicz i Obrowo okazało się rozwiązaniem skutecznym i wartym kontynuacji.
Drugi etap rozbudowy regionalnej sieci zrealizowano w latach 2016-2020 – powstało 48 km dróg, wartość wszystkich inwestycji wyniosła ponad 27 mln zł, z czego ponad 61 proc. (czyli 16 mln) stanowiło dofinansowanie z UE.
– Okazuje się, że to niełatwe, wieloletnie przedsięwzięcie, które rozpoczęła budowa trzech dróg rowerowych, ma ogromny potencjał rozwojowy. Co więcej, projekt ten wstrzelił się idealnie w potrzeby mieszkańców, zapewniając bezpieczny i wygodny dojazd rowerem do wszystkich miejscowości gminnych w naszym powiecie. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści docenili stale rozrastającą się sieć w czasie pandemicznych obostrzeń, kiedy wiele osób zaczęło traktować rower jako najbezpieczniejszy środek transportu, a rowerowe turystyczne eskapady – jako doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu z dala od tłumów – mówi Starosta Toruński Marek Olszewski.
W związku z tym podjęto decyzję o kontynuacji całego projektu. Jego trzeci etap zapoczątkowany w 2019 roku to kolejne trasy, które powstają w partnerstwie powiatu toruńskiego z gminami: Rogówko – Jedwabno – Lubicz Dolny oraz Browina – Grzywna – Kuczwały – Sławkowo. Dwa ponad czterokilometrowe odcinki będą gotowe do końca 2021 roku.
Potencjał tego typu współpracy przy inwestycjach przekonał inne samorządy do większego zaangażowania w rozbudowę sieci dróg rowerowych w regionie. Dla przykładu Urząd Marszałkowski w ostatnim czasie przyjął na siebie rolę lidera w budowie trzech tras: Nawra – Kończewice – Chełmża – Zalesie – Kiełbasin – Mlewo – Mlewiec – Srebrniki – Sierakowo biegnąca przez północną część powiatu, Toruń – Mała Nieszawka – Wielka Nieszawka – Cierpice wpinająca w sieć gminę Wielka Nieszawka leżącą na południowym brzegu Wisły oraz Złotoria – Nowa Wieś – Lubicz Górny.
To nie wszystko. Wiemy już, że wystartowały prace nad przygotowaniem koncepcji połączenia najbardziej wysuniętego na zachód Czarnowa i położonego na wschodnich krańcach powiatu Mazowsza oraz z Cierpic na skraju Puszczy Bydgoskiej po Skąpe, leżące na północy, już blisko granicy z powiatem chełmińskim. Kolejnym krokiem będzie „spięcie” sieci z innymi, sąsiednimi powiatami: golubsko-dobrzyńskim, bydgoskim i inowrocławskim. Wtedy całe województwo będzie „stało otworem” dla rowerowych śmiałków.
(Arkadiusz Kobyliński)
fot. Starostwo Powiatowe w Toruniu
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Polub nas na Facebooku
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Skąd wziąć takie mapy dróg rowerowych?
Dlaczego te trasy są rwane? Np brak trasy Toruń - Lubicz, jest do starej trasy i tam się urywa. Dalej albo szosą albo chodnikiem.
To Malina poszaleje z Maćkiem...lol