
Sprzedaż nieruchomości to niezwykle ważna transakcja. Aby uniknąć poważnych błędów, warto podjąć współpracę z pośrednikiem. Taka osoba może wziąć na siebie wszystkie sprawy związane ze zbyciem nieruchomości i sprawi, że proces będzie prostszy.
W Polsce od wielu lat mówi się o niedoborze mieszkań. Chociaż nie brakuje nowych, ciekawych inwestycji, to być może ze względu na fakt, że nieruchomości wciąż są towarem deficytowym zainteresowanie nimi cały czas jest wysokie.
Z drugiej strony mowa o specyficznym rynku. Duża wartość emocjonalna - w końcu dom czy mieszkanie to nasze centrum życiowe. Codzienna praca - dbamy przecież o nasze „cztery kąty”. Mnóstwo wysiłku włożone w finansowanie i utrzymanie nieruchomości - to nie są zakupy w pierwszym lepszym sklepie. Mówimy o wydatkach kilku bądź kilkunastu tysięcy w skali miesiąca, a przy jednorazowej transakcji kupna - sprzedaży o kilkuset tysiącach złotych.
Jeszcze jeden aspekt stanowiący o istotności rynku to liczba podmiotów i działalności powiązanych z nieruchomościami. Na dobrą sprawę bezpośrednio bądź pośrednio mieszkalnictwo wpływa (i często również z wzajemnością) na: rynki finansowe i kredytowe, budownictwo, aranżację i wystrój wnętrz, architekturę. Szczególną rolę w tej całej układance odgrywają pośrednicy - pracownicy biur nieruchomości.
Jasne, wszystko można zrobić na własną rękę - złożyć szafkę czy też sprzedać mieszkanie. Jednak z uwagi na wyżej wymienione kwestie, pracochłonny i czasochłonny proces oraz rozbudowaną stronę formalną nie każdy jest w stanie odnaleźć się w tej dziedzinie.
Jak ważny to obecnie zawód potwierdza fakt, że już kilka miesięcy temu minister Waldemar Buda plany wprowadzenia ponownych regulacji w tej branży. Na razie nie ma konkretnych propozycji, a w zasadzie cztery obszary, którym przyglądają się urzędnicy. Dobrze genezę, główne założenia i potencjalne kwestie sporne opisała na wyborcza.biz Justyna Sobolak w tekście pod tytułem „Podpiszesz umowę, pokażemy ci nieruchomość. Ministerstwo Rozwoju chce zmian w pracy pośredników”.
Zainteresowanych tematem odsyłamy do tej publikacji, tym bardziej, że jedną z ekspertek analizujących wprowadzane przepisy jest Anna Niecikowska. Jej wizycie w naszym mieście pisaliśmy TUTAJ.
Tymczasem wróćmy do pośredników, jako szczególnego uczestnika rynku nieruchomości. Każdy na pewno słyszał od znajomego bądź członka rodziny historię o tym, że czeka, czeka i…czeka na kupca. Albo jeszcze gorzej. Po rozmowie telefonicznej, umówionym oglądaniu lokalu, merytorycznej i upływającej w miłej atmosferze wizytacji druga strona nagle przestaje odbierać, nie odpisuje na maile i SMS - w ogóle urywa kontakt.
Nie dość frustracji… to przede wszystkim stracony czas i świadomość, że trzeba będzie wszystko powtarzać od początku. Nerwy. Zwłaszcza jeśli robimy to niejako z doskoku. Zwłaszcza kiedy łączymy z próbami sprzedaży bądź wynajęcia nieruchomości, codzienne obowiązki zawodowe i domowe.
Jest jednak branża, której przedstawiciele takie bądź co bądź nieprzyjemne sytuacje mają wpisane w swoje ryzyko zawodowe.
Jednak to, że pośrednicy zdejmują część presji z właściciela, jest co prawda istotnym, ale trudno mierzalnym atutem. Wśród często wymienianych konkretnych i wymiernych plusów współpracy z agentem są np. rabaty u notariuszy oraz umiejętność „prześwietlenia” nieruchomości pod kątem prawnym.
Czas to pieniądz - głosi znane powiedzenie, dlatego cennym kapitałem pośredników jest dostęp do masy dokumentów „od ręki” i umiejętność - ze względu na zdobyte doświadczenie - poprowadzenia klienta niemal za rękę do finalizacji transakcji.
- Dobry pośrednik załatwia wszystkie możliwe sprawy za klienta - komentuje Martika Szewa z biura nieruchomości Alfa Investment, które na toruńskim rynku działa już ponad 20 lat. - Zdajemy sobie sprawę, że to, co my robimy na co dzień, dla kogoś, kto nigdy nie zajmował się tego typu sprawami, może wydawać się skomplikowane i czasochłonne, ale przy właściwej organizacji i zaangażowaniu można wypracować skuteczny system działania. Wykwalifikowany agent umie pomóc w wielu kwestiach, nawet takich jak remont czy wykończenie nieruchomości - dodaje.
W dużym stopniu fachowość danego pośrednika czy biura weryfikuje długość funkcjonowania na rynku. W ten sposób buduje się nie tylko kompetencje, ale też sprawność w poruszaniu się po meandrach lokalnej specyfiki - tempa życia miasta, popularnych miejsc oraz lokalizacji, z których lepiej zrezygnować.
Pośrednik jest w pewien sposób sędzią pomiędzy interesami strony popytowej i podażowej. Obiektywizuje, zgodnie z przyjętymi i stosowanymi kryteriami rynkowymi oczekiwania zarówno kupujących (najemców) jak i sprzedających (właścicieli).
- To ważny element naszej pracy. Pomagamy w rzetelnej wycenie nieruchomość, co oznacza ustalenie takiej stawki, za którą nieruchomość się sprzeda, a nie będzie wisiała w internecie rok lub dłużej - zaznacza Martika Szewa i wyjaśnia. - Równie ważny jest wybór odpowiedniej strategii dotarcia ze swoją ofertą do potencjalnych odbiorców. Można dodawać mnóstwo ogłoszeń, które nikogo nie zainteresują albo w po prostu umkną wśród ogromnej liczby innych internetowych propozycji.
Na koniec musimy rozwiać jeszcze jeden mit dotyczący pośredników. To, że ktoś posiada kilkadziesiąt nieruchomości w swoim portfolio, nie oznacza automatycznie dużego prestiżu danej firmy. Chęć szybkiego i wysokiego zysku może prowadzić do nadużyć, obniżających rangę zawodu i zaufanie klientów. Tego nie da się wykluczyć, ale można minimalizować ryzyko.
Doprowadzenie transakcji do oczekiwanego końca to subtelna gra wymagająca wysokiego poziomu inteligencji emocjonalnej, budowania poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
Ilość ogłoszeń wcale nie definiuje profesjonalizmu. Wręcz przeciwnie - ceniący się pośrednik ma kilka ofert, które są perfekcyjnie i rzetelnie wprowadzone. W ten sposób może wyspecjalizować się w danej dziedzinie oraz poświęcić odpowiednią ilość czasu każdej ze spraw Właśnie wypracowane standardy, a właściwie ich jakość i sumienność przestrzegania decydują o tym, że jedne firmy upadają po roku, a inne działają od ponad dwóch dekad, rozwijają się i budują długotrwałe relacje z klientami!
Chcesz być na bieżąco z informacjami z Torunia i okolic? Obserwuj nas na Facebooku oraz Instagramie.
Przeczytałeś właśnie artykuł na stronie www.ototorun.pl. To portal internetowy, który codziennie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Torunia i regionu. To doskonała witryna do wypromowania swojej marki czy firmy. Zaufało nam już wiele prestiżowych firm z naszego miasta. Jesteś zainteresowany reklamą? Napisz na e-mail: t.kaczynski@ototorun.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Nie warto. W miarę ogarnięty człowiek lepiej poradzi sobie sam i nie zostanie zdarty
Też uważam, że zbędny wydatek. Nic skomplikowanego, a 2-% wartości można spokojnie zaoszczędzić.